Mikuni HSR42 + ktm 640 ?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har nyss satt på en Mikuni HSR42 på min duke 640, -01. den går skit :huvet

Jag har borrad och öppnad luftburk och öppna ljuddämpare samt en tornado G1 kam.

Förgasaren har:
Main 142,5
pilot 22,5
accp 50.

Den går illa på tomgång/lågvarv så jag funderar på pilotmunstyck 25.
svårkörd och dålig i responsen, så jag funderar på 150 i main.

Är det någon som har samma konfiguration ?
Är det någon som har förslag på bestyckning ?

Tacksam för alla svar :)

Du skall nog höra med mr_ping, kolla tråden "Allvarligt trim av 450 & 525"

Han kör förvisso en ktm 450, men har klämt på en sådan förgasare som du har på sin hoj också. Han och jag har labbat i timmar o timmar med hans fugge, mycket mycket tid tar det att få det bra, men den går riktigt bra nu.....

Såå, kolla lite där o ställ frågan i den tråden kanske.....

Utgångsbeatyckning brukar ligga på 150-160. Prova gärna 160 först och gå bakåt ner mot 155? Sedan beror det på vilket nålmunstycke och nål du har men det brukar vara 30-35 i lågfart och 0,7 i axpumsmunstycke nålen kan du starta från mittenclippset.. Och skruva av all axpump tills du bestyckat klart och den går som bäst....Sedan sist så aktiverar du pumpen så tidigt på gasen som möjligt och så lite som bara krävs för att få bort det sista stupen...Goood Luck

Utgångsbeatyckning brukar ligga på 150-160. Prova gärna 160 först och gå bakåt ner mot 155? Sedan beror det på vilket nålmunstycke och nål du har men det brukar vara 30-35 i lågfart och 0,7 i axpumsmunstycke nålen kan du starta från mittenclippset.. Och skruva av all axpump tills du bestyckat klart och den går som bäst....Sedan sist så aktiverar du pumpen så tidigt på gasen som möjligt och så lite som bara krävs för att få bort det sista stupen...Goood Luck

:huvet
Jag får det inte att funka (inte optimalt).

jag kör med:
Main 150
pilot 25
accp 50.

När jag släpper gasen så blir det avgassmällar, vilket talar för ett för litet pilot munstycke. men när jag skruvar på luftskruven så kan jag skruva den väldigt långt ut innan motorn börjar gå sämre. det skulle tala för att lågfarten är för stort. :confused:
(När jag hade mindre pilot så hade jag ingen tomgång...) skall jag satsat på ett ännu större ?

När motorn går på tomgång och man gasar snabbt så dör motorn innan den börjar varva. Kan den få för lite soppa eller för mycket?
När man kör på halvgas så går den skapligt.

Skall man kanske höja nålen ?

i Hastigheter +140 km/h går den bra.

Jag vill inte byta munstycken för många gånger eftersom man måste demontera halva hojen för att komma åt förgasaren :mad:

Hjälp !:)

:huvet
Jag får det inte att funka (inte optimalt).

jag kör med:
Main 150
pilot 25
accp 50.

När jag släpper gasen så blir det avgassmällar, vilket talar för ett för litet pilot munstycke. men när jag skruvar på luftskruven så kan jag skruva den väldigt långt ut innan motorn börjar gå sämre. det skulle tala för att lågfarten är för stort. :confused:
(När jag hade mindre pilot så hade jag ingen tomgång...) skall jag satsat på ett ännu större ?

När motorn går på tomgång och man gasar snabbt så dör motorn innan den börjar varva. Kan den få för lite soppa eller för mycket?
När man kör på halvgas så går den skapligt.

Skall man kanske höja nålen ?

i Hastigheter +140 km/h går den bra.

Jag vill inte byta munstycken för många gånger eftersom man måste demontera halva hojen för att komma åt förgasaren :mad:

Hjälp !:)

.Inte lätt Sådant häringa basteyckning!!
ang 50 axpumpsmunstycke så vet jag inte hur stort det är? Jag har bara sett 0,4 0,7 typ. Du ska ivf ha ett litet näst minsta mikuni har. Men skit i det så länge,, prova först att följa farbror Boost bestyckningsråd enligt nedan:D
Sopa i 35 i låg det är alltid bättre att ha stort där. Sedan är det viktigt att du verkligen skruvar av axpumpen helt vid testkörning av bestyckning!! Du har ju 2st skruvar att leka med den ena som bestämmer hur långt slag pumpen ska få,, den är rakt uppifrån,,,den ska du skruva in/ut? helt så armen inte slår i pumpstången alls...då har du 0 axpump.... Kör så först ,,,du kommer troligast få stupningar vid snabba gaspådrag men det får man ta under inbestyckning. När du till slut är nöjd med lågfart och mellanreg,högfart så skruvar du på axpumpen så den slår i pumpstången omedelbart (skruven rakt bakåt) sedan skruvar du på så lite axp som bara är nödvändigt för att få bort stupningar. (skruv uppifrån) Lev gärna med lite stupningar än att dränka den med axpump. Om det verkar som axpumsmunstycket är för stort och dränker den hur än lite du ställer på så kan du ta en tång och vrida axpumpens pill som sticker upp bak i gasaren,,,vrid den så strålen pissar snett in i väggen på insuget, (fuskvers) Funkar inte detta får du nog skaffa ett mindre axp munstycke!!

Du kan säkert få den att gå ok ,men du kommer alltid att lida av den för trånga toppen.

För att ha nytta av allt du stoppat i den så gäller en portning.

Jag har 170/37,5 i min TMR41 och den går ok utan smällar.

Last edited:
Du kan säkert få den att gå ok ,men du kommer alltid att lida av den för trånga toppen.

För att ha nytta av allt du stoppat i den så gäller en portning.

Jag har 170/37,5 i min TMR41 och den går ok utan smällar.

Om jag orkar, så blir det portning i vinter :D
Men först måste jag få skrotet att funka ....

Ang acc. muntycke så finns det i tre storlekar 50, 60 ,70, så jag har alltså det minsta 50 , det borde vara det rätta :confused: Men alltså ingen acc.pump under bestyckningsarbetet.

Jag skall fixa större munstycken på måndag :)

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...