Mikuni TM40-6

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm, norrort
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
Jag har nu köpt en TM40-6 till min 640 från Lelles. Innan jag ens han tänka så var jag på en skruv och vred, nu blev jag orolig över vad jag gjort, så jag tänkte fråga er här om vad det är för skruv jag pillat på, och om någon vet hur den ska stå ungefär.

Kollade i listan som följde med, men det står inget om just den skruven. Leerlaufeinstellschraube hette den visst.

Om det är nån som har koll på vilket huvudmunstycke jag bör välja så mottages tips tacksamt. Har uppskuren luftburk och sebring krök och HXC dämpare med borttaget galler. Har ej kapat röret inuti dämparen.

Munstyckena som följde med förgasaren är 135, 137,5, 140, 142,5 och 145.

I orginalförgasaren kör jag med 170 nu och det fungera fint.

Se bild

Skit oxå, ingen bild
 
Tomgångsskruv....Med säkerhet...

Får jag fråga vad du betalade för fuggen ???
 
Ser misstänkt likt ut en klassisk tomgångsskruv.
Obs! har dock (tyverr) ingen sån fugge själv, bara chansar :rolleyes:
 
Tomgångsskruven. Ingen fara att vrida på den - det är ändå det sista man pillar på efter att allt annat är injusterat. Det du ska göra direkt med bestyckningen innan du ens börja testa dig fram eller bänkar maskinen (med lambdasond) är:

1. Byt huvudmunstycket till minst 145. Så öppnat som du har kan det mycket väl hamna på 147,5. Jag har 150, men det är på en Duke-II och med dubbla FP-dämpare och omsvetsat Y-rör.

2. Lyft nålen från postition nr 3 till nr 4 (du flyttar lås-brickan ned ett hack). Den går alldeles för magert på mellanregistret annars.

3. Byt lågfartsmunstycket (leerlauf/pilot) från antagligen 25 eller 27,5 till 30. Du kommer annars höra rejält poppande från avgassystemet när du motorbromsar kraftigt.

4. Sedan kan du ställa in så att acc.pumpen går i något senare och istället varar längre tid. Två separata skruvar för det (har tyvärr ingen bild att peka på).

5. För att få dit 640-vajrarna, behöver du borra ur det undra vajer-fästet på fästvinkeln som sitter på förgasaren. Det hålet är gängat till skillnad från det övre. Borra upp till samma dimension som det övre hålet så att du kan montera ställskruvarna för vajrarna korrekt. Antagligen behöver du justera ut skruvarna nästan så långt det går för att få det att sträcka vajern ordentligt. Kolla så att vajrarna går rakt in styrspåren på trottel-hjulet. Om fästvinkeln är felbockad, kommer de två hålen och därmed vajrarna att hamna lite snett och vajern skrapas mot kanten av styrspåret. Man får bocka om fästvinkeln i så fall.
 
Mattan skrev:
Ja, det får du. 3095 spänn

nu ska jag inte vara sådan!men tänk på detta i fortsättningen att kolla om det finns att köpa i tyskland.

du har en lika dan i brevlådan för max 2200:-
 
andersbrink skrev:
Justera in flottörnivån till Mikunis rekommenderade - dom gör det definitivt _inte_ på fabriken.

Hur gör man det?
 
Monobike skrev:
Hur gör man det?

Det står i deras tuning-manual som finns att tanka hem på nätet. Använd ett skjutmått och mät avståndet från packningsytan till flottörhuset på förgasaren upp till flottörens högsta punkt (dvs dess botten). Observera att det görs enklasy med förgasaren upp-och-nedvänd i ca 45 graders lutning så att flottören precis trycker ned nålen men inte mer. Du böjer på tabben som trycker ned nålen för att justera flottörnivån. På RS-förgasarna ska det vara ca 17 till 18 mm men är förmodlingen annorlunda på TM'arna.
 
Såja, nu har jag vart ute och provkört. Hojen känns helt vild jämfört med hur den va innan.

Men det känns ändå som den går lite snålt. Ska sätta i ett större munstycke!

En liten fråga bara innan jag böjar skruva.

Om jag vill höja nålen, räcker det att skruva av det översta locket på förgasaren, eller måste jag ta bort den helt och skruva isär hela skiten? På orginalförgasaren va det ju en baggis.

På skissen som följde med ser det ju ut som om det bara är det övre locket, men det skadar ju inte att fråga.
 
Mattan skrev:

En liten fråga bara innan jag böjar skruva.

Om jag vill höja nålen, räcker det att skruva av det översta locket på förgasaren, eller måste jag ta bort den helt och skruva isär hela skiten? På orginalförgasaren va det ju en baggis.

På skissen som följde med ser det ju ut som om det bara är det övre locket, men det skadar ju inte att fråga.

Två kryss-skruvar håller locket - bort med det. Sedan vrider du på gasrullen så kommer trotteln och nålen upp och du kommer åt att med en insex-nyckel lossa på den spärr som håller nålen på plats. För spärren åt sidan och lyft ur nålen. Flytta så på låsbrickan ner ett hack och sätt tillbaka. Vill du flytta halva hack av någon anledning, så kan du använda den vita plastbrickan att lägga ovanpå låsbrickan istället - då åstadkommer du de "halva hacken".
 
Min TM är på väg från Tyskland... Kommer bli spännande att prova...

TomK, bered dig på frågor.. =)

/Zana
 
Jag har beställt en TMR40-6. Är det någon som vet skilnaden på en TM mot en TMR??? Förutom priset...
Jag har Sebrings helsystem på min Duke 2:a. Funderar på att porta toppen nästa vinter........ Längtar redan.....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top