Turbomata blade med etanol som bränsle ?

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Hejsan.

Har kollat lite på att turbomata en Fireblade (-97).....
Har också läst lite ang. etanol konvertering(E85), och tänkte om det är en bra kombination...


Som jag har förstått så kan en etanol motor ha högre kompression än en bensinare.

Så min tanke är om man skulle montera turbo på en standard fireblade motor utan att komp. sänka, och sedan montera turbo och justera in förgasarna för etanolbruk.

Någon som har synpunkter ang. detta, och vad man kan förvänta sig effektmässigt jämfört med om man turbokonverterar en blade motor med komp. sänkning och bensin som bränsle...

Det jag är ute efter i 1:a hand är inte en motor med jätteeffekt utan en "snäll" körbar maskin med bra vrid.....
 
Cool ide :tummenupp

Men jag kan nada om etanol men vet att det är "lite" knepigt med metanol.
Om det säger dom att det är bara att glömma vad man har lärt sig om en förbränningsmotor.
Trycket ändrar sig med förbränningen och tvärtom...

Men helt klart en cool ide.. mer sånt hos folk..

Mathias
 
Jag vet inte om kompressionen fungerar, men klart är att du kan ha högre komp utan att det spikar vid samma ladd som om den vore kompsänkt.
Jag körde på ren E85 i min turbokonverterade RWD Starlet förut, men det gick inget vidare då tändningen inte orkade med att ge tillräcklig gnista för att tända, så fick blanda in lite 98oktan också.
Men det kanske fungerar bättre med hojtändningen.
 
MaPe skrev:
Cool ide :tummenupp

Men jag kan nada om etanol men vet att det är "lite" knepigt med metanol.
Om det säger dom att det är bara att glömma vad man har lärt sig om en förbränningsmotor.
Trycket ändrar sig med förbränningen och tvärtom...

Men helt klart en cool ide.. mer sånt hos folk..

Mathias



etanol/metanol ungefär samma stoichiometer värde... kör du ren etanol/metanol så behöver du ca dubbla mängden bränsle .... backa tändningen ha ett tänd system som orkar med... har du insprut och tillgång till lamdamätare så ere ganska enkelt.... se bara till att soppapumpen och fuelrailen e tillräklig.... ring okq8 och fråga om stoichiometervärdet på e85...innehåller 15% 95oktan........
 
Pickles skrev:
etanol/metanol ungefär samma stoichiometer värde... kör du ren etanol/metanol så behöver du ca dubbla mängden bränsle .... backa tändningen ha ett tänd system som orkar med... har du insprut och tillgång till lamdamätare så ere ganska enkelt.... se bara till att soppapumpen och fuelrailen e tillräklig.... ring okq8 och fråga om stoichiometervärdet på e85...innehåller 15% 95oktan........




Nix inte samma värde metanolen ca 7-1

etanolen ca 9-1 och med 15 % bensin inblandning så bör man nog ligga över 10-1


Men vad jag inte begriper är hur lambdasonden fungerar i detta fall

Söker den alltid lambda 1 oavset det värde som representerar exempelvis lambda 1???

Hmm blev lite knepigt att förklara vad jag menar men hur reglerar lambdan när man konverterar till e85 och kör adaptiva system

Om nu bensin ligger på 14,7 och e85 kanske ligger runt 10
Johannes kanske kan svara på detta


Peter
 
andersson turbo skrev:
Men vad jag inte begriper är hur lambdasonden fungerar i detta fall

Lambdasonden mäter ju O2, dvs hur mycket syre som slank igenom förbränningsprocessen. I E85-fallet måste mer bränsle in för att inte mängden syre (dvs Lambdavärdet) inte ska sticka långt över 15 jämfört med gammal vanlig bensin.
 
Normalt tål etanol högre förbränningstryck än vanlig bensin innan den börjar spika men jag har för mig att just E85 har sammma oktantal som vanlig bensin ( enligt databladet).

För ett par år sen testade jag E85 och vanlig bensin i bromsbänken och E85 gav 4% mer effekt när den var inmappad och klar, på just den motorn.
Och precis som nämns ovan måste man skicka in mer bränsle vid E85 körning pga det lägre energivärdet för att få rätt lambda.
Effektökningen kommer av den extra kylförmåga etanolen har vid vaporisering( finfördelning) jämfört med bensin
 
TOJ skrev:
Normalt tål etanol högre förbränningstryck än vanlig bensin innan den börjar spika men jag har för mig att just E85 har sammma oktantal som vanlig bensin ( enligt databladet).

För ett par år sen testade jag E85 och vanlig bensin i bromsbänken och E85 gav 4% mer effekt när den var inmappad och klar, på just den motorn.
Och precis som nämns ovan måste man skicka in mer bränsle vid E85 körning pga det lägre energivärdet för att få rätt lambda.
Effektökningen kommer av den extra kylförmåga etanolen har vid vaporisering( finfördelning) jämfört med bensin

Som jag har hört så har E85 runt 104 oktan men sedan om detta stämmer har jag ingen aning om.

Har läst om en kille som har en 940 turbo och med BF98 så kunde han pumpa ur 288Hk(5460rpm)/392Nm(4500rpm) detta var max för dom sakerna som han hade i motorn.
Efter konvertering till E85 med större spridare & kraftigare pump så bromsade han bilen till 330Hk(5390rpm)/460Nm(4750rpm).

Så +42Hk och +68Nm.

Vet inte hur mycket han ökat turbotryck eller om han ändrat tändningen, men väntar på svar av honom.......
 
jag kör 1/3 etanol/95okt i min gamla surbil..sugmotor iof..
blir lite mjukare vid gassläpp känns det som, och lite bättre
vrid över hela registret.
 
andersson turbo skrev:
Johannes kanske kan svara på detta

Jag vet inte om jag kan tillföra så mycket. Man måste givetvis skotta in en hel del mera bränsle, och lambdareglering t.ex. kommer ju att behöva göras om.

Om någon påstår att knackbeständigheten ej går upp, så snackar de goja.

Frågan är dock om man, med dagens grymma tändningar på turbohojar -i närheten av MBT, egentligen har så stor glädje utav E85? Kanske om du ska ladda riktigt jäkla mycket, men för "vanliga" installationer?

Du skulle dock t.ex. kunna använda den minskade spikkänsligheten till att matcha mindre och ändå få ut önskad effekt, men min bild av turbohojarna är att det inte är jättekritiskt ändå.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Jag vet inte om jag kan tillföra så mycket. Man måste givetvis skotta in en hel del mera bränsle, och lambdareglering t.ex. kommer ju att behöva göras om.

Om någon påstår att knackbeständigheten ej går upp, så snackar de goja.

Frågan är dock om man, med dagens grymma tändningar på turbohojar -i närheten av MBT, egentligen har så stor glädje utav E85? Kanske om du ska ladda riktigt jäkla mycket, men för "vanliga" installationer?

Du skulle dock t.ex. kunna använda den minskade spikkänsligheten till att matcha mindre och ändå få ut önskad effekt, men min bild av turbohojarna är att det inte är jättekritiskt ändå.

/J

Jo men min tanke är att kunna ha högre kompression (ingen komp sänkning), och istället använda E85....
Har inte planerat att ladda så jättehiskligt, kanske 0,5bar men man vet juh ioförsig inte det kan juh bli mer efter ett tag :rofl
 
r-e-m skrev:
Jo men min tanke är att kunna ha högre kompression (ingen komp sänkning), och istället använda E85....
Har inte planerat att ladda så jättehiskligt, kanske 0,5bar men man vet juh ioförsig inte det kan juh bli mer efter ett tag :rofl

Ok, tänk dock på att du förmodligen kommer att få en rätt låg avgastemp (beroende på hur mycket du behöver peta på tädningen).

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Jag vet inte om jag kan tillföra så mycket. Man måste givetvis skotta in en hel del mera bränsle, och lambdareglering t.ex. kommer ju att behöva göras om.

Om någon påstår att knackbeständigheten ej går upp, så snackar de goja.

Frågan är dock om man, med dagens grymma tändningar på turbohojar -i närheten av MBT, egentligen har så stor glädje utav E85? Kanske om du ska ladda riktigt jäkla mycket, men för "vanliga" installationer?

Du skulle dock t.ex. kunna använda den minskade spikkänsligheten till att matcha mindre och ändå få ut önskad effekt, men min bild av turbohojarna är att det inte är jättekritiskt ändå.

/J


Nja 400+hk med blyfri 98 då är det lite kritiskt
de vore kul å testa e85an för å se om man kommer högre

Jag vet ju att mina komponenter räcker betydligt längre men det tycks va lite stopp runt 400 med vanlig soppa
 
RG500-Johannes skrev:
Ok, tänk dock på att du förmodligen kommer att få en rätt låg avgastemp (beroende på hur mycket du behöver peta på tädningen).

/J

Nu vet jag inte om jag är helt ute & snurrar, men är det inte bra med lägre avgastemp ?
 
andersson turbo skrev:
Nja 400+hk med blyfri 98 då är det lite kritiskt
de vore kul å testa e85an för å se om man kommer högre

Jag vet ju att mina komponenter räcker betydligt längre men det tycks va lite stopp runt 400 med vanlig soppa

Aha, intressant. På vilket sätt tar det stopp? Är det överladdningssystemet eller grundmotorn?

Ang. temp: du kan komma undan med ett lägre tryckförhållande över turbinen för samma turbinaxeleffekt med högre avgastemp. Ju mer värme du skickar in i turbinen, desto mer "energi i avgaserna" har du att tillgå. Självklart finns det temperaturbegränsningar i själva turbinhusmaterialet (typiskt runt 900-1000 grader), men så varmt lär det ändå inte bli med så grymt höga tändningar man kan få med de tokbra kringssystemen som det brukar bli på hojar. Det är heller inte speciellt vanligt med steady-state fullgas på hoj, och temperaturerna i en transient hinner aldrig bli så pass höga.

Det är coolt med glödande turbinhus, tillslut blir de nästan genomskinliga...

/J
 
Finns det någon ekonomi i och konvertera till E85 i typ en vanlig volvo? E85:an är ju lite billigare, men om man måste trycka in mer soppa jämnar det väl ut sig. Hur funkar det med skatt osv? Pappa staten borde gilla miljövänliga alternativ så nåt måste dom väl bju på?
 
gsxr 750 skrev:
Finns det någon ekonomi i och konvertera till E85 i typ en vanlig volvo? E85:an är ju lite billigare, men om man måste trycka in mer soppa jämnar det väl ut sig. Hur funkar det med skatt osv? Pappa staten borde gilla miljövänliga alternativ så nåt måste dom väl bju på?


Ett tips är att gå ut på www.etanol.nu
Där finns det en hel del att läsa.

Normalt efter konvertering drar väl bilen ca 20-25% mer bränsle, men det är väldigt olika på viken motor osv.
Skattesänkning får man eftersom E85 inte har skatt som bensin och diesel.
Själva konverteringen är igentligen olaglig, eftersom man inte får ändra något i motor eller motorstyrning pga avgaskrav osv. (ungefär samma sits som chipstrimning).
Sedan att värdena blir bättre skiter myndigheter osv. i....... :huvet
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top