Migräntråden

Hade migrän när jag var liten. Det enda som jag har kvar av det är att jag får dom där konstiga ljusfenomenen framför ögonen. Det som triggar det hos mig är för mycket sömn.

Jag hade migrän flera ggr under en kort period, 1999.
Jag fick en medicin som var fantastisk, Anervan. Hade flera begynnande anfall som avstyrdes lätt som en plätt med en tablett.

Har migrän, som tur är inte så ofta, men när jag får ett anfall är jag mer eller mindre utslagen i tre dygn. Andra dygnet är för det mesta värst, då kan jag varesej äta eller dricka utan att få upp det igen och det enda som lindrar är att ha nånting kallt på pannan. Har en cold/hot packe som jag lindar in i en handduk och lägger på pannan, eller så smetar jag på tigerbalsam.
Fick ändalykten ur vagnen i höstas och gick till en läkare om det och fick av henne två mediciner att testa. Den ena skulle tas förebyggande, en tablett om dagen. Problemet med den är att man bör undvika att hantera tunga fordon då man tar den (jag är lastbilchaffis...) och en av biverkningarna var mardrömmar. Hon hade patienter som var tvuga att sluta med den då de helt enkelt blev för rädda för att gå och lägga sej. Själv blev mina redan bisarra drömmar, ännu mer bisarra så jag fick huvudvärk pga sömnbrist istället.
Så jag övergick till den andra som jag skulle ta så fort ett anfall var på gång. Problemet är bara att jag har inte dessa auror med synrubbningar osv så kunde inte känna om det var migrän eller en vanlig sketen huvudvärk förren det var för sent, så den hjälpte föga.
Nu har jag fått zomig istället och min erfarenhet av den är att det hjälper mej allra bäst, och om den inte hjälper då är det bara för mej att isolera mej i mitt sovrum de närmaste tre dygnen.
Som någon sa, det här med att dusha varmt, hjälper även mej också. Lite märkligt att det lindrar med ett kallt packe på pannan men det lindrar även med rinnande varmt vatten.

Varför jag får migrän har jag haft svårt att komma fram till. Sömnbrist? Förra veckan fick jag svårt migrän efter att endast sovit fyra timmar natten innan, men jag har sovit mindre än så och sluppit. Hormoniellt? Ett par gånger har jag haft det i samband med att tant röd kommit på besök men inte alltid och jag får inte ordentliga tredagarsanfall mer än en gång i kvartalet, max tre ggr per år. Så varför jag får det är ett mysterium. Försöker hålla så bra rutiner som möjligt iallafall för att se om det minskas.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg