Mikuni TM40-6

Priset??

Hur mycket kostar en TMR då?? Är den dyrare eller??

/Z..

Mattan skrev:
Jag har nu köpt en TM40-6 till min 640 från Lelles. Innan jag ens han tänka så var jag på en skruv och vred, nu blev jag orolig över vad jag gjort, så jag tänkte fråga er här om vad det är för skruv jag pillat på, och om någon vet hur den ska stå ungefär.

Kollade i listan som följde med, men det står inget om just den skruven. Leerlaufeinstellschraube hette den visst.

Om det är nån som har koll på vilket huvudmunstycke jag bör välja så mottages tips tacksamt. Har uppskuren luftburk och sebring krök och HXC dämpare med borttaget galler. Har ej kapat röret inuti dämparen.

Munstyckena som följde med förgasaren är 135, 137,5, 140, 142,5 och 145.

I orginalförgasaren kör jag med 170 nu och det fungera fint.

Se bild

Skit oxå, ingen bild

Varför är din "choke-spak" borta??? Kolla bilden nedan så ser du hur den ser ut.....

Bifogat

• xr_mikuni.jpg
    xr_mikuni.jpg
    28.9 KB · Visningar: 1,091
Re: Re: Mikuni TM40-6

Zana skrev:
Varför är din "choke-spak" borta??? Kolla bilden nedan så ser du hur den ser ut.....

På min hoj så går det en vajer från styret till choken. Funderar dock på att sätta dit en sån liten spak istället så slipper man vajern. Spar säkert några gram!!! :tummenupp :tummenupp

Angående TMR förgasaren så kostar den betydligt mer. Jag har ingen aning om vad som skiljer dom åt.

Re: Re: Re: Mikuni TM40-6

Mattan skrev:
På min hoj så går det en vajer från styret till choken. Funderar dock på att sätta dit en sån liten spak istället så slipper man vajern. Spar säkert några gram!!! :tummenupp :tummenupp

Angående TMR förgasaren så kostar den betydligt mer. Jag har ingen aning om vad som skiljer dom åt.

Ok, då fattar jag....

Du fick både vajer och spak med i lådan eller??

Exakt vad för pinaler får man i lådan från mikuni? (Om du orkar)
Jag längtar ju så mycket...... =) :D

Re: Re: Re: Re: Mikuni TM40-6

Zana skrev:
Ok, då fattar jag....

Du fick både vajer och spak med i lådan eller??

Exakt vad för pinaler får man i lådan från mikuni? (Om du orkar)
Jag längtar ju så mycket...... =) :D

Nä, jag fick varken spak eller vajer. Orginal vajern passade. Det som följde med min var ett gäng munstycken. Fem olika var det nog. Plus en beskrivning där det stod hur man monterar skiten. Men jag skulle tro att det är olika beroende på vart ifrån man beställer, och vilken hoj man beställer till. Min fugge var ju redan grundbestyckad för att passa en standard KTM640 LC4.

Choken är anpassad efter vad för hoj man ska ha fuggen till. 640 och Duke har redan vajer, så då kopplar man in den och till 620 så får man med en liten choke-knapp. Även munstyckena skiljer sig åt beroende på "modell".

TMR är lite finare bearbetad än TM och lättare rent viktmässigt (vet ej varför - antagligen gjuten och urfräst på ett lyxigare sätt :) ). Dessutom är trotteln kullagrad för att glida bättre. Detta gör att den är ett par tusen dyrare...

TomK skrev:
Choken är anpassad efter vad för hoj man ska ha fuggen till. 640 och Duke har redan vajer, så då kopplar man in den och till 620 så får man med en liten choke-knapp. Även munstyckena skiljer sig åt beroende på "modell".

TMR är lite finare bearbetad än TM och lättare rent viktmässigt (vet ej varför - antagligen gjuten och urfräst på ett lyxigare sätt :) ). Dessutom är trotteln kullagrad för att glida bättre. Detta gör att den är ett par tusen dyrare...

Ok, så min som är Xr-kittad kommer med chokeknapp?

Tycker inte om chokevire, bara jobbig....

/Zana

Zana skrev:
Ok, så min som är Xr-kittad kommer med chokeknapp?

Tycker inte om chokevire, bara jobbig....

/Zana

Jo... Det ju skitjobbigt att kunna justera choken med tummen... Speciellt under varmkörning så är det jobbigt att steglöst kunna sänka choken med tummen under färd så att man hela tiden har en bra tomgång... guuuuud så jobbigt. ;)

Sorry... kunde inte låta bli. :)

/Lucky9

Lucky9 skrev:
Jo... Det ju skitjobbigt att kunna justera choken med tummen... Speciellt under varmkörning så är det jobbigt att steglöst kunna sänka choken med tummen under färd så att man hela tiden har en bra tomgång... guuuuud så jobbigt. ;)

Sorry... kunde inte låta bli. :)

/Lucky9

Kanske är det så att jag har fått för mig det bara?

Därför att på klx'en sitter choken på höger sida?!?! Så man måste släppa med vänsterhanden och sträcka sig en jävla bit... Kanske blir det bättre med den på vänster sida... Jag får ju förmodligen chansen att testa båda...

Hur sitter den på ktm'en då??

/Z.

på vänter sida på styret om det är en 640 t,ex annars vid förgasaren

Var köper man Mikuni TM40 billigast och gör det någon större skillnad på en Duke om man redan har ett Sebring helsystem??
Länkar tack //Fredde

Ifag fick jag min TM40-6 på posten.... :tummenupp

MEN, jag undrar lite över dess funktioner... Behöver alltså en manual... :fakta

Jag har hittat en massa manualer till Hs40, som verkar vara en Harley förgasare... Inte likadan... Jo kanske dess funktioner osv.. Men jag söker efter en exakt manual till Just TM40...

Är det någon som kan hosta upp en adress eller varför inte en fil?! Så skulle jag blir väldigt lycklig....

Jag vill tex veta om man ska justera så att trottelrörelsen ska pumpa "acc-stången" i botten eller inte. Min var inställd så att den knappt pumpade alls.... osv....

Mycket tacksam för svar!!!

/Zana

Jaha, då har jag vart ute på en riktigt lång åktur. Jag irriterar mig över att motorn har en väldigt kraftig av och på effekt...

Det jag menar är att om jag motorbromsar och sedan försiktigt vrider på gas, så händer det först inget, men sen kommer allt på en gång. Ok, inte allt men det blir väldigt ryckigt. Är det nåt man kan justera bort på något sätt??

Mattan skrev:
Jaha, då har jag vart ute på en riktigt lång åktur. Jag irriterar mig över att motorn har en väldigt kraftig av och på effekt...

Det jag menar är att om jag motorbromsar och sedan försiktigt vrider på gas, så händer det först inget, men sen kommer allt på en gång. Ok, inte allt men det blir väldigt ryckigt. Är det nåt man kan justera bort på något sätt??

Har du justerat vajrarna ordentligt ? De måste vara spända, för att inte få något otäckt slack.

Låter skumt....

Jag åkte första gången idag, och allt var prima!

Fan känns ju som man väckt odjuret inom sin hoj... =)

Trottelförgasare åt folket!!!!!!!!!!!!

Miljön är viktig, men ändå,,,, :)

/Zana

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...