Metalls självmål

BMW R90s skrev:
Metallklubben i Trollhättan köper löspenisar och dricker :fyllisar för
20k per kväll.
Jag har alltid ansett att vi behöver facket, men nu vete fan :mad:
Någon här som är medlem i metalls avd 112?

- Ja, men inte länge till...
 
valmers skrev:
Gå in på något lokalt Metall/LO-kontor i Norrland i någon körsbärsröd kommun och titta; inte ovanligt att man finner ett porträtt på Stalin eller Lenin på väggara. "Jo, men vi är för demokrati". :3freak
Äh, det tror jag inte på. Inte ens i sveriges starkaste v-nästen, så är leninismen något allmänt accepterat och i synnerhet inte stalins envälde.
 
mb skrev:
Äh, det tror jag inte på. Inte ens i sveriges starkaste v-nästen, så är leninismen något allmänt accepterat och i synnerhet inte stalins envälde.

Hmm...Hur kommer det sig då att partier som KPML(r) ploppar upp lite varstans.

KPML(r)=Kommunistiska Partiet Marxist-Leninisterna (revolutionärerna)

I mina ögon är dessa extremistgrupper precis lika farliga som nassehögern.
 
Last edited:
mb skrev:
Äh, det tror jag inte på. Inte ens i sveriges starkaste v-nästen, så är leninismen något allmänt accepterat och i synnerhet inte stalins envälde.
Nähä. Stick huvudet i sanden då, det är sossar bra på.
 
mb skrev:
Äh, det tror jag inte på. Inte ens i sveriges starkaste v-nästen, så är leninismen något allmänt accepterat och i synnerhet inte stalins envälde.

Intressant i så fall att Ohly kallade sig Leninist så sent som på 90-talet. Varför skulle det då vara så otroligt att det sitter porträtt på kamraterna?

Och har man inte centralt i partiet karaktär nog att ge kirunasvenskarna en ursäkt, inte förräns man står under galgen. Ja då är man ganska långt ut i vänsterträsket och seglar. Vänstern viker inte en tum om de inte tvingas av media. :fakta
 
Jepp, jag är medlem.
Lite synd att den avgiften jag betalat under mina arbetande år inte räkte till en enda kväll ute. :fyllisar :va

Var ute och klämde några öl igår och försökte skriva upp det på Metall avd112, men killen i baren var vaken så det sket sig. :rofl
 
Så alla kpmlr:s åsikter skulle vara allmänt accepterade i fackföreningssammanhang? Skärp er nu.
 
valmers skrev:
Många LO-fackbasar har rent kommunistiska åsikter, ja.
En betydlig del av landets befolkning har åsikter som du troligtvis skulle kalla rent kommunistiska. Synd att vi har demokrati va?
 
mb skrev:
En betydlig del av landets befolkning har åsikter som du troligtvis skulle kalla rent kommunistiska. Synd att vi har demokrati va?
Ja, kommunisterna/socialisterna ogillar iallafall demokrati.
 
valmers skrev:
Ja, kommunisterna/socialisterna ogillar iallafall demokrati.

Det är helt meningslöst att försöka föra en sansad diskussion med såna som du, din världsbild är ju helt vriden. Kommunistpropaganda i svensk TV, personkult på facket, och nu detta. Du sprider ordet kommunist/socialist om dig när du pratar om allt från revolutionärer till liberaler och nu påstår du att de ogillar demokrati. Skärp dig.....
 
mb skrev:
Äh, det tror jag inte på. Inte ens i sveriges starkaste v-nästen, så är leninismen något allmänt accepterat och i synnerhet inte stalins envälde.
...
Så alla kpmlr:s åsikter skulle vara allmänt accepterade i fackföreningssammanhang? Skärp er nu.

Bara det faktum att KPML(r) sitter i flera kommunstyrelser gör mig synnerligen oroad. I och med detta har de redan lyckats få leninismen accepterad. Mellan -94 och -98 var de t.ex. näst största parti i Karlshamn.
Så nog kan man påstå att i Sveriges starkaste v-nästen är leninismen accepterad!

KPML(r) är sprunget ur KFML, vilket hade flera kändisar som medlemmar, t.ex. Marita Ulvskog och Jan Guillou. KFML bröt sig ur VPK på 70-talet eftersom de ansåg att VPK med sitt stöd till USSR stödde en stormakt som blivit kapitalistiskt. Och detta på 70-talet!

Det skrivs oerhört mycket om extremhögern och dess farlighet, med all rätta. Med det skrivs aldrig något om extremvänstern, som i mitt tycke är precis lika farlig för samhället och dess fortlevnad. Jag gissar att detta är en naturlig följd av att den svenska journalistkåren mest består av flumvänstrare, och att det är lättare att kritisera en ideologi som ligger på andra sidan mittstrecket än en som ligger rätt nära ens egna åsikter.
 
Skalman skrev:
Bara det faktum att KPML(r) sitter i flera kommunstyrelser gör mig synnerligen oroad. I och med detta har de redan lyckats få leninismen accepterad. Mellan -94 och -98 var de t.ex. näst största parti i Karlshamn.
Så nog kan man påstå att i Sveriges starkaste v-nästen är leninismen accepterad!

KPML(r) är sprunget ur KFML, vilket hade flera kändisar som medlemmar, t.ex. Marita Ulvskog och Jan Guillou. KFML bröt sig ur VPK på 70-talet eftersom de ansåg att VPK med sitt stöd till USSR stödde en stormakt som blivit kapitalistiskt. Och detta på 70-talet!

Det skrivs oerhört mycket om extremhögern och dess farlighet, med all rätta. Med det skrivs aldrig något om extremvänstern, som i mitt tycke är precis lika farlig för samhället och dess fortlevnad. Jag gissar att detta är en naturlig följd av att den svenska journalistkåren mest består av flumvänstrare, och att det är lättare att kritisera en ideologi som ligger på andra sidan mittstrecket än en som ligger rätt nära ens egna åsikter.

Varför skulle vi inte acceptera leninismen? Vad ska vi göra? Sätta dem i fängelse? Det är illa nog att vi inte tillåter att högerextrema åsikter uttrycks hur som helst.

Visst är det säkert en viss övervikt åt högerextremismen i media. Men nog skrivs det en hel del om grupper som attac, de "vad de nu heter som vi hade debatt om för ett par veckor sen på SH" (skallen är grumlig just nu).

Min uppfattning om unga extremistgrupper är att de som är åt vänster generellt är betydligt fredligare och ofta godhjärtade unga idealister som tror att skiten de håller på med ska föra något gott med sig. Högergrupperna attraherar mer aggressivt folk och är ofta avsevärt brutalare.
 
Chris Ash skrev:
Min uppfattning om unga extremistgrupper är att de som är åt vänster generellt är betydligt fredligare och ofta godhjärtade unga idealister som tror att skiten de håller på med ska föra något gott med sig. Högergrupperna attraherar mer aggressivt folk och är ofta avsevärt brutalare.
Förutom de i afa-träsket då förstås. Har inget som helst förtroende för såna grupper efter att ha snackat en del med en kille som brukar vara ute och spöa nynazister med sönderslagna flaskor i göteborg.
 
mb skrev:
Förutom de i afa-träsket då förstås. Har inget som helst förtroende för såna grupper efter att ha snackat en del med en kille som brukar vara ute och spöa nynazister med sönderslagna flaskor i göteborg.

AFA hette de ja! Tack för den!
 
Skalman skrev:
Bara det faktum att KPML(r) sitter i flera kommunstyrelser gör mig synnerligen oroad. I och med detta har de redan lyckats få leninismen accepterad.
Då har vi bara olika definitioner av ordet accepterad just i det här sammanhanget. Bara för att ett parti har något enstaka mandat betyder det naturligtvis inte det att dess åsikter är allmänt erkända och etablerade. National- och sverigedemokraterna har också enstaka mandat och är ruskigt starka på sina ställen.
 
Det som facket gör syns inte när det går bra... Tack vare facket så jobbar vi 8 tim om dagen och bara fem dagar i veckan.. Det var inte så länge sen vi jobbade lördagar.

Brukar vara så. När det går bra så kan man hacka på det mesta, men när det skiter sig så är det annat ljud i skällan.
 
juha01 skrev:
Det som facket gör syns inte när det går bra... Tack vare facket så jobbar vi 8 tim om dagen och bara fem dagar i veckan.. Det var inte så länge sen vi jobbade lördagar.

Brukar vara så. När det går bra så kan man hacka på det mesta, men när det skiter sig så är det annat ljud i skällan.

Japp, det är BARA pga facket! Det har INGET mer resten av västvärlden att göra.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top