Michelin Power One

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Vågar man vända ett Power One? Personligen känner jag att ett bakdäck går att vända men ett framdäck är för riskabelt. Men hur är det egentligen? När och vad har det betydelse om man vänder ett sådant däck?

Last edited:
Spelar ingen roll på dom däcken då Mönstret är symmetriskt

Spelar ingen roll på dom däcken då Mönstret är symmetriskt

det har rotationsriktining och mönstret ser blir inte likadant om man vänder det. däcket är ju skuret diagonalt på vissa ställen och då blir det ju fel när man vänder det.

om däcket har rotationsriktning är det för att korden i stommen ligger med en högre vinkel som gör att det riskerar vika sig om du vänder på det, inget jag skulle rekomendera.:brinnerup

om däcket har rotationsriktning är det för att korden i stommen ligger med en högre vinkel som gör att det riskerar vika sig om du vänder på det, inget jag skulle rekomendera.:brinnerup

jag förstår inte vad du menar :) jag fortfarande det inte är så farligt. :/

Mönsterformen har noll betydelse så länge det är torrt. Iaf om vi talar vända däck. Lite mer vid regn såklart, men bara om man envisas med att åka genom vattensamlingar ;)

Däckets stomme är däremot uppbyggd på ett sätt som gör att det kan vara lämpligare när däcket snurrar åt ett visst håll. Man kan säkert vända framdäcket, men jag skulle inte rekommendera det.

Som redan nämnts är däckets stomme uppbygd så att den i rätt rotationsriktning tar upp krafter.
Vänder du på däcket så riskerar däcket (stommen) att kollapsa om du träffar en kraftig ojämnhet, t.ex. hålighet i vägen/tjälskott.

Det finns som sagt en anledning till att även slicks har rotationsrikting, det är inte bara mönstrade däck som har rotationsriktning.

Nu vet jag ingen som råkat ut för att däcket har kollapsat, men det kan såklart inträffa oturliga former.

Bandagsåkare, rookieförare mfl vänder som ofast däcken både fram och bak, undertecknad gör det själv också för att få ut mesta möjliga ibland.
Men på bana är sannolikheten ganska liten att däcket ska utsättas för att köra igenom ett hål eller liknande så länge du åtminstone kör på banan.

Men vet man om risken så.....

Jag åkte med power one hela förra säsongen (ca 25 bandagar) och vände däck hej vilt för att krama ur mesta möjliga. Jag har då inte märkt några konstigheter, även om jag har hört talas om att stommen KAN kollapsa...

Jag åkte med power one hela förra säsongen (ca 25 bandagar) och vände däck hej vilt för att krama ur mesta möjliga. Jag har då inte märkt några konstigheter, även om jag har hört talas om att stommen KAN kollapsa...

Körde nu i helgen tex med att vända mitt bakdäck gick utan problem att köra på Kinnekulle med mina michelin competion one C okej bara på varvtider runt minuten som instruktör

bakdäck är inte lika känsligt som framdäck..... jag körde på ett felvänt framslicks inget jag rekomenderar då jag var nära att köra av i en hård inbromsning.

bakdäck är inte lika känsligt som framdäck..... jag körde på ett felvänt framslicks inget jag rekomenderar då jag var nära att köra av i en hård inbromsning.

Å det var det felvända däckets fel??

Har alltid kört med vända slicks både fram och bak utan att märka nån skillnad. Även alla andra jag känner gör likadant.

Frågade TL racing om det i helgen och han sa att det inte har nån betydelse att man vänder på slicks.

Å det var det felvända däckets fel??

Har alltid kört med vända slicks både fram och bak utan att märka nån skillnad. Även alla andra jag känner gör likadant.

Frågade TL racing om det i helgen och han sa att det inte har nån betydelse att man vänder på slicks.

Anledningen till att jag åkte med felvänt framdäck var att jag hört
samma sak som du, men det skiljer från märke och modell......
Har aldrig känt att framdäcket vikit sig tidigare som om jag haft punka
men om du har ett slicks med rotationsriktning så är det rotationsbundet av en anledning....... mina nuvarande framdäck och bakdäck är inte rotaionsbundna....... välj icke rotationsbundna däck om ni vill vara ekonomiska då det är dyrt att gå omkull:tummenupp

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...