Turbomata blade med etanol som bränsle ?

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Hejsan.

Har kollat lite på att turbomata en Fireblade (-97).....
Har också läst lite ang. etanol konvertering(E85), och tänkte om det är en bra kombination...


Som jag har förstått så kan en etanol motor ha högre kompression än en bensinare.

Så min tanke är om man skulle montera turbo på en standard fireblade motor utan att komp. sänka, och sedan montera turbo och justera in förgasarna för etanolbruk.

Någon som har synpunkter ang. detta, och vad man kan förvänta sig effektmässigt jämfört med om man turbokonverterar en blade motor med komp. sänkning och bensin som bränsle...

Det jag är ute efter i 1:a hand är inte en motor med jätteeffekt utan en "snäll" körbar maskin med bra vrid.....
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Cool ide :tummenupp

Men jag kan nada om etanol men vet att det är "lite" knepigt med metanol.
Om det säger dom att det är bara att glömma vad man har lärt sig om en förbränningsmotor.
Trycket ändrar sig med förbränningen och tvärtom...

Men helt klart en cool ide.. mer sånt hos folk..

Mathias
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag vet inte om kompressionen fungerar, men klart är att du kan ha högre komp utan att det spikar vid samma ladd som om den vore kompsänkt.
Jag körde på ren E85 i min turbokonverterade RWD Starlet förut, men det gick inget vidare då tändningen inte orkade med att ge tillräcklig gnista för att tända, så fick blanda in lite 98oktan också.
Men det kanske fungerar bättre med hojtändningen.
 

Pickles

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Karlstad/sthlm
Hoj
Suz
MaPe skrev:
Cool ide :tummenupp

Men jag kan nada om etanol men vet att det är "lite" knepigt med metanol.
Om det säger dom att det är bara att glömma vad man har lärt sig om en förbränningsmotor.
Trycket ändrar sig med förbränningen och tvärtom...

Men helt klart en cool ide.. mer sånt hos folk..

Mathias



etanol/metanol ungefär samma stoichiometer värde... kör du ren etanol/metanol så behöver du ca dubbla mängden bränsle .... backa tändningen ha ett tänd system som orkar med... har du insprut och tillgång till lamdamätare så ere ganska enkelt.... se bara till att soppapumpen och fuelrailen e tillräklig.... ring okq8 och fråga om stoichiometervärdet på e85...innehåller 15% 95oktan........
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Pickles skrev:
etanol/metanol ungefär samma stoichiometer värde... kör du ren etanol/metanol så behöver du ca dubbla mängden bränsle .... backa tändningen ha ett tänd system som orkar med... har du insprut och tillgång till lamdamätare så ere ganska enkelt.... se bara till att soppapumpen och fuelrailen e tillräklig.... ring okq8 och fråga om stoichiometervärdet på e85...innehåller 15% 95oktan........




Nix inte samma värde metanolen ca 7-1

etanolen ca 9-1 och med 15 % bensin inblandning så bör man nog ligga över 10-1


Men vad jag inte begriper är hur lambdasonden fungerar i detta fall

Söker den alltid lambda 1 oavset det värde som representerar exempelvis lambda 1???

Hmm blev lite knepigt att förklara vad jag menar men hur reglerar lambdan när man konverterar till e85 och kör adaptiva system

Om nu bensin ligger på 14,7 och e85 kanske ligger runt 10
Johannes kanske kan svara på detta


Peter
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
andersson turbo skrev:
Men vad jag inte begriper är hur lambdasonden fungerar i detta fall

Lambdasonden mäter ju O2, dvs hur mycket syre som slank igenom förbränningsprocessen. I E85-fallet måste mer bränsle in för att inte mängden syre (dvs Lambdavärdet) inte ska sticka långt över 15 jämfört med gammal vanlig bensin.
 

TOJ

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Luleå
Hoj
MT-01, Gixxer 7/12, GT750
Normalt tål etanol högre förbränningstryck än vanlig bensin innan den börjar spika men jag har för mig att just E85 har sammma oktantal som vanlig bensin ( enligt databladet).

För ett par år sen testade jag E85 och vanlig bensin i bromsbänken och E85 gav 4% mer effekt när den var inmappad och klar, på just den motorn.
Och precis som nämns ovan måste man skicka in mer bränsle vid E85 körning pga det lägre energivärdet för att få rätt lambda.
Effektökningen kommer av den extra kylförmåga etanolen har vid vaporisering( finfördelning) jämfört med bensin
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
TOJ skrev:
Normalt tål etanol högre förbränningstryck än vanlig bensin innan den börjar spika men jag har för mig att just E85 har sammma oktantal som vanlig bensin ( enligt databladet).

För ett par år sen testade jag E85 och vanlig bensin i bromsbänken och E85 gav 4% mer effekt när den var inmappad och klar, på just den motorn.
Och precis som nämns ovan måste man skicka in mer bränsle vid E85 körning pga det lägre energivärdet för att få rätt lambda.
Effektökningen kommer av den extra kylförmåga etanolen har vid vaporisering( finfördelning) jämfört med bensin

Som jag har hört så har E85 runt 104 oktan men sedan om detta stämmer har jag ingen aning om.

Har läst om en kille som har en 940 turbo och med BF98 så kunde han pumpa ur 288Hk(5460rpm)/392Nm(4500rpm) detta var max för dom sakerna som han hade i motorn.
Efter konvertering till E85 med större spridare & kraftigare pump så bromsade han bilen till 330Hk(5390rpm)/460Nm(4750rpm).

Så +42Hk och +68Nm.

Vet inte hur mycket han ökat turbotryck eller om han ändrat tändningen, men väntar på svar av honom.......
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
jag kör 1/3 etanol/95okt i min gamla surbil..sugmotor iof..
blir lite mjukare vid gassläpp känns det som, och lite bättre
vrid över hela registret.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersson turbo skrev:
Johannes kanske kan svara på detta

Jag vet inte om jag kan tillföra så mycket. Man måste givetvis skotta in en hel del mera bränsle, och lambdareglering t.ex. kommer ju att behöva göras om.

Om någon påstår att knackbeständigheten ej går upp, så snackar de goja.

Frågan är dock om man, med dagens grymma tändningar på turbohojar -i närheten av MBT, egentligen har så stor glädje utav E85? Kanske om du ska ladda riktigt jäkla mycket, men för "vanliga" installationer?

Du skulle dock t.ex. kunna använda den minskade spikkänsligheten till att matcha mindre och ändå få ut önskad effekt, men min bild av turbohojarna är att det inte är jättekritiskt ändå.

/J
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
RG500-Johannes skrev:
Jag vet inte om jag kan tillföra så mycket. Man måste givetvis skotta in en hel del mera bränsle, och lambdareglering t.ex. kommer ju att behöva göras om.

Om någon påstår att knackbeständigheten ej går upp, så snackar de goja.

Frågan är dock om man, med dagens grymma tändningar på turbohojar -i närheten av MBT, egentligen har så stor glädje utav E85? Kanske om du ska ladda riktigt jäkla mycket, men för "vanliga" installationer?

Du skulle dock t.ex. kunna använda den minskade spikkänsligheten till att matcha mindre och ändå få ut önskad effekt, men min bild av turbohojarna är att det inte är jättekritiskt ändå.

/J

Jo men min tanke är att kunna ha högre kompression (ingen komp sänkning), och istället använda E85....
Har inte planerat att ladda så jättehiskligt, kanske 0,5bar men man vet juh ioförsig inte det kan juh bli mer efter ett tag :rofl
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
r-e-m skrev:
Jo men min tanke är att kunna ha högre kompression (ingen komp sänkning), och istället använda E85....
Har inte planerat att ladda så jättehiskligt, kanske 0,5bar men man vet juh ioförsig inte det kan juh bli mer efter ett tag :rofl

Ok, tänk dock på att du förmodligen kommer att få en rätt låg avgastemp (beroende på hur mycket du behöver peta på tädningen).

/J
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
RG500-Johannes skrev:
Jag vet inte om jag kan tillföra så mycket. Man måste givetvis skotta in en hel del mera bränsle, och lambdareglering t.ex. kommer ju att behöva göras om.

Om någon påstår att knackbeständigheten ej går upp, så snackar de goja.

Frågan är dock om man, med dagens grymma tändningar på turbohojar -i närheten av MBT, egentligen har så stor glädje utav E85? Kanske om du ska ladda riktigt jäkla mycket, men för "vanliga" installationer?

Du skulle dock t.ex. kunna använda den minskade spikkänsligheten till att matcha mindre och ändå få ut önskad effekt, men min bild av turbohojarna är att det inte är jättekritiskt ändå.

/J


Nja 400+hk med blyfri 98 då är det lite kritiskt
de vore kul å testa e85an för å se om man kommer högre

Jag vet ju att mina komponenter räcker betydligt längre men det tycks va lite stopp runt 400 med vanlig soppa
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
RG500-Johannes skrev:
Ok, tänk dock på att du förmodligen kommer att få en rätt låg avgastemp (beroende på hur mycket du behöver peta på tädningen).

/J

Nu vet jag inte om jag är helt ute & snurrar, men är det inte bra med lägre avgastemp ?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersson turbo skrev:
Nja 400+hk med blyfri 98 då är det lite kritiskt
de vore kul å testa e85an för å se om man kommer högre

Jag vet ju att mina komponenter räcker betydligt längre men det tycks va lite stopp runt 400 med vanlig soppa

Aha, intressant. På vilket sätt tar det stopp? Är det överladdningssystemet eller grundmotorn?

Ang. temp: du kan komma undan med ett lägre tryckförhållande över turbinen för samma turbinaxeleffekt med högre avgastemp. Ju mer värme du skickar in i turbinen, desto mer "energi i avgaserna" har du att tillgå. Självklart finns det temperaturbegränsningar i själva turbinhusmaterialet (typiskt runt 900-1000 grader), men så varmt lär det ändå inte bli med så grymt höga tändningar man kan få med de tokbra kringssystemen som det brukar bli på hojar. Det är heller inte speciellt vanligt med steady-state fullgas på hoj, och temperaturerna i en transient hinner aldrig bli så pass höga.

Det är coolt med glödande turbinhus, tillslut blir de nästan genomskinliga...

/J
 

gsxr 750

Medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 520 EXC -02, milleR -01
Finns det någon ekonomi i och konvertera till E85 i typ en vanlig volvo? E85:an är ju lite billigare, men om man måste trycka in mer soppa jämnar det väl ut sig. Hur funkar det med skatt osv? Pappa staten borde gilla miljövänliga alternativ så nåt måste dom väl bju på?
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
gsxr 750 skrev:
Finns det någon ekonomi i och konvertera till E85 i typ en vanlig volvo? E85:an är ju lite billigare, men om man måste trycka in mer soppa jämnar det väl ut sig. Hur funkar det med skatt osv? Pappa staten borde gilla miljövänliga alternativ så nåt måste dom väl bju på?


Ett tips är att gå ut på www.etanol.nu
Där finns det en hel del att läsa.

Normalt efter konvertering drar väl bilen ca 20-25% mer bränsle, men det är väldigt olika på viken motor osv.
Skattesänkning får man eftersom E85 inte har skatt som bensin och diesel.
Själva konverteringen är igentligen olaglig, eftersom man inte får ändra något i motor eller motorstyrning pga avgaskrav osv. (ungefär samma sits som chipstrimning).
Sedan att värdena blir bättre skiter myndigheter osv. i....... :huvet
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top