Michelin® Australian Motorcycle Grand Prix - MotoGP Phillip Island

Hur kan då totalen spela en så stor roll att intresset sjunker? Är det för att man kanske inte tycker att det är så kul med racing egentligen utan mest har valt en favorit och hoppas på att den skall vinna, så man får känna sig delaktig i vinsten som supporter? :D Jag frågar för att jag undrar, inte för att låta dryg om jag skulle uppfattas som det :)

Kan kanske ha att göra med att vissa toppförare - som inte längre har chans på titeln - skiter i vilket och inte ger allt?

Kanske...
 
Kul och välförtjänt seger. Hade kalle kört ikapp MM om han inte gått omkull tro?
Hur kunde Repsol ta in Hayden som förare? Den fantastiske Aoyama hade kört mycket bättre....

Jag tyckte det såg ut som om han började hala in MM så långsamt när MM kraschade, och enligt MM själv så kraschade han ju för att han körde över gränsen och bromsade på sig. Så, han hade nog kunnat hala in MM över racedistans.

Måste säga att jag märkt en signifikant nedgång i mitt eget intresse av mgp efter att MM vann mästerskapet och jag tittade lugnt på eftersändningen istället för att se live.
Var och förblev ganska ointresserad då utgången var given med MM i pole och närmsta alien på 12:e. Att han sen krashade var iofs oväntat men det var ett eller två race för sent och CC spelade på rätt häst igen och vann vilket knappast varit lika säkert med VR och JL startandes inom topp 6.
Den här säsongen har mest visat hur mycket vädret kan ställa till det och tillsammans med nya däck så blev det ett riktigt lotteri vilket jag inte riktigt alltid ser tjusningen i.

För min del var det väl lite trist när MM kraschade ut, blev liksom mindre rejs att heja på då, hade velat se om CC hade farten att hala in honom, vilket det såg ut som. Det hade definivt varit mer intressant med VR på nånstans 1-6 plats i starten istället, men tror fortfarande att CC hade haft en chans på förstaplatsen, han såg stark ut hela racet och körde fortare och jämnare än de andra, men, det hade varit roligare med lite fajt mellan honom, mm och vr.

Kan kanske ha att göra med att vissa toppförare - som inte längre har chans på titeln - skiter i vilket och inte ger allt?

Kanske...

Hehe, joo... En av toppförarna ser ju definitivt ut att ha släppt den här säsongen helt nu.
 
Så totalen i en tävlingsserie är mer intressant än ett bra race? Att bröderna Espargaro presterade grymt bra, Crutchlow förvånade nog ALLA med en vinst i torrt, Rossi gjorde en helt makalös uppkörning och presterade riktigt vassa tider trots katastrof träning och kval och Vinales kom på tredje plats.
Vädret var dessutom bra på racet. En punkt som folk brukar skylla på när någon förutom MM7VR/JL vinner.
Det var täta klungor och många omkörningar och i det stora hela ett helt okej race.
Hur kan då totalen spela en så stor roll att intresset sjunker? Är det för att man kanske inte tycker att det är så kul med racing egentligen utan mest har valt en favorit och hoppas på att den skall vinna, så man får känna sig delaktig i vinsten som supporter? :D Jag frågar för att jag undrar, inte för att låta dryg om jag skulle uppfattas som det :)

Ja totalen är det som är mest intressant.
I normala fall är det ingen som rår på topp 4-5 vilket egentligen alla vet och dom enda gångerna det sker är det pga speciella omständigheter. CC vinner pga att MM krashade och det inte varit en enda torr träning på hela helgen.
I stort sett alla vinnare utom topp tre har skett under speciella omständigheter. MV och DP vann dom gångerna däcken passande dom perfekt.
Rossis uppkörning är imponerande om det varit någon annan än en alien för dom är så mycket bättre än resterande. Visst JL glänste knappast men han är ju den som behöver stadiga förhållanden och är då skoningslös.

Racing under topp 5 är bara intressant om jag är med i racet.
 
Kan kanske ha att göra med att vissa toppförare - som inte längre har chans på titeln - skiter i vilket och inte ger allt?

Kanske...

Att de inte skulle ge allt kan väl inte stämma? Eller är jag naiv? Alltså de har ju så mycket annat på spel. Typ sponsorer, styrningar osv som säkert skulle påverkas om de märker att det helt plötsligt är en solskensförare som ger upp om någon råkar vara bättre?

Ja totalen är det som är mest intressant.
I normala fall är det ingen som rår på topp 4-5 vilket egentligen alla vet och dom enda gångerna det sker är det pga speciella omständigheter. CC vinner pga att MM krashade och det inte varit en enda torr träning på hela helgen.
I stort sett alla vinnare utom topp tre har skett under speciella omständigheter. MV och DP vann dom gångerna däcken passande dom perfekt.
Rossis uppkörning är imponerande om det varit någon annan än en alien för dom är så mycket bättre än resterande. Visst JL glänste knappast men han är ju den som behöver stadiga förhållanden och är då skoningslös.

Racing under topp 5 är bara intressant om jag är med i racet.

På samma sätt så är det väl även så att aliens vinner mest hela tiden för att de alltid har så jäkla bra maskiner. Hur vore det omvända, att de får glida runt på en Aprilia från WSBK medans bottengänget får de fetaste M1:orna? Pedrosa kämpar ju för glatta livet om sjundeplatserna trots fetaste Hondan. Hector Barbara ligger ju typ på samma placeringar med senaste Desmo16 tills han kraschar ut sig. På en hoj han inte riktigt är hemma på.

Men okej. Jag undrade mest :)
 
Att de inte skulle ge allt kan väl inte stämma? Eller är jag naiv? Alltså de har ju så mycket annat på spel. Typ sponsorer, styrningar osv som säkert skulle påverkas om de märker att det helt plötsligt är en solskensförare som ger upp om någon råkar vara bättre?

Är du medveten om att det är Lorenzo du beskriver?
 
Helt klart intressant helg. Tyvärr kom Marquez krasch ett race för sent, sen kanske han aldrig hade kraschat om VM var vid liv då han säkerligen hade tagit det lite lugnare då. Men OM.. :)

Grymt bra körning av Cal, VR och Maverick, som blir farlig nästa år.

Moto3 och Moto2 var riktigt kul att titta på.

Skönt att alla förare klarade sig hyfsat bra efter alla krascher i Moto3.
Himla märkligt att dubbelbestaffa Quartararo som fick starta sist båda racen.
 
Himla märkligt att dubbelbestaffa Quartararo som fick starta sist båda racen.

Ja, Den förstod jag inte, typ "grattis till bra uppkörning efter bestraffningen, här har du en till!" jag hade varit vansinnig! :mad:

För, om jag inte missade något i tröttheten i natt, ingen av de andra bestraffade som kom till omstarten blev väl straffade igen?

Ed. Ni som vet, om nu racet inte blivit rödflaggat, skulle han då blivit bestraffad efter målgång? Enda anledningen jag kan se till nedflyttningen i omstarten, den ska väl vara en "fortsättning" på racet. :va

Får för övrigt hålla med om att intresset svalnat lite när mästerskapet blev klart, alltid kul att kolla bra racing men nerven finns inte kvar på samma sätt.

Tyckte för övrigt att Hayden gjorde bättre ifrån sig än jag förväntat mig efter den inkörningen på hojen och däcken han fick, trodde han skulle vara längre ner.
 
Last edited:
Måste säga att jag märkt en signifikant nedgång i mitt eget intresse av mgp efter att MM vann mästerskapet och jag tittade lugnt på eftersändningen istället för att se live.
....

Håller med det har blivit avslaget, ändå kul race genom att Rossi aldrig gav upp och att den så nedskrivne Carl lyckades vinna igen.
Årets Mgp har ändå bjudit på mer variation.

Förra året var det bästa på länge då divorna anklagade varandra öppet, tror rivaliteten mellan Rossi och spanjorerna lever kvar under ytan.
Den enda spänningen som finns/fanns kvar är den mellan Lorre och Rossi som verkar få lite revansch för i år.

Nej man ser fram emot testerna på Valencia med nya förare och kombinationer.
 
Härligt med trofasta Haydensupporters!
Starkt att inte låta sig påverkas av fakta som att han vann VM på ett bananskal och därefter inte varit i närheten av prispallen. Eller att han är helt oförmögen att komma på pallen i WSBK som enligt den ende här med inside vetande är en kyrkogård för föredettingar och mindre talangfulla rejsputtar.
Fast World Supersport-bajkarna låter bäst.
 
Håller med om att han förmodligen är den sämsta som har vunnit VM dom senaste 20 åren eller mer, om man nu kan uttrycka det så, men idag gjorde han faktiskt inte bort sig, tvärtom...
 
Härligt med trofasta Haydensupporters!
Starkt att inte låta sig påverkas av fakta som att han vann VM på ett bananskal och därefter inte varit i närheten av prispallen. Eller att han är helt oförmögen att komma på pallen i WSBK som enligt den ende här med inside vetande är en kyrkogård för föredettingar och mindre talangfulla rejsputtar.
Fast World Supersport-bajkarna låter bäst.

Det där är ju direkt felaktigt! Läs på! :7peta
www.worldsbk.com

Å så läs på forumreglerna.....:smasha
 
Härligt med trofasta Haydensupporters!
Starkt att inte låta sig påverkas av fakta som att han vann VM på ett bananskal och därefter inte varit i närheten av prispallen. Eller att han är helt oförmögen att komma på pallen i WSBK som enligt den ende här med inside vetande är en kyrkogård för föredettingar och mindre talangfulla rejsputtar.
Fast World Supersport-bajkarna låter bäst.

Om jag inte minns fel så vann han ett WSBK race?

Edit: 1 seger och 3 tredjeplatser. Femma totalt
 
Last edited:
Nicky är bättre än de flesta, världselit och de ska bli spännande att se vad han kan göra i wsbk 2017 då Honda lovat en konkurrenskraftig hoj. Sen är han den å andra sidan den blekaste MotoGP-mästaren bland de supertalanger som vunnit VM under hela fyrtaktseran.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top