Chris Ash skrev:
Trist att du lämnade mina frågeställningar obesvarade.....
Ärligt talat...
Öppna ögonen. Om du inte kan se vad som verkligen pågår i världen så tycker jag synd om dig. Vi tar det i några enkla, korta steg:
1) George W Bush
George W Bush är enligt mig väldigt opassande att ha med i några frågor angående Irak, då hans intressen är högst personliga. Han har ett stort tryck ifrån sin far att slutföra det som George den äldre misslyckades med. George W Bush har också själv sagt, citat "det var ju trots allt dom som försökte döda min pappa".
Sedan har vi alla konstiga saker som Bush har sagt under sin karriär. Dom finns väl dokumenterade på nätet och på film, så jag tänker inte ta upp några i detalj här.
Och vi har ju givetvis sättet som Bush kom till makten på. Det har varit många turer om Florida-rösterna och jag anser det inte bevisat att han verkligen vann där.
2) Religionen
Fundamentalistiska muslimer pratas det ofta om, men har du hört talas om fundamentalistiska kristna? Många utav världens konflikter grundas på religion, och Irak-kriget är i grund och botten ytterligare en.
Usa är ett kristet land, George är väldigt kristen (fann Gud vid 40 års ålder och tog massa bibelstudier). Personligen så är jag inte religiös, men jag vet att ingen religion förespråkar våld och död. Därför tycker jag inte om att krig förs i någons religions namn.
3) Oljan
Hälften utav USAs olja är import. OPEC bestämmer priserna och USA vill vara med och leka. Dom har ett bra förhållande med Saudiarabien som har världens största oljetillgångar, och kan därför inte ta makten över den. Men Irak har världens andre största oljetillgång. Detta land är ju inte omtyckt utav många, därför skulle ingen bry sig om USA tog kontrollen där.
Samtidigt skulle man få ett större inflytande i arabvärlden och även ett stort övertag i OPEC.
4) Amerikansk inrikespolitik
Först och främst, hur kan man kalla det en demokrati när det inte spelar någon roll hur många röster en kandidat får? Allt handlar om hur inställsam man har varit hos delstaternas elektorer, och då kommer vi ner till några hundra människor som bestämmer vem som ska bli president.
Sedan har vi deras taxerings-system. Bush och den sittande regeringen har bidragit till att klyftorna emellan fattiga och rika i USA har ökat ännu mer. Jag ser inte USA som ett rättvist land eftersom om du råkar vara född i fel familj så hamnar du utanför systemets skyddande nät.
Och då har vi inbördeskriget i USA. Det blir ett väldans ramaskri när 2-3000 pers dör i två skyskrapor, men att det skjuts ihjäl över 10000 amerikaner/år utav andra amerikaner, det gör dom ingenting åt. Sedan lipar dom när 3 pers dör i en nerskjuten helikopter i ett land som dom knappt vet var det ligger någonstans.
5) IRAK-kriget
Detta krig startades pga. påstådda massförstörelse-vapen och påstådda kopplingar till Al-Quieda.
Trots att Hans Blix och FN inte hittade bevis för att Irak hade massförstörelse-vapen och starkt avrådde USA från att gå in i landet, så struntade Bush i det och påstod att dom hade bevis. Här följer listan på vad dom skulle hitta i Irak och hur mycket dom fann:
Farliga kemikalier - hittade INGET
Tabun - hittade INGET
Senapsgas - hittade INGET
Sarin - hittade INGET
VX - hittade INGET
Anthrax - hittade INGET
Botulinnum toxin - hittat en 10 år gammal enhet i kylskåpet hos en Irakisk forskare
Alfotoxins - hittade INGET
Ricin - hittade INGET
Mobila vapen-fabriker - hittat: 2 st MISSTÄNKTA fordon inköpta från england 1987 avsedda för styrning utav raketer
Bomber, raketer, och stridshuvuden för gas - hittade INGA
L-29 obemanat flyg för transport utav bio-vapen - hittade INGA
Materiall för kärnvapen - hittat en 12 år gammal, rostig behållar nergrävd under en rosen-buske hos en Irakisk forskare
Al Hussein kryssnings-missil - hittade INGA
Och de påstådda kopplingarna till Al-Quieda pekade på ett nätverk i det norra, kurdiska delarna utav Irak. Det visade sig sedan att detta nätverk levde i trakter som Saddam inte hadde något inflytande över, och dom låg dessutom i ett eget krig med Saddam. Detta har även nätverket själva intygat.
Osv osv osv...
Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, men helt ärligt så orkar jag inte. Jag hoppas att du tar till dig lite utav det som står här uppe, och att du byter kanal på TVn ifrån FOX Network

(usas största "opartiska" nyhetskanal my ass) till någon annan mer pålitlig källa, t.ex Al Jazeera (
http://english.aljazeera.net/HomePage ) eller surfar in på
http://www.antiwar.com/
Du säger att jag inte enbart ska lyssna på Michael Moore, men jag tror nog att jag hämtar mina åsikter ifrån långt fler källor än vad du gör.
Och sist: Saddam var inte bra för Irak, men jag tror inte att Bush är bättre.