Michelin® Australian Motorcycle Grand Prix

Zarco, Rossi och MM kunde alla stoltsera med tydliga svarta gummimärken på dina läder. DET är tight racing.
Håller med alla tidgare inlägg: Vilket jävla race !!! :banana:Bugar:yoparty
 
Dax att ersätta Pedrosas styrning! iofs impad av Hondas tålamod. Vilken annan som helst med så skrala resultat för fabrik Honda skulle förmodligen vid det här läget sitta rejält löst.

Man kan ju tycka vad man vill, han har ju trots allt bara 8 pallplatser än så länge den här säsongen. Det är bara en mer än Dovi och Viñales och två mer än Rossi. Ja fy fan, ut med den värdelösa sopan.
 
Sagolikt race, årsbästa helt klart! :klappar

Men stackars Dovi, usch så trist...
 
Man kan ju tycka vad man vill, han har ju trots allt bara 8 pallplatser än så länge den här säsongen. Det är bara en mer än Dovi och Viñales och två mer än Rossi. Ja fy fan, ut med den värdelösa sopan.

Pedrosa är ju så klart en duktig förare och i den bättre änden av mid pack. Det jag kan tycka är att hans lägstanivå är för låg och jag ser det som ett tecken på brist på motivation. En förare i top teamet borde ha högsta motivation. Då tycker jag det är roligare om en yngre talang får chansen och Pedrosa kan erbjudas plats i ett satellitteam där han kan fortsätta bidra till utvecklingen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Pedrosa är ju så klart en duktig förare och i den bättre änden av mid pack. Det jag kan tycka är att hans lägstanivå är för låg och jag ser det som ett tecken på brist på motivation. En förare i top teamet borde ha högsta motivation. Då tycker jag det är roligare om en yngre talang får chansen och Pedrosa kan erbjudas plats i ett satellitteam där han kan fortsätta bidra till utvecklingen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Testa att byta ut brist på motivation mot brist på grepp så kanske vi är lite närmre verkligheten. Han är unik i vissa avseenden och har vissa fördelar av det, men blir också straffad hårade än andra under vissa förhållanden. Som förra racet t.ex. som gick på en bana han själv beskriver som en av sina favoriter. När han då mot slutet av racet kör in i depån, på Hondas hemmabana, så fattar man att det är jobbigt på allvar. Det är inte brist på motivation, men att köra runt i blött utan grepp kanske mer handlar om en icke förlorad självbevarelsedrift. Byte av ECU och däcksleverantör har varit tufft för honom och man kan inte köra mer än vad hojen tillåter, om man inte är dum i huvudet förstås som vissa andra som verkar föredra att ligga i gruset gör.
Jag säger inte att han är självklart ohotad i fabriksteamet och i mitt tycke så borde han under åren ha testat något annat märke som kanske skulle passat hans körstil bättre än Hondan. Men han gör jobbet ganska väl om man nu utgår ifrån att Honda i dagsläget satsar på Marquez och att Pedrosa då och då kan knycka några poäng från hans värsta konkurrenter.
 
Fantastiskt race! Synd bara att inte Dovi var en av förarna som slogs i täten. Lite deppigt när man såg Dovi nere på 20 plats redan på första varvet.

Gillade när Ianonne kom upp i tätstriden och började köra hårt mot Zarco :yoparty Jag tänkte att nu jävlar får han smaka på sin egen medicin :D
 
Det blev ett riktigt spännande race, mycket hårda passager och chansningar som inte alltid riktigt gick hem. Lite gammal hederlig kontaktsport i 300 knyck! :D Bäst var nog Rossi och Marquez reaktion i parc ferme. :hihi
Inga sura miner där inte! VR, MM, JZ, AI bjöd på mycket chow iaf. :D

Synd att AD fumlade bort titelmatchen redan i början av racet, hade varit kul om han varit med i toppfajten där med, men dte verkade inte vara en helg för Ducati alls.
 
Lite smådumt av Zarco att kubbas så envetet om andraplatsen med fem varv kvar, Marquez måste skrattat hela vägen mot mål.
 
Testa att byta ut brist på motivation mot brist på grepp så kanske vi är lite närmre verkligheten. Han är unik i vissa avseenden och har vissa fördelar av det, men blir också straffad hårade än andra under vissa förhållanden. Som förra racet t.ex. som gick på en bana han själv beskriver som en av sina favoriter. När han då mot slutet av racet kör in i depån, på Hondas hemmabana, så fattar man att det är jobbigt på allvar. Det är inte brist på motivation, men att köra runt i blött utan grepp kanske mer handlar om en icke förlorad självbevarelsedrift. Byte av ECU och däcksleverantör har varit tufft för honom och man kan inte köra mer än vad hojen tillåter, om man inte är dum i huvudet förstås som vissa andra som verkar föredra att ligga i gruset gör.
Jag säger inte att han är självklart ohotad i fabriksteamet och i mitt tycke så borde han under åren ha testat något annat märke som kanske skulle passat hans körstil bättre än Hondan. Men han gör jobbet ganska väl om man nu utgår ifrån att Honda i dagsläget satsar på Marquez och att Pedrosa då och då kan knycka några poäng från hans värsta konkurrenter.

Ja det finns uppenbarligen ett problemet grepp för honom men jag har svårt att tro att det bara handlar om hans viktskillnad. Det skiljer mycket i vikt och längd mellan andra förare också. Det är ett för enkelt svar på ett komplext problem. I så fall skulle lite extra vikt i skinnstället lösa problemet.
Det sitter nog i många faktorer som tex hans körstil. Då krävs det förändringar och en stor utvecklingsinsats. Kanske också en förändring mentalt under racen? Här upplever jag att han inte når hela vägen fram. Ibland när det går bra så syns en annan glöd och aktivitet i körningen. När det går dåligt verkar han mer passiv.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
VR verkar va lite bitter för att MM, JZ & AI kör för aggressiva:3freak

Se Press Conference från Philips Island...

3:52


https://www.youtube.com/watch?v=kqNdy4JgbmE

Jag tycker inte han verkade så bitter.
Aggressiviteten har höjts av yngre förare från moto2 och VR får höja sin med.
MM: 'Today was normal. Aggressive but normal. This is racing.'
VR: 'I agree with Marc.'

VR var ju full av adrenalin i Parc Fermé. Fyrade av ett jätteleende och sa:
-'Aj änjåj alåt! -'Aj häv to be måre krajsy dan dem.'
Så skön inställning från The Goat! :tummenupp

Enhets elektronik och michelin är att tacka för att förarna är jämna.
Tajta race leder till tajta situationer.
 
Last edited:
MM är 2017 års mästare och har förtjänat det i en av de bästa säsongerna någonsin.

Jag med flera var helt säker på att Yamaha och MV var de att slå men Honda fick ordning på grejerna och tillsammans med MM otroliga talang var de bäst.

Härligt att se Ianonne där framme igen.

PI ger magisk racing och jag blir aldrig trött på att se dom sladda över lukey heights.
 
Jag tycker inte han verkade så bitter.
Aggressiviteten har höjts av yngre förare från moto2 och VR får höja sin med.
MM: 'Today was normal. Aggressive but normal. This is racing.'
VR: 'I agree with Marc.'

VR var ju full av adrenalin i Parc Fermé. Fyrade av ett jätteleende och sa:
-'Aj änjåj alåt! -'Aj häv to be måre krajsy dan dem.'
Så skön inställning från The Goat! :tummenupp

Enhets elektronik och michelin är att tacka för att förarna är jämna.
Tajta race leder till tajta situationer.

Rossi ser inte riktigt nöjd ut när Marquez nämner att han hade samma strategi som 2015, att försöka gå ut och kontrollera däcken för att sedan pusha i slutet. Stämmer det så var ju Rossis teori om att Marquez medvetet försökte sabba helt off. :fakta
 
En sak som är rätt imponerande är att Rossi faktiskt hänger med att stångas med de hårdaste av dem och komma upt på toppen, med undantaget för Marquez som är lite av ett särfall i att kunna köra fort som fan. :hihi
Han är väl runt 16 år äldre än den yngsta på pallen?
Hoppas att det stämmer att Yamaha lyckades lista ut vad i hela friden deras besvär med spinnande bakhjul beror på och det inte bara var det ovanligt varma vädret på ön som gav dem farten.
 
Rossi ser inte riktigt nöjd ut när Marquez nämner att han hade samma strategi som 2015, att försöka gå ut och kontrollera däcken för att sedan pusha i slutet. Stämmer det så var ju Rossis teori om att Marquez medvetet försökte sabba helt off. :fakta

Det är ju sant.
VR ser ut att sitta och mumla lite och flyttar sina papper men jag kopplade faktiskt inte det till 2015.
 
MM är 2017 års mästare och har förtjänat det i en av de bästa säsongerna någonsin.

Jag med flera var helt säker på att Yamaha och MV var de att slå men Honda fick ordning på grejerna och tillsammans med MM otroliga talang var de bäst.

Härligt att se Ianonne där framme igen.

PI ger magisk racing och jag blir aldrig trött på att se dom sladda över lukey heights.

Fast jag är riktigt besviken att Dovi inte fick till det. Visst finns det en mikroskopisk chans att han kan komma ikapp, men det är nog över för hans del. Hade varit SÅ roligt att få se en underdog som mästare istället för att Marquez förnyar prenumerationen på mästerskap.
 
Fast jag är riktigt besviken att Dovi inte fick till det. Visst finns det en mikroskopisk chans att han kan komma ikapp, men det är nog över för hans del. Hade varit SÅ roligt att få se en underdog som mästare istället för att Marquez förnyar prenumerationen på mästerskap.

2016 Lyckades Andrea ta in 20 poäng i Malaysia på MM. Men det lär inte ske i år tror jag.
MM och Honda verkar ha fått ihop ett vinnande koncept till slut !
Lyckats få bra inställningar på "Standardelektroniken" som alla måste köra ?
Eller tillverkat kopplingen och primärkugghjul i växellådan av uran ?
Eller någon liknande metall ?
Så "motorn" får högre tröghetsmoment. Och dessutom är denna del motroterande mot vevaxeln. Och hjulen.
Och "trögare motor" är lättare kontrollera för "Standardelektroniken".
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top