Michelin Pilot Road

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
hej!

det är dags att byta däck på monstret, har kollat runt lite och kommit till att Michelin Pilot Road kommer passa mig bra. men var köper jag de till ett bra pris? har tittat på www.stenogrus.com där finns de för 1530:- är det bra pris? eller kan man få ner priset någon annanstans?

snälla det svara snabbt för jag vill åka lite till innan det blir snö ute! :Bugar

Road

storken skrev:
ska genast kolla!
Ledsen men dom däcken är inte mycket att hänga i hjulgranen. Hade såna på thunderacen. Funkar som landsvägs däck men inte till några sportigare äventyr

studenten skrev:
Ledsen men dom däcken är inte mycket att hänga i hjulgranen. Hade såna på thunderacen. Funkar som landsvägs däck men inte till några sportigare äventyr

vad menar du med sportigare äventyr? bana och sånt??

studenten skrev:

Jag har slitit ut ett par Macadam(föregångarna) och ett par Road,utan några som helst problem,dock inte kört på bana med dom,men för vanligt landsvägs användande fungerar dom alldeles utmärkt.Sen kopmmer alltid frågan när det gäller däck.....hur många av oss vanliga dödliga(mig inräknad) klara av att till fullo utnyttja greppet i ett par däck på vanlig landsväg ?

Sen är ett tips att söka på Pilot road och läsa alla dom 100:tals trådar om just denna disskution.

Långa farbron skrev:
Jag har slitit ut ett par Macadam(föregångarna) och ett par Road,utan några som helst problem,dock inte kört på bana med dom,men för vanligt landsvägs användande fungerar dom alldeles utmärkt.Sen kopmmer alltid frågan när det gäller däck.....hur många av oss vanliga dödliga(mig inräknad) klara av att till fullo utnyttja greppet i ett par däck på vanlig landsväg ?

Sen är ett tips att söka på Pilot road och läsa alla dom 100:tals trådar om just denna disskution.

ja just det de 100 tals trådar...
det blir ingen bana för min del så landsväg egenskaper är viktiga, lite snabba svängar på nån riksväg och stads körning, det blir allt. tror att jag har valt rätt. nu är det bara priset och mynetmoto ser bra ut!

Alla däck går att åka på. På boldoren sitter det ett 10år gammalt framdäck och i bak ett nytt fint backelit däck. Det finns dom som tror att man behöver det värsta däcket, det är alltid kul att passera dom med en 22år gammal cykel med skit däck på. :)

På Gixxern har jag Avons motsvarighet till pilot road och är super nöjd. Man kan endå inte åka mycket fortare på vanlig väg än vad dessa däck klarar av enligt mej dvs.

Qwerty skrev:
Alla däck går att åka på. På boldoren sitter det ett 10år gammalt framdäck och i bak ett nytt fint backelit däck. Det finns dom som tror att man behöver det värsta däcket, det är alltid kul att passera dom med en 22år gammal cykel med skit däck på. :)

På Gixxern har jag Avons motsvarighet till pilot road och är super nöjd. Man kan endå inte åka mycket fortare på vanlig väg än vad dessa däck klarar av enligt mej dvs.

avon :) de har jag oxå tittat på! hur är de? grepp i svängar, när det blir blött, vid ca 140?

storken skrev:
avon :) de har jag oxå tittat på! hur är de? grepp i svängar, när det blir blött, vid ca 140?

Jag tycker dom är bra när det är tort och även vid lite fart. Men ett ganska så stort men. När det är lite kyligt på hösten och regn så är dom kass. Fast det är klart jag minns inte om mina macadam var bättre eller sämre.

Pilot road är utmärkta däck, men skall du pressa på bana så är det ju fel.
Mitt råd är att köpa Road bak och Power fram - förnämliga regnegenskaper, bra grepp och bra livslängd. Folk som får släpp i tid och otid på gata med dessa däck bör, som Mäster Mattias brukar säga, sluta köra digitalt med gasen.

/Freppa

Jag har pilot road bak och pilot power fram. Jag behöver inte mer däck än så.

storken skrev:
Priset låter rätt, jag betalade 2995:- för 190/50-17 road
Avon är billigt och du får vad du betalar för= ett mindre bra däck.
För min körning på landsväg kunde greppet varit bättre på road däcket,
på bana glöm det,jag ska prova det nya power istället.
skiter du i om du får ut många mil eller inte så sätt på race eller dunlop 208 r
då får du fäste

Michelin Pilot Road är nu beställda!
tack för hjälpen grabbar, hoppas at de levereras snabbt nu.

Diskussionen har förekommit förut! Och som alltid är det olika synpunkter på vad som fungerar bra och vad som funkar dåligt!

Jag kan inte annat än reflektera över hur jag själv är. För 7 - 8 år sedan åkte jag med Metzeler ME33 fram och Micheline M59X bak. på min Viffer 89:a. Körde som ett svin emellanåt och tyckte det funkade kanonbra samtidigt som man hade en livslängd på runt 2500 mil / uppsättning.

Har därefter kört på Macadam 90X samt 100X utan problem. Tempot har varit ung detsamma. Fast idag går det kanske något långsammare när jag kör som värst!

Åker idag på Pilote Road och har inte några problem där heller. Men har idag grepp som är vida överlägset ME33 och M59X. Skulle idag aldrig våga åka på dessa gamla däck trots att jag en gång i tiden gjort så.

Visst jag har ingen maskin med oändligt med pulver och jag kör, jämfört med många andra, förmodligen ganska lugnt. Om inte annat jämnt! Men vad som är mer vesäntligt tror jag är körstilen där jag kör ganska mjukt med ganska snälla gaspådrag ut ur böjarna.

Visst har jag haft släpp någon gång emellanåt pga. lite väl häftigt gaspådrag men det hör till sällsyntheterna.

Vad beror nu detta fenomen på? Personligen undrar jag om inte åldern spelar roll! Man blir mer och mer eftertänksam och vill minimera riskerna men ändå fortsätta köra och ha kul.

Grepp hör ju till den egenskapen som man aldrig kan få för mycket av när man kör hoj. Det enda som styr hur mycket grepp man vill ha är plånboken för nog sjutton finns det däck som greppar ut av bara h..vete. Men livslängden är minst sagt begränsad.

Alltså är vi vanliga dödliga ute efter den optimala kompromissen där vi får ett däck med grymmt grepp till en låg kostnad och som håller i oändlighet. Låter som en fin ekvation! :hihi

Skall jag resonera rent logiskt är det nog så här att jag hade lika väl kunnat åka på mina gamla ME33 och M59X om de nu bara hade funnits i rätt dimension (vilket de inte gör) och ändå kunnat köra som jag gör!

Min ålder tar dock ut sin rätt i form av sunt förnuft samt i regel något bättre ekonomi. Därför kör jag idag på däck med görbra grepp. Har kört både landsväg (torrt/blött) samt bana utan bekymmer. Men så har jag ju ingen värstingmaskin heller!

Skall jag ge ett råd till någon så får det väl bli ett generellt råd nämligen:
- Välj det däck med bästa grepp du har råd att köpa! Om det sedan står Dunlop, Metzeler, Micheline eller Avon på sidan spelar nog mindre roll så länge man väljer däck som är avsedda för tävlingsverksamhet (= bra grepp).

Är man gatåkare lär man ändå nästan aldrig utnyttja greppet till fullo så då spelar valet av däck mindre roll så länge man väljer ett hyffsat bra däck som är färskt!

// Niklas
P.S Kommer nog prova kombinationen Power fram / road bak nästa gång om livslängden verkar vettig på power!

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna