Mhz på DDR?!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sett att det finns klockhastigheter (?) på ramminnen. Vad är skillnaden mellan dem? Vad märker man som användare

FreddaAbborre skrev:
2482100 Sett att det finns klockhastigheter (?) på ramminnen. Vad är skillnaden mellan dem? Vad märker man som användare

Det är ungefär samma sak som bredband, dom med snabbare klarar mer.

Som andvändare beror det helt på vad du gör, är du en glad amatör (surfar, film, musik) så tror jag att du inte kommer märka något alls. Då spelar storleken på minnet mycket större roll.

FreddaAbborre skrev:
2482100 Sett att det finns klockhastigheter (?) på ramminnen. Vad är skillnaden mellan dem? Vad märker man som användare

Har du en nyare dator så kommer du antagligen inte märka någon skillnad om du inte pysslar tungaprogram eller spelar...

Därimot så bytte jag minnen på min gammla burk från 512mb pc2100(266Mhz) till
756mb pc2700(333mhz). Det märktes iaf. både i windows och i spel. :)

Kalle_rs skrev:
2482165 Har du en nyare dator så kommer du antagligen inte märka någon skillnad om du inte pysslar tungaprogram eller spelar...

Därimot så bytte jag minnen på min gammla burk från 512mb pc2100(266Mhz) till
756mb pc2700(333mhz). Det märktes iaf. både i windows och i spel. :)

Säker på att det är hastigheten du känner skillnad på och inte mängden? Processorns FSB-hastighet bestämmer hur fort dina minnen kan köra. Har du en gammal processor där FSB:n stödjer upp till 266 mhz kommer dina 333-minnen att gå som 266. Dessutom, har du flera minnen i datorn med varierande hastighet kommer alla gå i det långsammaste minnets hastighet.

Dessa hastigheter finns i DDR(varav det snabbaste inte verkar säljas på många ställen):
PC2100/266MHz
PC2700/333MHz
PC3200/400MHz
PC3700/466MHz
PC4000/500MHz
PC4500/566MHz

Den nyare typen av minne, DDR2, finns i dessa hastigheter:
PC2-3200/400Mhz
PC2-4200/533Mhz
PC2-5300/667Mhz
PC2-6400/800Mhz
PC2-8500/1066Mhz

Fast jag har inte råkat se nåt moderkort som stödjer PC2-8500.
Intel Core2 Duos processorer bör stödja 6400, möjligen även nya Presler-serien. Säger jag utan att veta med säkerhet. Jag tänker dock i dagarna beställa en 2,8 Presler dubbelkärna och en gig 667Mhz DDR2.
Hade original 512mb DDR 333Mhz i min DELL-dator men dubblade det till 1024. Blev riktigt imponerad över resultatet. Skillnaden var natt och dag i krävande spel. Jag har gradvis bytt ner mig i datorväg och nu sitter jag här på en lånad, bärbar 300Mhz-häck utan fungerande ljudkort :död

Last edited:
text. o skit

Jovisst det skulle kunna vara den större storleken, men jag får bättre resultat 3Dmark-01 Med mitt ati 9000 64Mb :näsblod
och min CPUs FSB är 533Mhz 2.5Ghz intel. :arsele
Samt responstiden när man gör något är snabbare..:yoparty

Kalle_rs skrev:
2494108 text. o skit

Jovisst det skulle kunna vara den större storleken, men jag får bättre resultat 3Dmark-01 Med mitt ati 9000 64Mb :näsblod
och min CPUs FSB är 533Mhz 2.5Ghz intel. :arsele
Samt responstiden när man gör något är snabbare..:yoparty

Den processorn sätter standardgränsen vid 333Mhz, allt över är överklockning. Så dina minnen går i 333 om du har bytt, och inte bara lagt till

Ska du byta helt så välj några med lite högre fart men det behöver ju inte va det värsta ( om du bara ska ha det hemma vanligt dvs..) ska du lägga till så är det endå farten på dina gammla minnen som sätter gränsen. Behöver du verkligen ha snabba minnen så ta rdram istället men det är smådyrt och inte värt pengarna om det inte är specialfall

Cervantes skrev:
2512751 Ska du byta helt så välj några med lite högre fart men det behöver ju inte va det värsta ( om du bara ska ha det hemma vanligt dvs..) ska du lägga till så är det endå farten på dina gammla minnen som sätter gränsen. Behöver du verkligen ha snabba minnen så ta rdram istället men det är smådyrt och inte värt pengarna om det inte är specialfall

Går knappt att få tag i längre och utbudet av moderkort är i princip begränsat till begagnatmarknaden. Undvik!

HUR kollar jag hastigheten (MHz:en) på de befintliga minnena i burken??
Går det utan att plocka ner burken?
:va

Cervantes skrev:
2512751Behöver du verkligen ha snabba minnen så ta rdram istället men det är smådyrt och inte värt pengarna om det inte är specialfall

RDRam är det sämsta skit som uppfunnits. Helt ärligt. Dyrare OCH sämre. Nej, man får inte bättre prestanda med rdram, man får sämre.

Högre hastiget (dvs mer MHz) - visst. Men bara 16-bitars bus (gamla typen) eller 32-bitars. DDR/DDR2 har 64-bitars bus.

RDram dog ut ganska snabbt efter lanseringen - helt enkelt eftersom de var ett missfoster som inte höll måttet. Marknaden insåg dtetta ganska snabbt efter att tester gång på gång visade häpnadsväckande usla resultat.

El Presidente skrev:
2549934 Det verkar vara ett vettigt (läs lättfattligt!) alternativ jämte "Sandra" - prexis vad jag behöver!
Tackom!
Fick tipset om programmet av en jobbarpolare bara någon timme innan jag såg denna tråd, jag tror det var ödet som ville att jag skulle vidarebefordra tipset till dig :D!

Varsågodom

Skalman skrev:
2548977 RDRam är det sämsta skit som uppfunnits. Helt ärligt. Dyrare OCH sämre. Nej, man får inte bättre prestanda med rdram, man får sämre.

Högre hastiget (dvs mer MHz) - visst. Men bara 16-bitars bus (gamla typen) eller 32-bitars. DDR/DDR2 har 64-bitars bus.

RDram dog ut ganska snabbt efter lanseringen - helt enkelt eftersom de var ett missfoster som inte höll måttet. Marknaden insåg dtetta ganska snabbt efter att tester gång på gång visade häpnadsväckande usla resultat.
Rambus "RDRAM" var det snabbaste minnet hittils när det lanserades.
Det dog ut pga att det var oerhört dyrt mest pga att rambus ville ha mycket pengar för tillverkningslicenser.

När det gäller DDR2 minnen så är det inte bara frekvens man måste ta hänsyn till utan även "Latencys"("Fördröjningar) och brukar oftast kallas för "CAS". Lägre latencys gör att minnet är effektivare sett till frekvens.
Men då det är svårt att tillverka minnen med både hög frekvens och låg "latency" så nöjer man sig med en högre frekvens och får därigenom ganska bra prestanda trots relativt dålig latency.

http://www.tomshardware.com/2006/03/31/tight_timings_vs_high_clock_frequencies/

Tester har visat att man inte vinner så mycket på minnen med hög frekvens utan skillnad i prestanda mellan budget-ddr2 och extrem-ddr2 ligger som mest på 8% (men prisskillnaden är ca 2-300%)
I spel är skillnaden försumbar.
http://www.tomshardware.com/2006/09/22/corsair_xms2_dominator/page3.html#divx_625

http://www.tomshardware.com/2006/02/27/in_search_of_true_ddr2_bleeding_edge_memory/

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg