Därför att du har köpt deras arrgument som på något udda sätt berättigar USA att utföra kriminella och omoraliska handlingar och förtryck emot ett folk i ett land som dom inte ens har att göra i.Chris Ash skrev:Amerikansk patriotism? Mycket har man anklagats för på detta forum men detta var bland det mer udda. På vilket sätt är jag amerikansk patriot? För att jag anser att det var bra att USA krossade Saddams terrorregim? Du får gärna redogöra för hur man borde gått tillväga.
Hade USA enbart velat bli av med Saddam så hade dom kunnat köpa hans död, eller genomfört en mindre operation utan att erkänna någon inblandning. Nu stannar dom kvar, ENBART för oljans skull..
Paralellen är den att hela irak-invasionen bygger på en stor fet lögn, där en liten grupp utav människor har lyckats lura en stor del av sitt lands befolkning att stödja något som det inte finns någon grund för. Bush spelar på det amerikanska folkets rädsla och hat, vilket var exakt vad Hitler gjorde med tyskarna för att få sina ondskefulla planer att gå i lås.Chris Ash skrev:Ok, nu börjar du dra paralleller från USA:s invasion av Irak till Tyskland på 20-30 talet....det där måste du utveckla....du kan inte bara förvänta dig att vi utan vidare ska förstå vad du menar med detta.
Nej jag skämtar inte. Att sitta och påstå att USA är en väl fungerande demokrati som värnar om den fria människan och allas rätt till ett rättvist liv, det är ett stort skämt.Chris Ash skrev:Eller så är det kanske dags för dig att vara lite mer källkritisk alternativt välja din litteratur bättre? Världen är inte svart-vit, knappast någon förnekar att USA har begått övergrepp,krigsförbrytelser och starkt tvivelaktiga intervantioner med mera. Men den demonisering du sysslar med sänker din trovärdighet till under det mätbara. Du jämför en demokrati med den kanske värsta totalitära terroregimen i historien, som organiserade industrialiserad utrotning av miljoner människor.....du måste helt enkelt skämta.
George Bush politik har inte gjort annat än att skapa större klyftor emellan fattiga och rika, klyftor emellan EU och USA, klyftor emellan Asien och USA, klyftor emellan Arabvärlden och USA. Dom påstår att dom vill skapa en bättre värld, men allt dom gör ställer bara till det globalt. Dessutom så lägger dom sig i situationer som dom inte har med att göra.
Sedan så ska man verkligen inte glömma att USA har grävt sina egna gropar i det flesta utav konflikterna.
Jag anser att deras sätt att styra och ställa är enbart arrogant, egocentriskt och respektlöst, och dom saknar grund för mycket av det dom gör. Jag tycker inte att det var rätt utav vem det nu var att sänka World Trade Center, men som man bäddar får man ligga...