Mikuniförgasare (Katana 1100)

lofa

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Katana 1168 -82
Tja!
Har en Katana som jag släpat fram ur djupaste delen av garaget, hade RS36 or på den som jag aldrig fick att fungera, slutade med att jag draget av en spets på en blandskruv.
Tänkte nu efter 3 år att jag skulle fixa detta genom att köpa CV36 förgasare istället, men det vart visst struligt det med.. :)
Förgasarna var bestyckade med 122 storlek, tyckte det verkade lite lite men testade ändå, hojen knallade på gas, så det verkade va för lite soppa tyckte jag, bytte till 127,5, tyckte det vart bättre men fortfarande oren gång och dålig tomgång, bäst sång i maskineriet var när jag hade lite choke på, provade bara detta med 122 munstyckena iof.

Hojen är en gammal 1100, rätt så standard tror jag.

Vad är de som är problemet tror ni, ni som vet? JAg verkar ju uppenbarligen inte ha en jävla aning iaf :)

289029_na6e3r.jpg

Nr. 1, sitter de bakelit eller alutrottlar i? E dom hela?

Nr. 2, Va sitter de för bensinkran? Org. eller en pingel alt, ballofix (manuell utan vaccum styrning).
OM du kör med org. med vaccumstängning finns risk den alltid får för lite sås å man försöker kompensera me större huvudmunstycken, men de blir fel.

Nr. 3, va sitter de för tomgång/lågfart munstycken i ?

Nr. 4, Är flottörnivån 17mm +-1mm ?

Nr. 5, Är hållarna för flottörhållaraxeln hela å inte nån e avbruten?

Nr. 6, Är acc. pumpen rätt inställd, börja svätta vid 25% trottellyft, stänga vid 75% lyft. ?

Den avbrutna brandskruven, plinga å lyssna med antingen motospeed eller mc-xpress å hör om de kan demontera biten som sitter kvar.
De e finhantverk å få bort biten så de inte skadar sätet.

De finns en variant, att dra in alla blandskruvar i botten försiktigt, å "ställa" på tomgång/lågfartmunstycket istället. De ska ligga på nånstans mellan 22,5 20 17,5 15 12,5
Blandskruvens enda funktion är att just kompensera för fluktuationen för tomgång/lågfartmunstycket.

Nu vet ja att de finns ett gäng iaf 36:or som aldrig verkar fungera (orsaken vet ja inte) och byter ägare ofta... Oftast beror de iaf på någon eller några av ovan nämnda saker.

Dina frågor gäller RS36 orna om jag förstår rätt?
1: bakelit
2: pingel
3: ingen aning, ska kolla
4: japp, kollat ca 100ggr
5: hela
6: osäker, när jag köpte hojen saknades pinnen till pumpen, jag köpte en och chansa dit den..

Nån som vet hur cv36 or är bestyckade original på en gammal gixxer?

När jag körde hojen sist för flera år sedan funkade hojen en liten stund med nya stift och sedan bli sämre och sämre och sedan helt kraftlös. inom kanske en mils körning.

Last edited:
Dina frågor gäller RS36 orna om jag förstår rätt?
1: bakelit
2: pingel
3: ingen aning, ska kolla
4: japp, kollat ca 100ggr
5: hela
6: osäker, när jag köpte hojen saknades pinnen till pumpen, jag köpte en och chansa dit den..

Nån som vet hur cv36 or är bestyckade original på en gammal gixxer?

När jag körde hojen sist för flera år sedan funkade hojen en liten stund med nya stift och sedan bli sämre och sämre och sedan helt kraftlös. inom kanske en mils körning.

Oki, kolla så trottlarna är hela å inte har sprickor eller de försvunnit flisor...
Om acc. pumpen inte skulle fungera är de inte hela världen, egentligen ställer man accet på nålhöjden, pumpen ger lite extra å bränna upp.

Jusstja, kolla oxå så alla trottlar ligger lika (synkningen).

De borde gå 36:orna å gå bra... Va motorn org. i övrit eller nå skojig kubik, kammar, portad eller så?

80-83 GSX +katana CV34 huvud 107,5 / 110 tomg. 45
84-87 GSX CV36 huvud 120 / 122,5 tomg. 45
De kan skilja på länder

ok, då var de (cv36) bestyckade som de ska med 122 med andra ord.
avgasrören färgade sig väldigt snabbt också, lite blåaktiga vid toppen och sedan gulaktigt en bit.

Kommer inte ihåg men tror den va 1168cc med lite värr kammar.

ok, då var de (cv36) bestyckade som de ska med 122 med andra ord.
avgasrören färgade sig väldigt snabbt också, lite blåaktiga vid toppen och sedan gulaktigt en bit.

Kommer inte ihåg men tror den va 1168cc med lite värr kammar.

Försök å få fason på RS-föggarna så får du e jäkla kul maskin å brassa på med å skrämma tanter å barn med ute på vägarna :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing