Metzeler Sportec M7 RR - lufttryck

Apis

Sporthojsnörd
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Har kört Pirelli Super Corsa SP i ett par säsonger och efter mycket laborerande så är mitt kalltryck på dessa 2.1 fram och 2.0 bak. För mig, och för mitt syfte, så är dessa däck helt oslagbara men det blir tämligen dyrt utan däckvärmare. Får till 2-3 bandagar och under 200 mil.

Till frågan - jag har precis inhandlat ett set M7 RR och på olika forum och tester så verkar de allt som oftast landa i antigen 2.5 fram och 2.3 bak kalltryck, alternativt 2.3 fram och 2.5 bak kalltryck. Vad kör ni för kalltryck? Jag kör främst banan.
 
Metzeler rekommenderar 2,5 bar fram och bak vid bankörning, kalltryck

Låter kanske lite mycket och att de som företag "safe-ar" (som alla andra)? Kanske inte så dumt att börja där och sedan arbeta sig fram till det man tycker passar en själv.
 
En vettig utgångspunkt om man inte vet annat är att reducera rekommenderat gattryck med ca 0.2 fram och 0.3-0.4 bak för att kompensera den ökade värmeutvecklingen vid bankörning. Därefter får man helt enkelt kolla däcken efter tecken på kallrivning.

Så 2.3 fram / 2.1 - 2.2 bak är väl en bra utgångspunkt och har vad jag vet funkat bra för de människor jag känner som själva kört med däcken på bana. Lycka till:tummenupp
 
En vettig utgångspunkt om man inte vet annat är att reducera rekommenderat gattryck med ca 0.2 fram och 0.3

Tusen tack för ett alldeles föredömligt inspel! :Bugar 2.3 fram och 2.2, till att börja med, får det bli! Tack igen! Ska bli spännande att testa! :brynad
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top