Migräntråden

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Tjena! Eftersom det finns trådar av alla dess sorter så tycker jag det borde finnas en migräntråd också.

Vad gör du för att på sikt försöka förhindra migränanfallen? mediciner? kost? Vad gör du när du har migrän? Tips till andra?

Jag själv har haft diagnosen migrän sedan jag var i 5 årsåldern. Jag har testat på alla möjliga läkemedel och naturliga motsvarigheter. Inget har bitit. Jag är extremt ljus, ljud och luktkänslig när jag får anfall.

Mitt tips för er som vill minimera anfallen på lång sikt är att hålla någorlunda kosttider, äta varierat, dricka mycket vatten och ha en god luftkvalite hemma.

Vid anfall så har jag min dunderkur som funkar extremt bra. ta en ipren tillsammans med mycket vatten, vänta 10 min, släck ner badrummet täck för fönstren och sätt dig under duschen o duscha i jävligt varmt vatten och försök sov samtidigt, funkar till 99% på mig. Vore kul om de funka för andra med besvär också.

fyll på migränare!

Det enda som funkar på mig är Alvedon och sömn, helst i ett helt svart tyst rum.

Går det inte att få det helt svart och tyst så virar jag in huvudet i något, helst något kallt.

Jag provade någon tablett som man skulle ta strax innan det bryter ut, och visst, den funkade jättebra, men jag är så kass på att känna när det är på väg så jag tog den oftast försent.

Jag undviker att äta BANANER.. ja tro de eller ej, de funkade!
käkade dagligen bananer förut och över hela dygnet, fick sedan höra av min morbror som också hade migrän ofta och han hade läst i nån blaska att bananer kunde framkalla anfall, de blev mkt bättre för honnom så jag va ju tvugen att testa jag med.

Har inte vågat äta en banan sedan dess!
kan ju vara värt att testa om man är apa och äter bananer efter träning :)

Last edited:
Har i min enfald trott att bara tjejjor får migränanfall.
Där ser man.

Ska göra ett bananexperiment inom snar framtid :D

Jo fan, rödvin går helt bort, ett glas och det är kört direkt.

Migränen kommer på 5 minuter efteråt.

Jag levde också i tron att migrän bara var något som kärringar fick, därför kollade jag aldrig upp det ordentligt.

Det finns en örtmedicin som med hundra procents effektivitet botar migränanfall på nolltid.

Det finns en örtmedicin som med hundra procents effektivitet botar migränanfall på nolltid.

Nja, man dör inte direkt av giftsvamp, det tar en liten stund.

Jag antar att du menar majja, jag har hört det jag med, men ska man verkligen välja mellan att bli dum i huvet eller ha ont i det?

Nja, man dör inte direkt av giftsvamp, det tar en liten stund.

Jag antar att du menar majja, jag har hört det jag med, men ska man verkligen välja mellan att bli dum i huvet eller ha ont i det?

Jag är väldigt övertygad om att majja är nyttigare än fungerande tabletter mot migrän. Dessutom är jag övertygad om att det verkar snabbare, är effektivare och ger mindre biverkningar. Billigare är det nog också.

Annars äta någonting salt, lägga sig i mörker och total tystnad fort hjälper väl ibland.

Last edited:
Jag äter inte sockerbaserade varor. Godis, glass, läsk, bullar och kakor går bort.
Äter tårta när någon fyller år, annars inget.
Kan inte rättvist med ord beskriva hur dålig jag blir av att äta ovanstående, speciellt om magen var tom innan.
Sitter med 99-procentig immunitet mot samtliga receptfria smärtstillande plus ett antal receptbelagda, sedan tidigare i livet när sockerkonsumtion låg på daglig basis.
Jag vägrar av princip att äta smärtpiller á la House, så det blir det där med duschen allt som oftast. Någonting annat som fungerar bra är att vandra i kyla eller regn. Det kanske inte fungerar för andra då jag har en nackskaderelaterad migrän som skapar alla möjliga konstiga effekter.
Det ligger svårigheter i den metoden då ett sug efter att dra på sig kläder för att gå ut och vandra inte är det första man känner, if you catch my drift.
Jävla migrän. Fy fan.

har inte kunnat relatera migränen till nått speciellt men den har förändrats över åren,
förr var det mild synrubbning som första symptom 15-25 min senare skallebank som var av graden att jag ville hoppa framför tåget (om jag orkat)därefter helt utslagen i ca 1 dygn, inga mediciner funkade.

numera är det vansinniga synrubbningar som ibland är så svåra att jag nästintill blir oförmögen att förflytta mig för att sen övergå i mild huvudvärk som lätt fixas med en treo som tas när synkrånglet börjar, så mitt "onda" har bytt plats .

farsan min har migräm. Jag hade det ofta när jag var yngre men mycket mera sällan nu, är ganska säker på att jag har bättre äta och dricka vanor nu och att det beror mycket på de.
Men ibland när det kommer så är det mörkt tyst och gärna kallt rum som gäller

Jag har haft migrän i över 10 år och ett år hade jag det dagligen utan att något hjälpte. Levde totalt isolerad. Testade på akupunktur och det hjälpte faktiskt ett tag men sen var det tillbaka igen. Egentligen måste jag leva ett liv inrutat i rutiner men det är svårt. Äta vid rätt tillfälle, sova visst antal timmar vid rätt tidpunkt mm. Alkohol går nästan helt bort, rödvin kan jag inte ens lukta på utan att migränen slår fullt ut.
Nu är det lite bättre. Tar jag två treo när jag känner att det är påväg så kan jag slippa att migränanfallet bryter ut men om jag tar tabletterna försent kan jag bli sängliggande uppemot 5 dagar.
Det man kan vara glad över är att det försvinner när man blir gammal.

Hår- och nackmassage hjälper på chejen. Säger hon.
Men jag tror hon ljuger... :)

Enda sättet är nog att äta regelbundet och hålla vätskenivån under kontroll och sova ordentligt.

Får man ett anfall vill man gärna ha det tyst och mörkt omkring sig. Inga hastiga rörelser. För min del hjälper det bara att ta en tablett och dricka vatten och lägga mig på sängen. Vill det sig riktigt illa kan man inte ens göra det utan sätter sig upp med händerna på huvudet. Vansinnet är inte långt borta. I det ögonblicket vill man bara bli av med lidandet. Ett nackskott hade varit befriande just då.

Jag har inte fått diagnos att jag har migrän, men det mesta tyder på att jag har det.

Orgasm? Det har jag hört ska fungera, kanske mestadels på tjejerna?
Jag har haft några extremt kraftiga huvudvärkar genom åren med illamående och ljuskänslighet som följd men jag vägrar å det bestämdaste att kan kalla det för migrän, på det viset slipper jag det. Så nu har jag bara huvudvärk lite då och då, brukar köra spänningsövningar följt av total avslappning för att det ska släppa.

har inte kunnat relatera migränen till nått speciellt men den har förändrats över åren,
förr var det mild synrubbning som första symptom 15-25 min senare skallebank som var av graden att jag ville hoppa framför tåget (om jag orkat)därefter helt utslagen i ca 1 dygn, inga mediciner funkade.

numera är det vansinniga synrubbningar som ibland är så svåra att jag nästintill blir oförmögen att förflytta mig för att sen övergå i mild huvudvärk som lätt fixas med en treo som tas när synkrånglet börjar, så mitt "onda" har bytt plats .

Så här skulla jag beskriva mina anfall också, fast från gång till gång..
lite synrubbningar - en sjuhelvetes huvudvärk
stora och långa synrubbningar - mild huvudvärk

Har aldrig haft det mer än en dag så jag har aldrig gått till doktorn med det. Jag hade dock Immigran-tabletter, de funkade så man slapp ligga hela dagen iaf. Annars har jag nog provat allt när det gäller kost och jag får det oavsett diet. Dock inte mer än ett par gånger om året så det är ju ganska lugnt. Sova, mörkt, tyst och inga hastiga rörelser så är jag på benen till dagen efter.

Hokus-Pokusvarning...
Tjejens farbror har gått med nästan daglig migrän i ca 40 år.
Han stötte på någon släktings faster eller liknande som bodde i någon liten stuga i skogen.
Hon var någon gammal trollgumma som tydligen var helt åt helsike att ha att göra med, men hon tog sig an honom och körde någon variant av healing.

Han svär dyrt och heligt att han efter det (ca 4 år) aldrig haft migrän.
Bespotta, belacka och skratta, jag vet inte...
Men han är då nöjd.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...