Michelin® Australian Motorcycle Grand Prix - MotoGP Phillip Island

Farao vad mysiga de här nattrejsen är när man sitter där i soffan med täcke, kudde och en balja kaffe.
 
En MM utan mästerskapspress blir nog väldigt svår att slå på banan som han tog en sekund på ledaren på sista varvet.
Visst är jag VR fan men detta blir svårt.

1. MM
2. VR
3. JL

Äntligen får vi se slo-mo bilder från lukey heights igen :yoparty
 
Kollade tiderna nu på morgonen för FP1. Varför räknades nästan alla Rossis varv bort? Hans bästa tid var 1.47 officiellt men han hade ju massor av varv mellan 1.40 - 1.42?
 
Kollade tiderna nu på morgonen för FP1. Varför räknades nästan alla Rossis varv bort? Hans bästa tid var 1.47 officiellt men han hade ju massor av varv mellan 1.40 - 1.42?

Vad pratar du om? Såhär såg det ut på FP1 när det var klart :)

FP1 Philip island MotoGP2016.jpg
 
Kollade tiderna nu på morgonen för FP1. Varför räknades nästan alla Rossis varv bort? Hans bästa tid var 1.47 officiellt men han hade ju massor av varv mellan 1.40 - 1.42?

Kollat på fox sändningar här i Hongkong o de säger att kungen körde för många varv på supermjuka framdäcket så hans tider ströks hit o dit. Tyckte de sa att tillåtna varv var 10 . Kan ha missuppfattat då jag kolla på en av gymmets tv o kineserna skiter i motogp o skrammla så fan med tyngderna under sändningen :3freak
 
Kollat på fox sändningar här i Hongkong o de säger att kungen körde för många varv på supermjuka framdäcket så hans tider ströks hit o dit. Tyckte de sa att tillåtna varv var 10 . Kan ha missuppfattat då jag kolla på en av gymmets tv o kineserna skiter i motogp o skrammla så fan med tyngderna under sändningen :3freak

Tack:)
 
Så här ser det ut på MotoGP:s hemsida. Kollar man sen varv för varv så har han fått sina första 10 varv ogiltiga.

View attachment 433877



Tack! Det här hade jag missat. Hur kommer det sig att varven inte gills? För att det inte är säkert att köra så många varv på däcken? De hade väl ändrat något i däcken för bättre hållbarhet?
 
Tack! Det här hade jag missat. Hur kommer det sig att varven inte gills? För att det inte är säkert att köra så många varv på däcken? De hade väl ändrat något i däcken för bättre hållbarhet?

Michelin hade med sig extra supermjuka våtdäck som inte håller för race distance för att det skulle gå att köra om vädret var allmänt hemskt. Rossi körde på dem iaf, sedan verkar han ha kört lite för långt med dem.
 
Nu börjar det fan bli löjligt, hans snabbaste varv sattes väl inom 10 varv så stryk tiderna efter då?
 
Tack! Det här hade jag missat. Hur kommer det sig att varven inte gills? För att det inte är säkert att köra så många varv på däcken? De hade väl ändrat något i däcken för bättre hållbarhet?
På fp2 hade fox sports chris vermeulen i hytten. han hade heller ingen förklaring mer än de 10 varven. så vad mer som kan ligga bakom är väl hittils höjt i dunkel. kan ju vara en generell regel i systemet som inte grodätarna rår för!!??
 
Nu börjar det fan bli löjligt, hans snabbaste varv sattes väl inom 10 varv så stryk tiderna efter då?

Jag antar att eftersom att det var specialdäck så hade en regel fastställts redan i förväg, lite som när bridgestone hade problem när banan var nyasfalterad. Överskrider man max antal varv så stryks alla varven som straff för att man inte ska hålla på och bryta mot regeln pga att det är riskabelt.
 
Den officiella termen är "laptime cancelled due to technical infringement". Jag har inte brytt mig om att snoka om exakt vad som hänt, men jag MISSTÄNKER att detta har något att göra med maximalt antal varv per däck. Om däcktillverkaren har bestämt en sådan regel så har den också kommunicerats ut på förarmötet. Alla crewchiefs, alla hangarounds och till och med jag känner till detta. Att då försöka åka fler varv och tro att man kan komma undan med detta låter inte särskilt genomtänkt. Jag gissar att de helt enkelt gjorde en klassisk Santi Hernandez och räknade fel...
 
Den officiella termen är "laptime cancelled due to technical infringement". Jag har inte brytt mig om att snoka om exakt vad som hänt, men jag MISSTÄNKER att detta har något att göra med maximalt antal varv per däck. Om däcktillverkaren har bestämt en sådan regel så har den också kommunicerats ut på förarmötet. Alla crewchiefs, alla hangarounds och till och med jag känner till detta. Att då försöka åka fler varv och tro att man kan komma undan med detta låter inte särskilt genomtänkt. Jag gissar att de helt enkelt gjorde en klassisk Santi Hernandez och räknade fel...
Ja, det verkar vara svårt att räkna på andra sidan jordklotet. Kan det bero på annan stjärnhimmel? :va
 
Rossi från 2'a till 22'a pga av att lap-limit var 10 och man även räknar ut och in varv.
VR gjorde 9 varv + ut och in = 11
Står lite här om händelsen.
http://www.crash.net/motogp/news/234612/1/rossi-demoted-to-20th-after-lap-count-confusion.html

Hoppas det blir bättre väder imorgon så han får en chans till "riktiga" varv.
Som vanligt trist om sådana teknikaliteter skall avgöra. :(
Därmed inte sagt att reglerna skall följas.

Nej som vi alla vet är dom till för att brytas :fakta
 
Jag tycker att det är lite löjligt. Hade han kraschat pga att däcket exploderade åt fanders så hade han haft sin andraplacering. Varför tar man ens med ett däck som inte får användas mer än typ 15 minuter? Och varför tar man inte hänsyn till den stora temperaturskillnaden mellan Brno och PI? För mig som inte alls är insatt så känns det som ett gäng byråkrater och snickrat ihop lite regler baserat på helt andra förutsättningar.
 
Jag tycker att det är lite löjligt. Hade han kraschat pga att däcket exploderade åt fanders så hade han haft sin andraplacering. Varför tar man ens med ett däck som inte får användas mer än typ 15 minuter? Och varför tar man inte hänsyn till den stora temperaturskillnaden mellan Brno och PI? För mig som inte alls är insatt så känns det som ett gäng byråkrater och snickrat ihop lite regler baserat på helt andra förutsättningar.

De hade med sig däcket antagligen helt och hållet pga att phillip island är lömsk med vädret, det kan regna och vara svinkallt, så för att förarna i händelse av sånt tjyvaväder inte skulle bli sittandes (eller ramla omkull över hela bananen) utan ändå kunna köra så tog de med ett mjuktsomsatan-däck.
Det var fritt val att köra på det extra eller de vanliga däcken, men körde man på det extramjuka så fick man inte köra mer än 10 varv.
Är ju inte så värst konstigt. Eller svårt. Det är en säkerhetsregel, och bryter man mot dem ska man ha smisk på handen så man inte bryter mot dem igen.

Och vad menar du med att man inte tar hänsyn till temperaturskillnaden?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top