Mavve
Ur-medlem sen 2002.
Jag satte M7RR på min 400 och de var riktigt grymma. Rekommenderas starkt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aha, profilen är alltså toppigare än de sportsmart du hade tidigare? Nu har jag varit borta från hojlivet i nio år, men tidigare var ju annars Metzeler/Pirellis signum en U-formad profil. Vet inte om det var pga det, men jag har alltid tyckt att M/P gav konsekventa och förutsägbara egenskaper, särskilt vid gränsen för släpp.Tjena,
Väcker lite liv i denna tråden. Hoppas någon kan ha lite inputs.
Jag har tidigare kört slut på 2 uppsättningar sportsmart 1, har känts kanon och inga konstigheter. Köpte på mig Sportec M7 nu för att prova lite annat. Det jag inte blir klok på är att det känns som framdäcket är otroligt känsligt för ojämnheter, det är som det motstyr lite lite lite av sig själv, speciellt i högre hastigheter. Däcken är ju galet snabbsvängda jämfört med sportsmart, inte konstigt kanske, dom är ju betydligt "toppigare". Det jag inte vet är om jag bara är ovan vid svängprofilen eller om något är fel. Allt jag kan tänka mig är dubbelkollat från korrekt inställd dämpning till lufttryck, balanserade däck, allt allt allt ska va ok![]()
Någon som kan dela med sig av sin upplevelse av dessa däck? Jag älskar ju hur dom bara svänger och svänger och svänger. Har kört ca 80 mail på gata änsålänge, blir 2 dagar bana nu till helgen, då får jag väl känna ordenligt.
Tjena,
Väcker lite liv i denna tråden. Hoppas någon kan ha lite inputs.
Jag har tidigare kört slut på 2 uppsättningar sportsmart 1, har känts kanon och inga konstigheter. Köpte på mig Sportec M7 nu för att prova lite annat. Det jag inte blir klok på är att det känns som framdäcket är otroligt känsligt för ojämnheter, det är som det motstyr lite lite lite av sig själv, speciellt i högre hastigheter. Däcken är ju galet snabbsvängda jämfört med sportsmart, inte konstigt kanske, dom är ju betydligt "toppigare". Det jag inte vet är om jag bara är ovan vid svängprofilen eller om något är fel. Allt jag kan tänka mig är dubbelkollat från korrekt inställd dämpning till lufttryck, balanserade däck, allt allt allt ska va ok![]()
Någon som kan dela med sig av sin upplevelse av dessa däck? Jag älskar ju hur dom bara svänger och svänger och svänger. Har kört ca 80 mail på gata änsålänge, blir 2 dagar bana nu till helgen, då får jag väl känna ordenligt.
Sportsmart 1 har en väldigt tung stomme.
Det gör däcket mindre känsligt och det känns "tryggare" då däcket känns väldigt stabilt
Dock blir de lite svårare att styra iom den tunga stommen. Lite segare styrrespons alltså.
Man brukar kompensera det med att vara tydligare/hårdare i instyrningen
M7RR har en toppigare profil och en lättare stomme.
Du känner ojämnheterna mer samt att däcket "pratar" mer.
Toppigheten gör att däcket vill svänga och det ger också en snabb styrrespons.
Och har man då vant sig att styra in lite hårdare,(sportsmart), så kommer det kännas instabilt/konstigt.
Det sista däcket jag körde på var Sportec M3, ett däck som för mig hade den perfekta mixen av grepp för bandagar och livslängd för Alpsemestrar. Det skulle va intressant (för mig) om du kunde jämföra M3 och M7RR, är det senare bättre på allt?
Tycker det är otroligt, var hittar de allt?! Det är bl.a. sånt som gör mig så vansinnigt sugen att åka hoj igen.Har tyvärr inte kört M3 själv, bara M5, som var en förbättring av M3(framförallt våtgrepp och feedback)
M5 är ett jättebra däck som pallar med ganska hård körning på bana.
Släpper snällt och uppför sig "belevat"och har en bra livslängd för ett sportdäck.
M7 är lite bättre på allt:
Bättre torrgrepp, bättre våtgrepp, bättre feedback och bättre livslängd.(marginellt om du kör mest bana)
Pallar dessutom hårdare tag på bana än M5
Hejsan!
Jag har införskaffat dessa däck lagom till Gotland Ring, men jag får inte fram vad dom rekommenderar för däcktryck... Har ni någon aning? Vilket däcktryck kör ni med?
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |