Metall "Starka till sammans"

Problemet började när jag nobbade facket(klart,där var det lite "sammarbetssvårigheter")och han sa att jag inte kunde jobba där om jag inte var "solidarisk" och blev medlem,tidsperspektiven tycker jag bevisar det.

Men du har rätt,klart den som vill ha bort mig inte stöder mig,hade inte direkt räknat med det heller.

Henrik
Det asshålet till fackombud skulle sparkas in o knullas om.
Vissa fackliga ombudskommunister tror att dom är gud fader själv.
Du har din fulla rätt att stå utanför vilken förening du vill utan att det ska ligga dig i fatet.
Detsamma har du okså din fulla rätt att va med i vilken förening du själv vill utan att ngn kan säga ett jotta.
Läs lagen om föreningsfrihet o stoppa sen upp den i röven på ditt fackombud.
Undrar förresten om ombudsmännen okså sänker sin lön m 20%.
Skulle inte tro det.
Dom kan konsten att sko sig på andra.Jävla tattare,dom flesta av dom.

Men vad hade du räknat med? Du har ju sagt att du inte ville va medlem i facket, ska fackombudet hjälpa dig som inte är medlem? Fackombud jobbar enbart för sina medlemmar. Har själv varit i liknande sits när en arbetskamrat hade fått en ärrbildning på sin läpp(pga av arbetskada) då hade jag börjat ordna för att hon skulle få ersättning, sen berättade hon för mig att hon hade gått ur facket flera år tidigare. Hon fick ingen hjälp med att ordna ersättning, hon hade fått ut mer i ersättning än det hon hade sparat i 2 år i fackavgift.

Hela det här inlägget osar av den fackliga attityden. Solidaritet så länge man får dina pengar, alla andra skiter man fullständigt i och vill även 'trycka dit' lite extra. Det rimmar väldigt illa att hela tiden nämna ordet solidaritet men sedan behandla folk med lite avvikande syn på hur det bör fungera med förakt. Man nämner även med skyll-dig-själv-ton att det där hade man minsann tjänat in om man betalt fackavgiften.

Förövrigt ställer jag mig tveksam till att tjejen ska ha ersättning för ett litet ärr. Hon blev väl knappast påhoppad av nån maskin. Nån slags eget ansvar måste man väl kunna räkna med från en vuxen person?

Man frågar sig även om tjejen var stum/handlingsförlamad. Hon kan väl för h-e
prata för sig själv?

Jag har jobbat på golvet och jag ska tala om för dig vad jag och mina arbetskamrater tyckte om fackliga representanter.

De var de lataste, okunnigaste arbetarna som enbart var med i facket för att få känna sig viktiga och springa på ryggdunkarmöten med gratis ost- och skinkfralla och därmed slippa undan rejält jobb. Samtidigt lämnade de förmän och oss gobbar i skiten med personalbrist i tid och otid. Hemskt solidariskt. Samma viktig-pettrar var nästan alltid de som var snabbast med att både vabba och nyttja alla pappaledigdagar utan att tänk på oss övriga. Innan jag blir för jävla förbannad ska jag sluta skriva tror jag.

Kan vi en gång för alla avliva myten att McDonalds har ett omättligt behov av hamburgeringengörer?

Hela Sverige går åt helvete för tillfället, privat sektor, offentlig sektor, hamburgersektor.

Ja, nu är ju flippa burgare mest ett talessätt.

Mina företag går för tillfället bra och jag märker inte av någon lågkonjunktur, men det kanske kommer. Ett går bättre än förra året, ett litet sämre(men det beror nog mycket på att samma tid förra året var rekordbra). Det tredje är för nystartat för att kunna utvärdera, det rör sig om en bransch som ska vara en av de mest utsatta, men det går runt och plus så man ska väl inte gnälla.

Så att påstå att hela Sverige går åt h-e stämmer inte riktigt. Företag verkar aldrig lära sig under högkonjuntur att inte klä sig i för stora kostymer, det är mycket där skon klämmer tror jag. De går med på löneökningar, skaffar flådiga lokaler och slösar med representation osv osv.

Last edited:
Missnöjd över löne sänkning på 20% och a-kassehöjning på 140%??

Jag blev inte direkt nöjd över metalls 20%-iga lönesänknings deal. den känns som om den kom till för att försöka rädda bilbranschen o dess underleverantörer. om nu det kommer göra nån som helst skillnad, kommer det köpas mer bilar för att vi får lägre löner??

Men vi metallare som inte har ett skit med bilbranschen att göra då?
Klart att våra direktörer tar chansen att sänka lönerna dem oxå.
Avtalet borde utformats så att endast branscher i absolut kris drabbas, inte alla branscher i metall:mad:

Tack Stefan löven, du kan ta ur kniven ur ryggen min när du går:mad:

Men uppgörelsen är väl inte en lönesänkning på 20% utan det är en minskning av arbetstiden med 20% och följden av det blir ju att lönen går ner.

Sen om det är bra eller dåligt får nån annan diskutera, däremot hoppas jag att staten går och ger stöd för utbildning/kompetenshöjning eller liknande för arbetarna som blir tvungen att gå ner i arbetstid.

Edit: Såg att många var före .. :)

Men uppgörelsen är väl inte en lönesänkning på 20% utan det är en minskning av arbetstiden med 20% och följden av det blir ju att lönen går ner.

Sen om det är bra eller dåligt får nån annan diskutera, däremot hoppas jag att staten går och ger stöd för utbildning/kompetenshöjning eller liknande för arbetarna som blir tvungen att gå ner i arbetstid.

Edit: Såg att många var före .. :)

Nej visst, men om du ofrivilligt måste jobba 20% mindre så blir det väl 20% mindre i din plånbok.?
Det tycker jag är en lönesänkning oavsett hur man lägger upp retoriken kring det hela.

Förövrigt ställer jag mig tveksam till att tjejen ska ha ersättning för ett litet ärr. Hon blev väl knappast påhoppad av nån maskin. Nån slags eget ansvar måste man väl kunna räkna med från en vuxen person?

Så du menar alltså om du har en försäkring som täcker ärrbildning så ska den inte användas?

Man frågar sig även om tjejen var stum/handlingsförlamad. Hon kan väl för h-e
prata för sig själv?

Ja hon hade ju sedan inget annat val.

Jag har jobbat på golvet och jag ska tala om för dig vad jag och mina arbetskamrater tyckte om fackliga representanter.

De var de lataste, okunnigaste arbetarna som enbart var med i facket för att få känna sig viktiga och springa på ryggdunkarmöten med gratis ost- och skinkfralla och därmed slippa undan rejält jobb. Samtidigt lämnade de förmän och oss gobbar i skiten med personalbrist i tid och otid. Hemskt solidariskt. Samma viktig-pettrar var nästan alltid de som var snabbast med att både vabba och nyttja alla pappaledigdagar utan att tänk på oss övriga. Innan jag blir för jävla förbannad ska jag sluta skriva tror jag.

Det är faktiskt väldigt många som tycker som du men dom är oftast inte så insatta om vad ombudena gör, vad gäller personalbrist och fackliga möten så vet arbetsledarna om mötena i god tid och det är hans ansvar att planera så det finns folk som kan täcka upp, det finns en förtroendemannalag som det går att kolla upp, inget ombud ska få skit ifall det saknas folk.

Last edited:
Pucko: Det som är mest skrämmande med facken är inte dessa möten och allt sånt. Utan det är "rektryterings"metoden som försiggår på golven där det snarare handlar om maffialiknande metoder med "hot" som t.ex. "om du inte går med så blir det problem" eller "om du hade varit med i facket så hade det gått bättre för dig".
Inget du själv kan svära dig fri från heller då du själv dragit upp ett sånt exempel här med tjejen som fick ett ärr på överläppen.

Hade facket då istället försökt bemöta potentiella medlemmar med positiv laganda hade det nog varit lite annorlunda, men då man känner sig tvingad att gå med för att annars går det illa så blir det ju aldrig solidaritet utan snarare det klassiska management by fear.

Sen att fackrepresentater ofta känner sig lite förmer än deras medarbetare gör ju även där att det blir ganska snett.

Så med andra ord, det personliga maktbegäret och rekryteringsmetoderna för att utöva makten gör nog att många tycker som de gör om facket.

Själv kan jag föra min egen talan men uppskattar ändå vissa saker som facken har gjort för min vardag... som t.ex. 5 veckors semester, företagssjukvård och liknande... sånt som numera ses som självklart men som från start blivit framförhandlat fackföreningar runt om i landet för att skapa konkurrenskraftiga arbetsplatser.

uppskattar ändå vissa saker som facken har gjort för min vardag... som t.ex. 5 veckors semester, företagssjukvård och liknande... sånt som numera ses som självklart men som från start blivit framförhandlat fackföreningar runt om i landet för att skapa konkurrenskraftiga arbetsplatser.

Facken har absolut haft en funktion. Förr i tiden när män var män med stolthet, arbetare var riktiga arbetare och brukspatron var allsmäktig hade även jag gått med i facket. Jag tycker dock att de har spelat ut sin roll och numera bara motarbetar duktiga medarbetare.

Jag har sett konsekvenserna av kollektivavtal. Det finns alltid ett gäng latmaskar som vägrar lära sig nya arbetsuppgifter för att de vet att de inte får mer betalt för det. Samma personer blir också utom sig av ilska när någon jobbar hårt och håller en hög produktion då de vet att detta kanske kommer att förväntas av dem också. Tyvärr sitter de här slashasarna säkert pga facket och 'sist in - först ut'.

Individuella löner hade gynnat lojala, duktiga, arbetsvilliga och inlärningsvilliga medarbetare. Som det är nu är det bara fuck-ups:en som gynnas.

Facken har absolut haft en funktion. Förr i tiden när män var män med stolthet, arbetare var riktiga arbetare och brukspatron var allsmäktig hade även jag gått med i facket. Jag tycker dock att de har spelat ut sin roll och numera bara motarbetar duktiga medarbetare.

Jag har sett konsekvenserna av kollektivavtal. Det finns alltid ett gäng latmaskar som vägrar lära sig nya arbetsuppgifter för att de vet att de inte får mer betalt för det. Samma personer blir också utom sig av ilska när någon jobbar hårt och håller en hög produktion då de vet att detta kanske kommer att förväntas av dem också. Tyvärr sitter de här slashasarna säkert pga facket och 'sist in - först ut'.

Individuella löner hade gynnat lojala, duktiga, arbetsvilliga och inlärningsvilliga medarbetare. Som det är nu är det bara fuck-ups:en som gynnas.

Kunde faktiskt inte sagt det bättre själv. Nästan. :)

Du kan faktiskt fråga ombudena vad dom gör på sina möten, har själv fått den frågan ett antal tilfällen.
Tyv.
Har inte varit med i den maffiarörelsen på åtskilliga år.
Har förhandlat fram bättre lön o bättre förmåner än vad Caponegänget gjort.
Det enda som jag är 100% säker på är att jag inte ska gynna LOs kombatanter.
Det finns fristående fackförbund om man tycker LO suger.

Finns det något man kan göra för att känna sig "ren" efter att man gått ur facket?

Det är 9 år sedan nu, men man känner sig fortfarande lite smutsig när man tänker på det... :mad:

Utan det är "rektryterings"metoden som försiggår på golven där det snarare handlar om maffialiknande metoder med "hot" som t.ex. "om du inte går med så blir det problem" eller "om du hade varit med i facket så hade det gått bättre för dig".
Inget du själv kan svära dig fri från heller då du själv dragit upp ett sånt exempel här med tjejen som fick ett ärr på överläppen.
Dom där rekryterings metoderna är inget jag har märkt av kan säkert ha varit så på en del arbetplatser men det är inget jag känner igen,personligen tycker jag det låter illa, när jag började mitt jobb för snart 9 år sedan då gick det inte till på det sättet, då fick vi 2 dagars introduktion med en hel del info från metall. Men vad gäller ärrbildningen man måste faktiskt vara medlem för att nyttja dom tjänster som finns.

Sen att fackrepresentater ofta känner sig lite förmer än deras medarbetare gör ju även där att det blir ganska snett.

Så med andra ord, det personliga maktbegäret och rekryteringsmetoderna för att utöva makten gör nog att många tycker som de gör om facket.
Ett fackombud är ju faktiskt förtroendevald, för mig är det väldigt viktigt att förtjäna sina arbetskamraters förtroende annars kan man faktiskt bli bortröstad, det är ju inte roligt att höra att folk missköter sig.

Vad svarade du då?

Jag sa precis som det var, vi har en dagordning som ska gå igenom med lite olika punkter med utbildning och diverse saker som påverkar vår arbetsmiljö.

Last edited:
Dom där rekryterings metoderna är inget jag har märkt av kan säkert ha varit så på en del arbetplatser men det är inget jag känner igen,personligen tycker jag det låter illa, när jag började mitt jobb för snart 9 år sedan då gick det inte till på det sättet, då fick vi 2 dagars introduktion med en hel del info från metall. Men vad gäller ärrbildningen man måste faktiskt vara medlem för att nyttja dom tjänster som finns.

Ett fackombud är ju faktiskt förtroendevald, för mig är det väldigt viktigt att förtjäna sina arbetskamraters förtroende annars kan man faktiskt bli bortröstad, det är ju inte roligt att höra att folk missköter sig.

Jag sa precis som det var, vi har en dagordning som ska gå igenom med lite olika punkter med utbildning och diverse saker som påverkar vår arbetsmiljö.

Bra svar där, det är så man gärna vill att det skall funka. Men har sett för mycket åt fel håll i mina yngre dagar för att vara intresserad.

Sen tror jag att sådana blockader som den mot salladsbaren i GBG gör att folk blir än mer skeptiska mot fackföreningar. Det är inte riktigt rätt sätt att skaffa sig förtroende.
Själv har jag inte sett skymten av kollektivavtal eller fackombud de senaste 10 åren... arbetsplatsen har matchat och gått längre än de beryktade kollektivavtalen... men det är ju oftast så det är i IT-branschen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT