Michelin Power One

Någon som kört Street-varianten och kan säga något om livslängden? Tänker mest som jämförelse till alternativen Michelin PP / PP2CT, Sportec M3, QRR m.m.
Har kört 3 dagar som instruktör och 1 dag vanlig bankörning i snabb grupp. Bakdäcket håller nog en dag till i snabbt tempo när jag vänder på det. Tyvärr körde jag med fel lufttryck på kursen så det slet en hel del bak... men som sagt. Några dar har jag fått ut och troligen nån till om jag skött inställningarna.

Problemet är väl snarare att det gått för många värmecykler då jag inte kör med värmare.
 
Har kört 3 dagar som instruktör och 1 dag vanlig bankörning i snabb grupp. Bakdäcket håller nog en dag till i snabbt tempo när jag vänder på det. Tyvärr körde jag med fel lufttryck på kursen så det slet en hel del bak... men som sagt. Några dar har jag fått ut och troligen nån till om jag skött inställningarna.

Problemet är väl snarare att det gått för många värmecykler då jag inte kör med värmare.

Vad körde du för tryck när du hade för högt? Vilket tryck tror du är bäst? Skiljer det dimensionerna mellan?
 
Vad körde du för tryck när du hade för högt? Vilket tryck tror du är bäst? Skiljer det dimensionerna mellan?
Jag hade inte för högt, utan troligen för lågt för den fart jag höll med tanke på hur slitaget såg ut.

Vet inte hur du kör, men börja med 2,3/2,5 om du kör med Streetdäcket. Jag klämde i vad Michelin rekommenderar men det blev tokfel för den körning jag hade på kursen (2,1/1,9)

Blir det inte varmt på 3-4 varv kan du sänka nåt hekto. De får upp värmen snabbt så man behöver inte köra ett halvt pass för att märka om det funkar. På bankörningen ökade jag faktiskt trycket bak för att däcket skulle få upp temp...
 
Last edited:
Jag hade inte för högt, utan troligen för lågt för den fart jag höll med tanke på hur slitaget såg ut.

Vet inte hur du kör, men börja med 2,3/2,5 om du kör med Streetdäcket. Jag klämde i vad Michelin rekommenderar men det blev tokfel för den körning jag hade på kursen (2,1/1,9)

Blir det inte varmt på 3-4 varv kan du sänka nåt hekto. De får upp värmen snabbt så man behöver inte köra ett halvt pass för att märka om det funkar.

I c, tackar!
 
Körde med Power One street på Gelleråsen i måndags och var väldigt nöjd med känsla/grepp och hyfsat nöjd med slitage. 7 pass blev det i 25 grader o sol, inga problem.

Igår körde jag på Kinnekulle i lite kallare väder och efter tredje passet när man började få lite fart var däcket inte vackert. Pratade med lite folk i depån och det var lite olika bud men alla var väl överrens om att det var kallslitage.

För högt däckstryck tyckte några och för högt tempo för tidigt på passen sa någon annan. Sänkte från 2,2 till 2,0 och körde ett helt pass i lugnt tempo och därefter ett pass med 5 lugna varv för att sen skicka på lite. Kändes mjukt och halt och sladdade lite hejvilt på flera ställen på banan så jag valde att avbryta där.... :(


Bilden är tagen efter sista passet, alla gummirester längst ut var rensade inför passet så detta är från 5-6 lugna varv och 2 lite snabbare. Slitaget som är en bit in på däcket är också "rensat" inför näst sista passet, då jag skar bort en del gummi även där...


Vad skall jag ändra på?
 

Bifogat

  • image-upload-1.jpg
    image-upload-1.jpg
    81.9 KB · Visningar: 218
Last edited:
Bilden är tagen efter sista passet, alla gummirester längst ut var rensade inför passet så detta är från 5-6 lugna varv och 2 lite snabbare. Slitaget som är en bit in på däcket är också "rensat" inför näst sista passet, då jag skar bort en del gummi även där... Vad skall jag ändra på?
Qungen hade samma problem på Gotland Ring. Hans Power One Street blev helt slaktat efter ett par pass i hyggligt tempo. Kall asfalt och för högt lufttryck var orsaken. Dagen därpå skickade han på ett nytt Power One Street och sänkte kalltrycket till 1.6 (tror jag) enligt expertisens inrådan. Trots högre tempo var slitaget betydligt mindre. Iofs var tempen i backen några grader högre.
 
Mmm, när man kan plocka bitar ifrån däcket så är det kallslitage. Sänka trycket är det man kan göra. Risken är väl att man slaktat det där bortom räddning. På med friska däck till nästa bandag ;).
 
Qungen hade samma problem på Gotland Ring. Hans Power One Street blev helt slaktat efter ett par pass i hyggligt tempo. Kall asfalt och för högt lufttryck var orsaken. Dagen därpå skickade han på ett nytt Power One Street och sänkte kalltrycket till 1.6 (tror jag) enligt expertisens inrådan. Trots högre tempo var slitaget betydligt mindre. Iofs var tempen i backen några grader högre.

Efter att ha sett Qungens totala kaputt slitage på sina Power One Street efter drygt 20 mils användning så ställer då jag mig rätt så tveksam till om det är bra däck. Jag skulle då inte göra min nästa investering i såna även om jag inte eldar på som Qungen gör. Vore bra om fler lämnade in referat från sina erfarenheter om slitaget på sina Power One Street.
 
varför inte använda bandäck på bana och gatdäck på gata... michelin har riktigt säkra och bra gatdäck... men dom håller då sämre på bana:näsblod
 
Körde med Power One street på Gelleråsen i måndags och var väldigt nöjd med känsla/grepp och hyfsat nöjd med slitage. 7 pass blev det i 25 grader o sol, inga problem.


Vad skall jag ändra på?

Tycker inte att det där är mycket att yvas om, men...det ser ut som om du borde köra competitionvarianten istället, då ditt slitage snarast antyder att de gått varmt och "kokat upp". (du ser hur smälta en del gummirullar är)
Jag själv körde competition power one (som släpper värmen bättre) på Gotland ring och de slets så fint så fint, på en bana som är erkänd som Sveriges värsta däckätare.
Nu vet jag ju inte vad för fjädringsinställningar du har heller, och själv har jag fått till mina såpass att även dessa har bidragit till ett jämnare och mindre slitage. (jag har alltid så mjuk fjädring som möjligt utan att den bottnar ut).

varför inte använda bandäck på bana och gatdäck på gata... michelin har riktigt säkra och bra gatdäck... men dom håller då sämre på bana:näsblod

Exakt.
 
Last edited:
Körde med Power One street på Gelleråsen i måndags och var väldigt nöjd med känsla/grepp och hyfsat nöjd med slitage. 7 pass blev det i 25 grader o sol, inga problem.

Igår körde jag på Kinnekulle i lite kallare väder och efter tredje passet när man började få lite fart var däcket inte vackert. Pratade med lite folk i depån och det var lite olika bud men alla var väl överrens om att det var kallslitage.

För högt däckstryck tyckte några och för högt tempo för tidigt på passen sa någon annan. Sänkte från 2,2 till 2,0 och körde ett helt pass i lugnt tempo och därefter ett pass med 5 lugna varv för att sen skicka på lite. Kändes mjukt och halt och sladdade lite hejvilt på flera ställen på banan så jag valde att avbryta där.... :(


Bilden är tagen efter sista passet, alla gummirester längst ut var rensade inför passet så detta är från 5-6 lugna varv och 2 lite snabbare. Slitaget som är en bit in på däcket är också "rensat" inför näst sista passet, då jag skar bort en del gummi även där...


Vad skall jag ändra på?

du har kört med för högt lufttryck! mitt andra power one däck höll riktigt bra när jag sänkte kalltrycket från 1,9 till 1.6. fram körde jag med 1,9 i kalltryck funkade bra det med.
personligen så kommer jag att köra på mer race betonade däck vid nästa byte, jag tycker inte att street varianten håller tillräckligt bra
 
Krängde på ett set 120/70 ZR17 , 190/55 ZR17 Power One "street" på en R1 -09 och pumpade i 2,3 fram / 2,5 bak. Höll ca. 200 inspirerade gatmil med väldigt vass förare. Därefter började korden titta fram :(

Dock hade han inget att invända gällande greppet under den korta livslängden...
 
Last edited:
Nu är jag inte med riktigt på snacket i tråden... :va

Precis som Dr.Bike säger så har ju Jides däck gått för varmt. Då lär INTE lösningen vara att sänka trycket som några skriver. I min värld ger ett lägre tryck en högre temperatur (och tvärtom).

Oavsett vilket lär det finnas fler faktorer än enbart frågan om däcktryck. Är fjäderförspänningen korrekt? Är returen korrekt inställd? Var däcket verkligen "kallt" när däcktrycket kollades? Hur tidigt har man gått på gasen i kurvorna? Hur är det med uppvärmningsvarv? osv.

Jag har själv liknande problem med mina Power 1 Street och ska prova några av åtgärderna ovan under nästa bandag.
 
Nu är jag inte med riktigt på snacket i tråden... :va

Precis som Dr.Bike säger så har ju Jides däck gått för varmt. Då lär INTE lösningen vara att sänka trycket som några skriver. I min värld ger ett lägre tryck en högre temperatur (och tvärtom).

Oavsett vilket lär det finnas fler faktorer än enbart frågan om däcktryck. Är fjäderförspänningen korrekt? Är returen korrekt inställd? Var däcket verkligen "kallt" när däcktrycket kollades? Hur tidigt har man gått på gasen i kurvorna? Hur är det med uppvärmningsvarv? osv.

Jag har själv liknande problem med mina Power 1 Street och ska prova några av åtgärderna ovan under nästa bandag.

Jag har fått det förklarat för mig att när dom ser ut så som hans gjorde så är det kallslitage, alltså bara det yttersta skiktet som blivit varmt och det rullar av sig eller vad man ska säga.
Jag kunde själv se stor skillnad på kallslitage på mina däck och vanligt fint varmslitage. När jag inte fick upp värmen såg dom ut sådär, när asfalten blev varmare så blev det inte lika mycket avrullat utan det var mer en väldigt uppruggad yta som inte tappade så stora bitar.
Så jag säger IAF att det är kallslitage, någon annan som har en förkliring om varför däcken ser ut som dom gör får ju gärna ge sin version på det.
 
Jag har fått det förklarat för mig att när dom ser ut så som hans gjorde så är det kallslitage, alltså bara det yttersta skiktet som blivit varmt och det rullar av sig eller vad man ska säga.
Jag kunde själv se stor skillnad på kallslitage på mina däck och vanligt fint varmslitage. När jag inte fick upp värmen såg dom ut sådär, när asfalten blev varmare så blev det inte lika mycket avrullat utan det var mer en väldigt uppruggad yta som inte tappade så stora bitar.

Vilken däcktyp hade du vid detta tillfälle? Det ska väldigt mycket till för att misslyckas att uppnå arbetstemperatur på ett gatdäck. Ett racedäck däremot kräver nästan den dubbla temperaturen för att "fungera" optimalt vilket stämmer bättre överens med dina erfarenhet av kallslitage.
 
Vilken däcktyp hade du vid detta tillfälle? Det ska väldigt mycket till för att misslyckas att uppnå arbetstemperatur på ett gatdäck. Ett racedäck däremot kräver nästan den dubbla temperaturen för att "fungera" optimalt vilket stämmer bättre överens med dina erfarenhet av kallslitage.

Jag körde pilot road 2 vid tillfället. Asfalten var kall och det lossnade stora bitar från däcket, krullade upp sig precis som det har gjort på hans pilot power one däck. Kollade inte vad jag körde med för däcktryck då, men när vi körde på bana 2 veckor senare med 25ºC i skuggan och strålande sol funkade däcken bättre och dom var på gränsen till överhettning istället. Då körde jag 2.55 bak och 2.75 fram.
 
Jag körde pilot road 2 vid tillfället. Asfalten var kall och det lossnade stora bitar från däcket, krullade upp sig precis som det har gjort på hans pilot power one däck. Kollade inte vad jag körde med för däcktryck då, men när vi körde på bana 2 veckor senare med 25ºC i skuggan och strålande sol funkade däcken bättre och dom var på gränsen till överhettning istället. Då körde jag 2.55 bak och 2.75 fram.

Då har du ingen direkt "större" erfarenhet av dessa däckproblem med andra ord. Skulle tom vilja säga att du är helt ute och cyklar...

Har kört flertalet sportdäck av olika fabrikat och testat ett antal olika däcktryck. Standardtryck 2.9bak/2.5fram funkar alltid vid lugn körning på bana. Ligger man i högre tempo funkar däcken bäst mellan 2.1 och 2.3 (både fram och bak).

Håller på att trixa lite med mina egna inställningar och körning med Power One som jag bara provat under EN bandag. Jag har samma problem som Jide men får återkomma med min lösning senare... Jag kan dock garantera att ett ännu lägre tryck INTE löser detta problemet.
 
Då har du ingen direkt "större" erfarenhet av dessa däckproblem med andra ord. Skulle tom vilja säga att du är helt ute och cyklar...

Har kört flertalet sportdäck av olika fabrikat och testat ett antal olika däcktryck. Standardtryck 2.9bak/2.5fram funkar alltid vid lugn körning på bana. Ligger man i högre tempo funkar däcken bäst mellan 2.1 och 2.3 (både fram och bak).

Håller på att trixa lite med mina egna inställningar och körning med Power One som jag bara provat under EN bandag. Jag har samma problem som Jide men får återkomma med min lösning senare... Jag kan dock garantera att ett ännu lägre tryck INTE löser detta problemet.

Kan mycket väl vara som du säger att jag helt är ute och cyklar. Jag är inte alls påläst i ämnet och förklarade det som jag har fått förklarat för mig.
Vad kör du för däcktryck i dina power one nu?
 
Back
Top