Michelin Pilot Road 2CT

Hej!

Funderar på att byta bakdäck från Pilot Power 190/50 till Pilot Road 2ct 190/50. Är det någon som vet hur mkt profilen skiljer sig på dessa däck?
Kör ej bana, men vill fortfarande kunna lita på däcken vid nerlägg osv.. Några synpunkter?
Jag är kanon nöjd med Pilot Power om man bortser livslängden.. Önskar man kunde hitta däck med samma grepp och känsla fast som pallar några extra mil till.
Hojen i fråga är en Fireblade 929rr-01.
 
Last edited:
Jag har Pilot Road 2CT bak på min Superduke. Det satt på när jag köpte den...tänkte då vad är det här för touring däck de har krängt på.
Men jag tar tillbaka min första tanke....det har visat sig att det funkar skitbra inga problem vid kraftiga nerlägg.
Tror det är ett mycket bra däck för snabb körning på gata och bana med om man inte kör allt för hårt vill säga.
I ditt fall skulle jag inte tveka en sekund köp:tummenupp
 
jag gillar det inte alls för mig tok släppte det på bana när däcket börjar bli varmt när man tror att greppet skall vara som bäst.
 
Nu kör jag ju inte bana med hojen men vill lita på däcken till 100% utan att behöva oroa sig vid en fin kurva om man vågar luta hojen lika mkt som man gjorde innan.
Även om jag bestämmer mig för att byta till Pilot Road 2ct så kommer jag va helt nojig säkert vad det gäller grepp! :huvet

Har svårt o bestämma mig vilket man ska välja!
 
Har alltid exakt samma dilemma. Man blir alltid trött på att däcken tar slut alldeles för snabbt, och börjar sedan läsa tester om Sport/Touringdäck, som i sig oftast visar sig väldigt positiva. Pilot Road 2 räcker nog gott och väl till för hård gatkörning, men det sitter ändå där i bakhuvet. Och litar man inte på däcket till 100% så är det inte lika kul att köra, så enkelt är det.
Därför prutar jag ALLTID på milen och väljer ett mjukare/sportigare däck, utan att påstå att det är det mest rationella valet.
 
har precis startat en tråd om just pilot road 2 ct och om styrfladder pga framdäcket i högre farter/snabbt acc. verkar vara flera som haft samma problem med det. fortsätter det så får jag nog byta framdäcket till t.ex. det tidigare pilot road-däcket.
 
Eller så köper du ett Pilot Power till fram. Håller nog lika länge som ditt Pilot Road 2 bak.
 
Eller så köper du ett Pilot Power till fram. Håller nog lika länge som ditt Pilot Road 2 bak.


Jag har PP både fram o bak, men ska nog byta bak denna veckan om allt går bra så jag har lite brått o bestämma mig till vilket däck det blir bak.. Förtroendet har PP fått till 100%.. men PR 2ct är att överväga för att få ut mera mil då jag inte kör bana vilket gör att PP har en tendens att slitas fort i mitten.. :huvet
 
Jag har PP både fram o bak, men ska nog byta bak denna veckan om allt går bra så jag har lite brått o bestämma mig till vilket däck det blir bak.. Förtroendet har PP fått till 100%.. men PR 2ct är att överväga för att få ut mera mil då jag inte kör bana vilket gör att PP har en tendens att slitas fort i mitten.. :huvet

Kör du ingen bana så, eller riktigt stenhårt i och ur böjarna så skulle jag ha valt PR2.
 
Du verkar ju ha koll..

Ett PR2 på en effektsvag motard måste väl funka utmärkt? Även på en bankärning eller två?

Ja, det funkar nog utmärkt. Men däremot är ju en motard så pass effektsvag, så du borde väl kunna välja ett sportigare däck och ändå få ut ganska många mil?! Ett PR2 borde väl hålla ett helt motardliv?!

Vad har du kört på tidigare?
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy
Ja, det funkar nog utmärkt. Men däremot är ju en motard så pass effektsvag, så du borde väl kunna välja ett sportigare däck och ändå få ut ganska många mil?! Ett PR2 borde väl hålla ett helt motardliv?!

Vad har du kört på tidigare?
Sitter ett Bt016r på nu. Har kört max 150 mil. Det är ungefär 1mm kvar tills slitagemarkeringen. Nöjd med greppet men det hade ju gärna fått hålla längre, därför verkar ju PR2 intressant.
 
Ja, det är klart. Det slangas ju en hel del med Motard, och det sliter ju mycket däck. Testa PR2, det kommer säkert funka kanon! Du kan ju dock vara lite observant på greppet om du kör bana stenhårt, en varm sommardag.
 
Jag kör också med PP fram och P2R bak, och nu behöver jag byta bakdäcket. Har fått ut 1000 mil i runda slängar, och då har jag slangat mer eller mindre konstant de sista 500 milen (kanske därför framdäcket klarat sig så bra?)
Nu är jag dock nyfiken på var man hittar bäst pris på däcket, är däckonline billigast med sina 1695:- inkl. frakt för 160/60 - 17? Och när däcket väl är införskaffat så dyker nästa fråga upp, vart gör man byte av däck + balansering till billigast peng i västerort? (kostar det 400+ gör jag det själv)
 
Jag kör också med PP fram och P2R bak, och nu behöver jag byta bakdäcket. Har fått ut 1000 mil i runda slängar, och då har jag slangat mer eller mindre konstant de sista 500 milen (kanske därför framdäcket klarat sig så bra?)
Nu är jag dock nyfiken på var man hittar bäst pris på däcket, är däckonline billigast med sina 1695:- inkl. frakt för 160/60 - 17? Och när däcket väl är införskaffat så dyker nästa fråga upp, vart gör man byte av däck + balansering till billigast peng i västerort? (kostar det 400+ gör jag det själv)

wheeler dealer på kocksgatan på söder är klart billigast när det gäller både däck och montering. fick ett par road 2 ct + montering + balansering för 3100:-.
 
wheeler dealer på kocksgatan på söder är klart billigast när det gäller både däck och montering. fick ett par road 2 ct + montering + balansering för 3100:-.

När var detta och vad låg styckpriset på?
Har "wheeler dealer" någon hemsida? Googlade men fick bara upp massa amerikanska och tyska sidor.
 
När var detta och vad låg styckpriset på?
Har "wheeler dealer" någon hemsida? Googlade men fick bara upp massa amerikanska och tyska sidor.

jag bytte däck där precis. tror inte han har någon websida, dock finns det tel nr om du googlar. http://www.infodirekt.se/item/201746

Där lämnar du dock bara in hjulen och inte hela hojen, så lite jobb får du göra själv.
 
Hur är profilen på Road 2ct 190/50 jämfört med Power 190/50?

Vilken av dom har mer kontakt yta (bredare), kontra spetsigare och hur mycket gör det på köregenskaper?
 
Så vitt jag vet så ska det vara samma profil på Road 2an som på Power, dock inte vanliga Road. Spetsigare profil gör ju hojen klart mer lättsvängd.
En bra bra gatkombo verkar ju vara Power 2ct fram, och Road 2ct bak.
Flera verkar ha haft lite problem med vibrationer/styrfladder med Road 2ct fram. Vill du sedan ha hojen ännu mer lättsvängd kan du ju välja 55-profil på däcket. Alltså 190/55-17. Rullomkretsen blir dock lite större då.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top