Jag är inte kemist men:
Det är möjligt att metanolen kan ge div otrevligheter vid förbränningen. Men betänk att all världens modellmotorer har förgasarhus (liksom resten av motorn) av aluminium. Ljuddämparen är också av aluminium. Anslutningar är oftast av stål eller mässing. I ljuddämparen finns alltid en trycknippel av mässing eller förnicklat stål. Bränslenålar av stål, obehandlat eller förnicklat. Förvisso används olja i bränslet men i vissa fall med relativt låga inblandningar.
Mycket sällsynt med trassel baserat på soppan, dock kan det förekomma i samband med motorer som körts och därefter lämnats under lång tid.
I vissa sammanhang används sintrade filter i tanken, dessa används eftersom konstruktionen med sintrat material ger 100% bränsleförsörjningen ända tills tanken är fullständigt tom. Dessa tål definitivt inte att lämnas nåt år eller längre med soppa i tanken. De är alltså gjorda av sintrat mässing och brukar bli jättegröna om de får stå länge i gammal soppa.
Men som sagt, enligt min erfarenhet händer aldrig nånting så länge grejorna används.
Och det här med rostfritt material, jag får metanolen levererad i helt vanliga (hermetiskt tillslutna) helfat. Dessa är aldrig rostiga eller på annat sätt skadade inuti trots att de är helt obehandlade på insidan.
Jag tappar över på 1/4-fat för att få lite mer hanterlig storlek, dessa har idag ingen eller endast ytterst marginell rostning på insidan efter många års användning.
Jag har just nu ett helfat står på förvaring utomhus eftersom det inte fick plats inomhus (för många hojar ivägen). Det har stått där sen i höstas och jag har för avsikt att tappa upp detta fat på mindre förpackningar i slutet av veckan, jag kan återkomma med en rapport om hur fatet ser ut på insidan då om nån är intresserad.
Såvitt det gäller slangar så gäller alltid silikonslang vid användning av metanol i radiostyrda modeller. Det är ett säkert kort men det finns säkert "vanliga" gummislangar som också fungerar, dock är det alltid silikon i modellerna.
Kan också nämna att min Renaulthärk gurglade i sig 0,72 liter/mil av en sörja bestående av ca 30-40% E85 och resten gammal 96/98 som jag använt som tvättbensin (den hade dock fått stå ett par veckor och sedimentera ur det värsta skiten).
Denna förbrukning bestod mestadels av landsvägskörning i tempon mellan 90 och 130 ryck.
Viss inblandning av E85 har alltså fungerat utmärkt med reservation för en sak:
Nåt skumt har hänt med tankmätaren (dvs givaren). Den slår numer från fullt till lysande lampa på 22 liter (tanken rymmer ca 44). Var rätt nervös sista biten mellan Gävle och Söderhamn eftersom lampan lös hela tiden. Inga mackar och ingen reservdunk men det visade sig alltså att det uppenbarligen fanns bortåt halv tank kvar. Misstänker att nåt egendomligt hänt med flottören.
Så nu åker man på att riva ur tankinsatsen nästa helg. Det har man ju tid med. Suck.
Edit: Och som vanligt, skyll inte på mig!