Metzeler Sportec M7 RR - lufttryck

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Har kört Pirelli Super Corsa SP i ett par säsonger och efter mycket laborerande så är mitt kalltryck på dessa 2.1 fram och 2.0 bak. För mig, och för mitt syfte, så är dessa däck helt oslagbara men det blir tämligen dyrt utan däckvärmare. Får till 2-3 bandagar och under 200 mil.

Till frågan - jag har precis inhandlat ett set M7 RR och på olika forum och tester så verkar de allt som oftast landa i antigen 2.5 fram och 2.3 bak kalltryck, alternativt 2.3 fram och 2.5 bak kalltryck. Vad kör ni för kalltryck? Jag kör främst banan.
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Metzeler rekommenderar 2,5 bar fram och bak vid bankörning, kalltryck
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En vettig utgångspunkt om man inte vet annat är att reducera rekommenderat gattryck med ca 0.2 fram och 0.3-0.4 bak för att kompensera den ökade värmeutvecklingen vid bankörning. Därefter får man helt enkelt kolla däcken efter tecken på kallrivning.

Så 2.3 fram / 2.1 - 2.2 bak är väl en bra utgångspunkt och har vad jag vet funkat bra för de människor jag känner som själva kört med däcken på bana. Lycka till:tummenupp
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
En vettig utgångspunkt om man inte vet annat är att reducera rekommenderat gattryck med ca 0.2 fram och 0.3

Tusen tack för ett alldeles föredömligt inspel! :Bugar 2.3 fram och 2.2, till att börja med, får det bli! Tack igen! Ska bli spännande att testa! :brynad
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top