Mest prisvärda Twin-sporthojen?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jag har aldrig varit Anti-Twin som många andra radfyra-ägare är. De båda motortyperna har sin charm, men jag måste säga att sedan jag börjat köra med Bo$ken nu (ducce 748R med Termislips) så har jag blivit lite småfrälst, sedan har ju Robz visat nåra gånger att en "Tilles" är rätt lätt att få upp på bakslangen... (eller så får han det att se lätt ut...)
Nu undrar jag vilken twin som är den mest prisvärda!
TL1000S med snygga sido- och underkåpor är riktigt chysst, och låter helt rätt, kostar helt rätt också! Det går ju att knäskrapa och köra OK bantider med TL-sakerna me!

Så vad är det som gäller?
Det käns som att de italienska twinhojarna kostar lite för mkt...
TL1000R är hyffsat dyr, däremot är S överkomlig! Tyskland för 35000.- i bra skick är inte ovanligt.

SP1 och 2 är hyffsat prisiga dom me, och någon Mille är inte på tal om direkt. Så vad är det som gäller? Är TL1000S nåt att ha? Hur är prestandan?
Något att tänka på angående Twinnar gällande skötsel och service?

Bytar nog nuvarande bågen redan i slutet på sommarn. Funkar skitbra att komma igång på nuvarande FZR som faaan, men när jag lärt mig den i slutet av sommarn så skall ett byte ske! Twin lockar verkligen :)
 
Last edited:
Jonne_boy skrev:
hur mycket ska du ha för fzr;en?

Har redan bud på 26K så det kommer väl hamna där någonstans när det är dags. Men det blir nog först i september månad.
 
Kaj, gå in på TL-Tråden. (under MC relaterade frågor).

Undvik privat importerade 97or, eller 97or från tyskland.
Första året hade en del barnsjukdommar. Men i Sverige fixades alla dem gratis av KGK. 98 och framåt hade Suzuki åtgärdat allt från fabriken, så det var rock´n roll direkt där. :)

Men, gå som sagt in på TL-tråden så kan alla Tillis ägare besvara din fråga. Jag har ju en TLR och det är inte myket som är samma på hojarna.

"Prestanda"
125hk (fabriksuppgifter)
"Massor" med vrid, kommer redan vid 3000rpm (eller så, lite högre på en TLR)
187kg

TLS wheelar enklare än en TLR...
 
PutteLiten skrev:
Kaj, gå in på TL-Tråden. (under MC relaterade frågor).

Undvik privat importerade 97or, eller 97or från tyskland.
Första året hade en del barnsjukdommar. Men i Sverige fixades alla dem gratis av KGK. 98 och framåt hade Suzuki åtgärdat allt från fabriken, så det var rock´n roll direkt där. :)

Men, gå som sagt in på TL-tråden så kan alla Tillis ägare besvara din fråga. Jag har ju en TLR och det är inte myket som är samma på hojarna.

"Prestanda"
125hk (fabriksuppgifter)
"Massor" med vrid, kommer redan vid 3000rpm (eller så, lite högre på en TLR)
187kg

TLS wheelar enklare än en TLR...

Cool. Tack, inte heller alls så tung som jag trodde, på pappret...
Aja, får kolla vidare lite på priser osv...

För övrigt den ducce jag kan tänka mig är en 900SS med de hypade utsvängda djärva kåporna... Hur är dom? Uppgifterna på den är 79hk på slangen... Verkar lite klent?
 
Kika in i TL tråden så kommer du förstå varför du ska ha en TL. :yoparty

Annars är väl inte en Ducce helt fel. Eftersom du kört en och din polare har en kan det ju vara kul att vara märkeskollegor.

Har själv en importerad 97a och det är bara att kolla att garantigrejerna är utförda så är det ju lungt.
 
Hade själv en TL:s 97:a. Krånglade som fan till KGK hade fixat alla fel på den.
Byte bakdämparen till en Öhlins och satte på stål omspunna slangar, detta gjorde den till den hojen Suzuki skulle byggt från början :tummenupp
Köp en 98:a montera Öhlins bak och stål omspunna slangar så har du en mysig hoj :)
 
Satsa på en TRX. Rimlig i inköp, driftsäker och går som en FZR 600 med 91 hk. Dessutom är den snygg att titta på och låter gött :)
 
Jimmy I skrev:
Satsa på en TRX. Rimlig i inköp, driftsäker och går som en FZR 600 med 91 hk. Dessutom är den snygg att titta på och låter gött :)

TRX är mest prisvärd som jag ser det. Kanske inte snabbast eller tuffast men mest prisvärd.
 
Robban_C skrev:
Fin TLR som gullats med av kunnig lirare kanske?

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=1921

Varför är "Låter som en Ducati" något att sträva efter?
Menar du då slamret från torrkopplingen eller det underbara ljudet av en 90 graders 1-liters V-twin.. Det senare antar jag. Men då finns det väl många hojar som har samma motorkonfiguration.
Varför inte säga "låter som en VTR" .. :-)

Låter inte alla hojar med L/90graders - Twin på ungefär samma sätt (om man räknar ljud som härrör från förbränningen av kolväten och inte diverse olika mekaniska slammer)

//Anders.
skulleocksåviljahaenducatimenharinteråd
 
En TLS måste väl vara ultimata ekonomivarianten, har sett några riktigt billiga ex. Tycker dock den är lite tråkig själv. Spara ihop till en SP1 istället om du tvunget ska ha twin och inte vill upp i italienska priser.
 
UnderDOG skrev:
Låter inte alla hojar med L/90graders - Twin på ungefär samma sätt (om man räknar ljud som härrör från förbränningen av kolväten och inte diverse olika mekaniska slammer)

//Anders.
skulleocksåviljahaenducatimenharinteråd

Det tror jag de gör utan tvekan tom, men man måste ju på alla sätt upprätthålla en dröm. Först kan man säg att en twin har så mycket mer känsla och låter så mycket finare än alla japsrad4or, sen när det finns japstwinnar då börjar man på nästa steg så att säga :lol

Jämför HDsidan där säger de exakt likadant.
 
Men en en TL låter ju faktiskt som en Ducce, med skrammel och allt... Fast det är ventilerna som skramlar, inte torrkoppling. :tungan

TL = Ticks Loudly... :hihi
 
Kay skrev:
För övrigt den ducce jag kan tänka mig är en 900SS med de hypade utsvängda djärva kåporna... Hur är dom? Uppgifterna på den är 79hk på slangen... Verkar lite klent?

Duccen är en mycket trevlig hoj (har själv haft en 900SSie -00). Den har ca 80hp/80Nm på bakhjulet i originalskick. Öppna dämpare och luftburk ger några hp till över hela registret. Jag lovar att den kommar att kännas mycket piggare än din FZR. Motorn har ett riktigt fett mellanregister men kraften börjar droppa redan vid 8000rpm. Inga speciella tekniska problem med den heller, en mycket problemfri hoj.

Duccen är lite dyrare än en TRX, men man får så mycket mer hoj för pengarna (jo jag har haft en TRX också). Bättre fjädring (speciellt fram), bättre bromsar, stabilare chassi, bättre växellåda m.m. TRXen känns tunn i mellanregistret men har ett lite längre register på topp och vibrerar mindre på höga varv. Men det krävs mycket modifiering för att få den riktigt bra.

TLS (som jag provat) har klart mer drag i motorn och samtidigt en mjukare motorgång. Den känns lite mjukare än Duccen i chassit och känns inte lika distinkt vid kurvtagning. Kanske går att trimma bort med just/byte av fjädringskomponenter.
 
Last edited:
Silwer skrev:
Det tror jag de gör utan tvekan tom, men man måste ju på alla sätt upprätthålla en dröm. Först kan man säg att en twin har så mycket mer känsla och låter så mycket finare än alla japsrad4or, sen när det finns japstwinnar då börjar man på nästa steg så att säga :lol

Jämför HDsidan där säger de exakt likadant.


Ingen motor hittills som jag kört låter lika skönt som min 748R när man drar den upp mot varvstoppet. Det finns inget finare ljud helt enkelt. Man får både gåshud och ståpäls. Och ljudet ska upplevas från förarplats.

Även en radfyra kan låta fint.

Som med alla motorer så måste det till en hög trimningsgrad för att det ska låta vackert. Därför kan customhojar t.ex. aldrig ha ett fint ljud.
 
TL är en mysig hoj! rätt mycket mer klipp i en sån än fzr:en.
Dessutom bra med vrid. Mest prisvärda tvinnen är väl VTR1000F, men den har inte lika skoj motor tycker jag.
Sen är ju sp1 och mille läckrare såklart, men inte märkbart vassare tycker jag.
Min skramlar inte heller.
 
Last edited:
har inte den nämnda TLS nån slags rotationsdämpare bak?
Ska visst vara ökänt dålig?

Hur tusan fungerar den föresten?

Jag har kört en TLS faktiskt, allt fanns på lägre varv sen stendog den när man äntligen tyckte att det börjar ta sig:-)
En rad4a sjuka kanske.
 
UnderDOG skrev:
Varför är "Låter som en Ducati" något att sträva efter?
Menar du då slamret från torrkopplingen eller det underbara ljudet av en 90 graders 1-liters V-twin.. Det senare antar jag. Men då finns det väl många hojar som har samma motorkonfiguration.
Varför inte säga "låter som en VTR" .. :-) ...

Menar givetvis ljudet av en 90 graders 1-liters V-twin.
Jag skulle kunna ändra till "låter som en VTR" för att glädja dig men tyvärr råkar det vara så att Duccarna är de mest kända av sporttwinnarna för de flesta hojåkare. :tummenupp
PutteLiten:
Skramlar TLR? Då måste det vara fel på min eftersom den inte skramlar alls. :D
skulleOcksåViljaHaEnDucatiMenHarInteTidMedAllaHojarJagVillHa
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top