Michelin® Australian Motorcycle Grand Prix

En fråga kanske framförallt till Alatalo. Jag har funderat lite på hur mycket prylar teamen har med sig. Dvs hur mycket reservdelar de har att ersätta kraschad utrustning med. Ibland hör man ju att vissa har problem eftersom dom har kraschat en av sina hojar och kan därmed inte ha en hoj med torr och en med regnsetup ståendes. Det kan väl iofs bero på att det helt enkelt inte funnits tid att reparera ena hojen än. Men hur många hojar kan dom egentligen totalklota och fortfarande köra race?
 
Om en MotoGP-förare inte har två hojar redo för en träning eller ett race så handlar det oftast om att han har kraschat båda hojar så hårt under föregående träning att endast den ena hinner repareras.

Det är inte väldigt vanligt att man får slut på reservdelar då man har med sig i princip lika mycket delar på oversea-racen som på racen i europa, trots att man inte har sina trailers. Man packar ju i princip ner sina trailers innehåll i stora så kallade "flight cases" innan man åker på oversea-race, sist under måndag och tisdag efter Aragon GP. Arbetsbänkar, verktyg, reservdelar, hela tjottabalongen. Om jag minns rätt runt tio ton per team i snitt.

Möjligtvis att något Moto2-team längre bak i kön kan få slut på delar, av uppenbara budget-orsaker. Möjligtvis att detta problem också kan uppstå om man rejsar någon form av prototypram eller sving som bara finns i ett enda exemplar, men detta hör definitivt inte till vanligheterna.

Den största skillnaden mellan oversea-race och europa är avsaknaden av trailers (negativt), avsaknaden av egen hospitality-restaurang (också negativt, nästan förödande om man är italienare) och att alla har med sig betydligt mindre mediafolk och bloggare som konsumerar syre i depåboxen (positivt)...
 
Två KTM i Q2 och EsP sexa! :banana

Ducce WTF???
Vad hände med Dovi?
Röd sektor sen +1sec efter, röd igen sen +.5 ???
Såg konstigt ut. :va

Marc blir svårslagen om han inte klotar.
 
Under förutsättning att man inte bromsar på sig i tajta kurva fyra så handlar sektor 2 till stor del om hur bra man styr genom snabba kurva sex ("Siberia"). Ett ställe som är vindkänsligt och förmodligen känsligt för vilken aerodynamik man har.

Att se Marc lägga sina kvalvarv är ju nästan poesi. Ett helt koppel med prospects som vill ha draghjälp, men han bara åker ifrån dem och försvinner i horisonten...
 
Jösses, vilket race matadorerna i MotoGP bjuder på! :yoparty
 
Last edited:
Vilket race !
Nästan samtliga Yamaha oväntat starka, de kom från ingenstans (spekulera) men MM kunde de inte rå på. Synd Zarco inte outsmartade Rossi sista varvet, skulle vara riktigt kul med han på 2'e plats före fabrikarna.

Tråkigt med Ducati, skulle gärna fått vara med i tätstriden.

MM ser riktigt stark ut för sista 2 racen.
 
Last edited:
Såååå mycket omkörningar, så mycket kontakt. Lorenzo måste ha varit överlycklig över att slippa stöket där framme :brynad

Det känns som att alla där slåss för allt vad de kan, medan MM ligger i fart och bara avvaktar.:3freak
 
Starkt MM .. Behållningen var ju oxå fighten om 2.a platsen som produktionen (inte 1.a gången) slarvade bort upplösningen på. Verkar vara en skitlag i sammanhanget att alltid lägga tid på att filma vinnande team vid sidan av banan. Totakt värdelöst. Dax att ersätta Pedrosas styrning! iofs impad av Hondas tålamod. Vilken annan som helst med så skrala resultat för fabrik Honda skulle förmodligen vid det här läget sitta rejält löst. Kul att se Zarco och Ianonne, två friska fläktar. Kommentatorer tyckte med 2 varv kvar att de stöka för mycket, men MM långt fram måste väl ändå killarna få fightas om 2.a platsen!
 
Fantastiskt race! Men vad säger ducati om att Redding stökade med Dovi? Alla ska ju såklart få köra för sina egna positioner, men Redding har ju ingenting att hämta direkt, jämfört med Dovi iaf.
 
Ruttet att filma firandet i depån när årets fight om 2:a platsen pågår. Så man tillochmed missar upplösningen. Gaaaah.

Årets bästa race!! Riktigt roligt. Vilken show :)
 
Fantastiskt race! Men vad säger ducati om att Redding stökade med Dovi? Alla ska ju såklart få köra för sina egna positioner, men Redding har ju ingenting att hämta direkt, jämfört med Dovi iaf.

Hur mycket har Ducati att säga till om när han inte ens är fabriksförare för deras team? Och framförallt med tanke på att blev skickad till Aprilia till nästa år.
 
Ruttet att filma firandet i depån när årets fight om 2:a platsen pågår. Så man tillochmed missar upplösningen. Gaaaah.

Årets bästa race!! Riktigt roligt. Vilken show :)

Helt jävla sjukt, viktigare att filma en spanjak som leder med 2 sek och hans team än kampen om resterande pallplatser där tre förare i stort sett ligger jämsides, muppjävlar:mad:
 
Helt fantastiskt race! Jag var svettig och skakig efter målgång! Tightare race har jag knappt sett!
Det känns som ren tur att Zarco och Ianonne inte fällde någon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hur mycket har Ducati att säga till om när han inte ens är fabriksförare för deras team? Och framförallt med tanke på att blev skickad till Aprilia till nästa år.

Precis. Känns att det sistnämnda präglar reddings körning
 
jAG FICK DET TILL FEM OLIKA LEDARE, RENA MOTO3-REJSET!!!!1!








(CAPS LOCK DAY IDAG, HEDRA OCH UPPMÄRKSAMMA DETTA)
 
That's why I watch MotoGP! :banana

Vilket j@vla race!
Här det någonsin körts om så mycket i toppen på MotoGP?
Om jag får välja fyra förare som skall fightas i MotoGP så är det Marc, Vale, Zarco och Ianonne.
De fyra med bäst fighting-spirit / do-or-die i min bok och så jäkla spännande att se!

Trist för Dovi att ha en sån skithelg när det gäller. :(
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top