Diskussionen har förekommit förut! Och som alltid är det olika synpunkter på vad som fungerar bra och vad som funkar dåligt!
Jag kan inte annat än reflektera över hur jag själv är. För 7 - 8 år sedan åkte jag med Metzeler ME33 fram och Micheline M59X bak. på min Viffer 89:a. Körde som ett svin emellanåt och tyckte det funkade kanonbra samtidigt som man hade en livslängd på runt 2500 mil / uppsättning.
Har därefter kört på Macadam 90X samt 100X utan problem. Tempot har varit ung detsamma. Fast idag går det kanske något långsammare när jag kör som värst!
Åker idag på Pilote Road och har inte några problem där heller. Men har idag grepp som är vida överlägset ME33 och M59X. Skulle idag aldrig våga åka på dessa gamla däck trots att jag en gång i tiden gjort så.
Visst jag har ingen maskin med oändligt med pulver och jag kör, jämfört med många andra, förmodligen ganska lugnt. Om inte annat jämnt! Men vad som är mer vesäntligt tror jag är körstilen där jag kör ganska mjukt med ganska snälla gaspådrag ut ur böjarna.
Visst har jag haft släpp någon gång emellanåt pga. lite väl häftigt gaspådrag men det hör till sällsyntheterna.
Vad beror nu detta fenomen på? Personligen undrar jag om inte åldern spelar roll! Man blir mer och mer eftertänksam och vill minimera riskerna men ändå fortsätta köra och ha kul.
Grepp hör ju till den egenskapen som man aldrig kan få för mycket av när man kör hoj. Det enda som styr hur mycket grepp man vill ha är plånboken för nog sjutton finns det däck som greppar ut av bara h..vete. Men livslängden är minst sagt begränsad.
Alltså är vi vanliga dödliga ute efter den optimala kompromissen där vi får ett däck med grymmt grepp till en låg kostnad och som håller i oändlighet. Låter som en fin ekvation!
Skall jag resonera rent logiskt är det nog så här att jag hade lika väl kunnat åka på mina gamla ME33 och M59X om de nu bara hade funnits i rätt dimension (vilket de inte gör) och ändå kunnat köra som jag gör!
Min ålder tar dock ut sin rätt i form av sunt förnuft samt i regel något bättre ekonomi. Därför kör jag idag på däck med görbra grepp. Har kört både landsväg (torrt/blött) samt bana utan bekymmer. Men så har jag ju ingen värstingmaskin heller!
Skall jag ge ett råd till någon så får det väl bli ett generellt råd nämligen:
- Välj det däck med bästa grepp du har råd att köpa! Om det sedan står Dunlop, Metzeler, Micheline eller Avon på sidan spelar nog mindre roll så länge man väljer däck som är avsedda för tävlingsverksamhet (= bra grepp).
Är man gatåkare lär man ändå nästan aldrig utnyttja greppet till fullo så då spelar valet av däck mindre roll så länge man väljer ett hyffsat bra däck som är färskt!
// Niklas
P.S Kommer nog prova kombinationen Power fram / road bak nästa gång om livslängden verkar vettig på power!