Michelin pilot power

• Thread starter Thread starter rrp
  • Start date Start date
Har hört rykten om att PP är bannlysta från Sviesta. För att de inte varnar innan de släpper....låter inte så rimligt i mina öron, men ryktet går...

Trinity skrev:
2221036 Va???
Utveckla tack!
Funkar utmärkt enligt mig och många andra.
Är toknöjd :)

läs mitt inlägg så förstår du lite bättre :)

nazurro skrev:
2221115 Har hört rykten om att PP är bannlysta från Sviesta. För att de inte varnar innan de släpper....låter inte så rimligt i mina öron, men ryktet går...
Som de flesta rykten så är det inte sant.

Triggerhappy skrev:
2220756 Mina erfarenheter från bana:

Bakdäck:
På kalla Power får du kanska lite förvarning utan de häschar ganska raskt när de väl häschar.
På överhettade Power får du ganska mycket varning...men de är inte skojiga att pressa utan blir lite snoriga, men det krävs en del för att komma dit.

Fram: Har bara haft minimalt häsch fram på kalla däck på gotland...inget jag gillar att ligga å pressa fram.

Problemet på gatan är ju att OM det släpper så är du rökt...på bana får du med all säkerhet ont men inte mer....hojen är ju bara material så skit samma.
Har precis samma banerfarenhet av PilotPower, men samma beteende gäller även t.ex. Diablo och DiabloCorsa.

Gottis skrev:
Problemet med Power på bana är att det har en arbets temperatur på 60 grader medan racetac och Supercorsa har en temperatur på ca 90 grader...men om man kör mellan gruppen lr långsamma så tycker jag inte man ska köra på race däck men i snabba så borde man fundera på om man inte ska köra på racedäck iställe alt ta förvarningen ordentligt och åka in i depån och ta ett glas vatten och sen låta däcken svalna
Kan det finnas en anledning att man benämner däcken olika, Gatdäck-Racedäck? Ändå tål PilotPower förvånansvärt mycket, på en Sviestadag förra året var det 30°C i skuggan. Låg och körde hela dagen i hyffsat tempo utan minsta däckproblem, jag däremot fick kraftig vätskebrist.

nazurro skrev:
Har hört rykten om att PP är bannlysta från Sviesta. För att de inte varnar innan de släpper....låter inte så rimligt i mina öron, men ryktet går...
När däck släpper beror det oftast inte på däcket utan på hur man behandlar gasrullen. Gashandtaget skall vara en analog förlängning av ryggmärgen, inte en digital on-off. För tidig och för mycket gas i utgången, avslag mitt i osv. får vilket däck som helst att släppa.
Man kan se klara skillnader med olika typer av hojar:
R1000-high sidar (brutal effekt), V-twin tappar framhjulet (brutal motorbroms).

Gottis skrev:
2221198 läs mitt inlägg så förstår du lite bättre :)

Hade jag ansett mig behöva rejsgummi hade jag slängt på det och jag förstår skillnaden mellan gatdäck och rejsgummi. Tycker däremot att Pilot Power har visat hålla väldigt bra på bankörningar. Onödigt att dra slutsatser utan grund (hörsägen & rykten)...Inte för inte som det är ett så populärt däck både på gata och bana!

PiEn skrev:
2221374 ganska sant från gotlandring 05.

Vidareutveckla gärna dina påståenden så vi andra kan förstå grunden till dem!
Vad kör du på själv vid bankörningar som du kan rekomendera?

Last edited:
Trinity skrev:

Jag var med på gotland ring 05. och 2 st hojar krashade samma dag, däcken släppte, finns på film. båda hade pp.. sj kör jag inte bana så har tyvärr inget att rekomendera.

PiEn skrev:
2221411 Jag var med på gotland ring 05. och 2 st hojar krashade samma dag, däcken släppte, finns på film. båda hade pp.. sj kör jag inte bana så har tyvärr inget att rekomendera.

Varför yttrar du dig då om du inte vet? :va
Om man skulle sluta köra med ett visst däck för att det har släppt när andra använt det så skulle det nog inte finnas många däck kvar att använda!

PiEn skrev:
2221411 Jag var med på gotland ring 05. och 2 st hojar krashade samma dag, däcken släppte, finns på film. båda hade pp.. sj kör jag inte bana så har tyvärr inget att rekomendera.
Och det var pga. däcken......???

PiEn skrev:
Ojojojoj :jisses Vad hade dom för hojar? Du måste berätta så att vi kan undvika dessa livsfarliga fordon, för det måste ju bero på att just dom hojarna var jättefarliga, å dessutom med jättefarliga däck.

Tänk efter nu, 2 hojar, 2 bakdäck, 1 dag, 1 bana. Båda släppte! Det finns en miljon banor, 10 miljoner däck, etc... Vad säger det om däckens grepp? Inte mycket :)

nazurro skrev:
2221115 Har hört rykten om att PP är bannlysta från Sviesta. För att de inte varnar innan de släpper....låter inte så rimligt i mina öron, men ryktet går...

:skrämd

Är det sant? Mina rennsport har en liten diod som varnar strax innan det släpper så på så sätt vet jag när det är dags att släppa av :)

svampe skrev:
2221519 Ah! du har HÖRT och TROR.
Har du några egna erfarenheter då?

Hördu Svampe nu är det ju som så att du är ju sååå långsam precis som triggerhappy.... så ni kan ju åka runt på gml macadam... :7peta...

Se jag har klotat 2 gånger med pilot power... och det var absolut däckets fel... :rolleyes: Undrar varför jag fortfarande kör power... :confused:

Finns ju några faktorer mer än däcket som spelar in.... Däckstryck.. Fjädringsinställningar och framför allt gaskontroll.

Rent generallt så åker de flesta omkring med felaktig bakfjäder.. Detta resulterar i att bakdämparen inte jobbar i sitt tänkte arbetesområde.
Det spelar då ingen roll hur mycket compression eller retur du skruvar på.. du kommer ändå inte hitta rätt.
Kontentan av detta är att däcket får ta upp mer av stötarna när dämparen inte hänger med..... Vilket gör att du mister fäste...

Tror det var Edwards som testkörde power 2ct på sin gp.. Han klarade 114% spärren med det däcket... utan att det blev överhettat... eller sönderkört..
Dvs han hade kvalat in med ett gatdäck.... Tycker det säger en hel del om däcket...

Trinity skrev:
2221396 Hade jag ansett mig behöva rejsgummi hade jag slängt på det och jag förstår skillnaden mellan gatdäck och rejsgummi. Tycker däremot att Pilot Power har visat hålla väldigt bra på bankörningar. Onödigt att dra slutsatser utan grund (hörsägen & rykten)...Inte för inte som det är ett så populärt däck både på gata och bana!

Körde själv med PP hela 05 men så fort tempot blev uppskruvat och det va pass som va runt 25 min så började dom bli hala :( tycker också det är skit bra däck absolut är det däcket som passar bäst till gata och någon enstaka banåkning...men nu vet jag inte hur snabbt det går för dig och gubben

Hoztic skrev:
2221514 Ojojojoj :jisses Vad hade dom för hojar? Du måste berätta så att vi kan undvika dessa livsfarliga fordon, för det måste ju bero på att just dom hojarna var jättefarliga, å dessutom med jättefarliga däck.
Jag körde r1000 -03 och det andra var en 954 -03.
Jag tänker inte diskutera om det va däckens fel eller ej, men det som är anmärkningsvärt är att mina däck efter några pass inte alls såg ut som bankörda däck brukar. Dvs dom hade inte börjat noppa överhuvudtaget andra som körde samtidigt och lika mycket hade fått sina att noppa ganska ordentligt.

GixxerJensa skrev:
2221548 Jag körde r1000 -03 och det andra var en 954 -03.
Jag tänker inte diskutera om det va däckens fel eller ej, men det som är anmärkningsvärt är att mina däck efter några pass inte alls såg ut som bankörda däck brukar. Dvs dom hade inte börjat noppa överhuvudtaget andra som körde samtidigt och lika mycket hade fått sina att noppa ganska ordentligt.
Då verkar ju inte däcken blivit överhettade iaf.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman