Metzeler M7 RR ?? Nån som testat än?

Jag satte M7RR på min 400 och de var riktigt grymma. Rekommenderas starkt.
 
Tjena,

Väcker lite liv i denna tråden. Hoppas någon kan ha lite inputs.

Jag har tidigare kört slut på 2 uppsättningar sportsmart 1, har känts kanon och inga konstigheter. Köpte på mig Sportec M7 nu för att prova lite annat. Det jag inte blir klok på är att det känns som framdäcket är otroligt känsligt för ojämnheter, det är som det motstyr lite lite lite av sig själv, speciellt i högre hastigheter. Däcken är ju galet snabbsvängda jämfört med sportsmart, inte konstigt kanske, dom är ju betydligt "toppigare". Det jag inte vet är om jag bara är ovan vid svängprofilen eller om något är fel. Allt jag kan tänka mig är dubbelkollat från korrekt inställd dämpning till lufttryck, balanserade däck, allt allt allt ska va ok :)

Någon som kan dela med sig av sin upplevelse av dessa däck? Jag älskar ju hur dom bara svänger och svänger och svänger. Har kört ca 80 mail på gata änsålänge, blir 2 dagar bana nu till helgen, då får jag väl känna ordenligt.
Aha, profilen är alltså toppigare än de sportsmart du hade tidigare? Nu har jag varit borta från hojlivet i nio år, men tidigare var ju annars Metzeler/Pirellis signum en U-formad profil. Vet inte om det var pga det, men jag har alltid tyckt att M/P gav konsekventa och förutsägbara egenskaper, särskilt vid gränsen för släpp.

Och som någon skrev tidigare i tråden är de snabba att värma upp. Eller... jag tror kanske mer att gatorienterade däck (som de ändå är) inte kräver så mycket värme för att prestera ett grepp som är okej. Iofs var de Rennsport jag tävlade med lika snabba att få bra bett, jag hade aldrig värmare under den tiden.
 
Last edited:
Jao alltså, jag ser enorm skillnad bara med blotta ögat :) hoppas nån mer kan kommentera mina "problem" eller möjligheter bara ;) med hur jag tycker dom känns.
 
Kan lägga till att det blev 13 bandagar, ca 300 mil på bana, med mina m7 RR och ca 300 mil gata. Det är nog några hundra mil gata kvar.Har nu bytt till nya Racetec RR och värmare då jag nästan uteslutande kör på bana nu. De nya däcken är helt grymma. De känns som ett naturligt steg upp från m7 RR som i sig var riktigt bra också.
 
Är nu inne på min andra uppsättning M7RR, vilket kanske säger något om hur nöjd jag är. Höll på att bli min tredje uppsättning då jag fick en spik i bakdäcket bara 50 mil efter senaste bytet, men då verkstaden gjorde en ordentligt lagning och övertygade mig om att det inte skulle vara några problem kör jag nu vidare på dessa. Blir fortfarande imponerad över hur kvickt och lätt däcken hjälper till att byta riktning på hojen och styra in i kurvorna, trots att de däck jag kört med innan (Metzeler M5 och Bridgestone S20) också varit riktigt bra.
 
Är din upplevelse att dom är så pass snabbsvängda att det är det jag kanske upplever? Ovan vid det helt enkelt?
 
Tjena,

Väcker lite liv i denna tråden. Hoppas någon kan ha lite inputs.

Jag har tidigare kört slut på 2 uppsättningar sportsmart 1, har känts kanon och inga konstigheter. Köpte på mig Sportec M7 nu för att prova lite annat. Det jag inte blir klok på är att det känns som framdäcket är otroligt känsligt för ojämnheter, det är som det motstyr lite lite lite av sig själv, speciellt i högre hastigheter. Däcken är ju galet snabbsvängda jämfört med sportsmart, inte konstigt kanske, dom är ju betydligt "toppigare". Det jag inte vet är om jag bara är ovan vid svängprofilen eller om något är fel. Allt jag kan tänka mig är dubbelkollat från korrekt inställd dämpning till lufttryck, balanserade däck, allt allt allt ska va ok :)

Någon som kan dela med sig av sin upplevelse av dessa däck? Jag älskar ju hur dom bara svänger och svänger och svänger. Har kört ca 80 mail på gata änsålänge, blir 2 dagar bana nu till helgen, då får jag väl känna ordenligt.

Sportsmart 1 har en väldigt tung stomme.
Det gör däcket mindre känsligt och det känns "tryggare" då däcket känns väldigt stabilt
Dock blir de lite svårare att styra iom den tunga stommen. Lite segare styrrespons alltså.
Man brukar kompensera det med att vara tydligare/hårdare i instyrningen

M7RR har en toppigare profil och en lättare stomme.
Du känner ojämnheterna mer samt att däcket "pratar" mer.
Toppigheten gör att däcket vill svänga och det ger också en snabb styrrespons.
Och har man då vant sig att styra in lite hårdare,(sportsmart), så kommer det kännas instabilt/konstigt.
 
Sportsmart 1 har en väldigt tung stomme.
Det gör däcket mindre känsligt och det känns "tryggare" då däcket känns väldigt stabilt
Dock blir de lite svårare att styra iom den tunga stommen. Lite segare styrrespons alltså.
Man brukar kompensera det med att vara tydligare/hårdare i instyrningen

M7RR har en toppigare profil och en lättare stomme.
Du känner ojämnheterna mer samt att däcket "pratar" mer.
Toppigheten gör att däcket vill svänga och det ger också en snabb styrrespons.
Och har man då vant sig att styra in lite hårdare,(sportsmart), så kommer det kännas instabilt/konstigt.

Det sista däcket jag körde på var Sportec M3, ett däck som för mig hade den perfekta mixen av grepp för bandagar och livslängd för Alpsemestrar. Det skulle va intressant (för mig) om du kunde jämföra M3 och M7RR, är det senare bättre på allt?
 
Det sista däcket jag körde på var Sportec M3, ett däck som för mig hade den perfekta mixen av grepp för bandagar och livslängd för Alpsemestrar. Det skulle va intressant (för mig) om du kunde jämföra M3 och M7RR, är det senare bättre på allt?

Har tyvärr inte kört M3 själv, bara M5, som var en förbättring av M3(framförallt våtgrepp och feedback)
M5 är ett jättebra däck som pallar med ganska hård körning på bana.
Släpper snällt och uppför sig "belevat" :) och har en bra livslängd för ett sportdäck.

M7 är lite bättre på allt:
Bättre torrgrepp, bättre våtgrepp, bättre feedback och bättre livslängd.(marginellt om du kör mest bana)
Pallar dessutom hårdare tag på bana än M5
 
Har tyvärr inte kört M3 själv, bara M5, som var en förbättring av M3(framförallt våtgrepp och feedback)
M5 är ett jättebra däck som pallar med ganska hård körning på bana.
Släpper snällt och uppför sig "belevat" :) och har en bra livslängd för ett sportdäck.

M7 är lite bättre på allt:
Bättre torrgrepp, bättre våtgrepp, bättre feedback och bättre livslängd.(marginellt om du kör mest bana)
Pallar dessutom hårdare tag på bana än M5
Tycker det är otroligt, var hittar de allt?! Det är bl.a. sånt som gör mig så vansinnigt sugen att åka hoj igen. :)

Frukostmöte hos Metzeler:
"Okej grabbar, idag hade vi tänkt bygga ett bättre däck, så om du Janne vill trycka på förbättra-knappen på maskinen därborta."
"Jahapp, det kirrar jag!"



Men som posör tycker jag att de backat rent visuellt för varje utvecklingssteg:
M3
product_sheet_sportecm3_460x500_jpeg.jpg

M5
6399a5c5a1746c791e78c355561a3c30.jpg

M7
product_sheet_SportecM7RR_460X500.jpg
 
Jag kör med dem på min s1000rr, jättenöjd och tycker de håller bra på bana utan däckvärmare!
 
Kan bara konstatera efter att kört Falkenberg och Aralanda att jag trivs med däcken :) skönt med lättsvängda däck när jag själv fegar med motstyrningen :D

Kaos att köra motorväg i kraftiga vindar på dock, det måste jag säga, svajjar rätt bra med toppiga däck. Övrigt, dom limmar sig fint på vägen!
 
Hejsan!

Jag har införskaffat dessa däck lagom till Gotland Ring, men jag får inte fram vad dom rekommenderar för däcktryck... Har ni någon aning? Vilket däcktryck kör ni med?
 
Hejsan!

Jag har införskaffat dessa däck lagom till Gotland Ring, men jag får inte fram vad dom rekommenderar för däcktryck... Har ni någon aning? Vilket däcktryck kör ni med?

Jag körde mina utan däckvärmare och hade 2,5 bak och 2,3 fram på bana. På gata hade jag + 0,2 i båda. De höll riktigt länge, se längre upp i denna tråd.
 
Slängde på en uppsättning M7RR på min Speed triple i helgen och har bara luftat dom på lite kurviga Småländska vägar än så länge. Herrejösses va lättsvängt!!! :banana

Kommer bli riktigt intressant att testa på Gåsen i slutet av Juli.
 
Vad kul att ni är nöjda med däcken, grabbar! Ser fram mot att läsa recensioner från era banåkningar framöver, om varvtiderna sjunker. :)
 
Back
Top