Mest pang för pengarna?

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
Om man ska köpa båge för max ca. 30.000kr och vill ha maximal prestanda för pengarna, vad ska man kolla efter då?Jag kan inte köra hoj så vägegenskaperna och bromsarna duger nog på vilken sporthoj som hälst:D Är pulver i maskin jag är ute efter.Toring egenskaper är inte så noga med heller, har bil om jag ska nånstans...
ZX6R:en jag köpte i höstas gick ju som fan när jag bara hade moped och nån gammal cross att jämföra med, men om jag fick för mej att köpa nått skapligare för runt 30.000kr vad ska jag kolla efter förnått?

GSX1100R, tänkte mest på modellen som kom i början av 90-talet, värkar ju gå som fan för att vara så gammla men är ju ofta rätt dyra.Hur står dom sej jämfört med lite nyare (i det här fallet sista halvan på 90-talet) 900cc hojar?

Gammel Blade, brukar ju kunna se endel runt 20-30.000 på blocket, fast dom är väll rätt tärda antar jag...Några särskilda uppdateringar vissa årsmodeller man behöver känna till?Blev det mera mos i snurran nått visst år tex:D

ZX9R, blev väll lite förbättringar -98 om jag har fattat rätt, hur står sej en -98 eller nyare Kawa mot en äldre Blade eller GSXR?Dom äldre än -98 brukar ju vara billigare (naturligtvis) hur stor skillnad är det mellan en före och efter -98?

Nån som har andra förslag?Eller är det bara att köpa första bästa litershoj som man får till skapligt pris?

Last edited:
GSXR750 från 98 och framåt. Kanske tillåme kan hitta något ex från 00.

Den var revolutionerande när den kom i hur den betedde sig och hur den var att köra.

Har ägt en 97a själv och den rekommenderas.

/ jens

Jag kan inte köra hoj så vägegenskaperna och bromsarna duger nog på vilken sporthoj som hälst:D Är pulver i maskin jag är ute efter.

Um...ta det här rätt, men du vet att det inte är fel att lägga lite tid och energi på att i alla fall försöka lära sig hantera en hoj?
Kör man åt helvete i en bil har man stor chans att överleva, gissa varför det finns en minneslund här på sporthoj? :va

Varför inte shoppa en kul hoj som även är skoj att svänga med, och prova att köra lite bana, vem vet, du kanske lär dig något. :)

Honda Dominator och ett stort gäng ban-kurser så du lär dig köra istället!

En gammal Thunderace börjar komma ner i de summorna. Världens bästa motorcykel!

Vad menar du med prestanda?

Snabbast 0-250 km/h eller hade du tänkt svänga ibland också?

Om du är ute efter mest hk/kr så är det nog klokt att titta på yamahas 1000-kubikare från 90-talet. FZR och T-ace.

Last edited:
GSXR 750
ZX7R
YZF 750 R

Hojar för dem pengarna, som har rakt fram prestanda och är rätt så fina att svänga med. ZX7R:en tar hem vinsten när det gäller utseendet och känsla tycker jag - dock är den ganska tung, tyngst av trion tror jag.

GSXR:en och YZF:en är nog de man ska satsa på om man vill vara snabbast.

Um...ta det här rätt, men du vet att det inte är fel att lägga lite tid och energi på att i alla fall försöka lära sig hantera en hoj?
Kör man åt helvete i en bil har man stor chans att överleva, gissa varför det finns en minneslund här på sporthoj? :va

Varför inte shoppa en kul hoj som även är skoj att svänga med, och prova att köra lite bana, vem vet, du kanske lär dig något. :)

Jodå, lär naturligtvis lära mej köra bättre.Hade bara provkört lite kompisars bågar innan jag "råkade" köpa en 600 av en kompis.Plockade ihop den (den hade blivit lite tilltyglad) och provkörde den lite.Gick ju som ett troll, första gången jag körde var det med skräckblandad förtjusning jag vred på fullt.Tyvär vänjer man ju sej fort...
Skaffade mej lämpan i höstas, och tanken var väll att jag skulle plocka ihop 600an till nåt streetfighter liknande (har inga kåpor till den) och göra den besiktningsbar i vintras, så jag kunde övningsköra på den nu, men tiden och orken har inte funnits.

Så då började jag klura på alternativ 2.Köpa en till:) Har gått och klurat lite på vad jag vill ha, och eftersom jag är accelerationsskadad skrev jag som jag skrev i trådens fråga:) Hade jag tänkt lägga mera stålars så hade jag nog köpt mej en trimmad XJR 1300 då jag tycker att dom ser balla ut och förmodligen skulle funka allderles utmärkt till det jag troligtvis kommer att använda den till.Alltså en och annan nöjestur när det är soligt väder och förhoppningsvis kunna framkalla dendär härliga pirrande känslan i magen när man ger järnet på nån raksträcka:)

Tyvär finns nog inte finanserna för nått just dyrare än 30loppor då jag även har ett bilintresse, som tydligen kan kosta hur mycket som hälst:(
Så då får det nog bli nån halvgammal sporthoj i stället.Eller så får jag ta mej i kragen och bygga ihop 600an...Eller så köper jag typ nån gammal GSX1100 eller nåt.Dåliga bromsar och chassie och skapligt med pulver i maskinen borde innebära en enorm fartkänsla...:D
Får nog bli som vanligt, köper nått jag råkar snubbla över helt enkelt:D

Bankörning finns nog varken tid eller intresse för tyvär.Skulle väll möjligen vara strippen i sånna fall...Men minneslunden tror jag ändå inte jag hamnar i (en olycka kan ju alltid hända).Jag är alderles för feg:D

Du har alltså inte körkort och tycker att 600'an är för klen och långsam? :va Ska du åka motorväg kan du lika gärna ta tåget, för på krokväg kommer du få stryk av 125'åkare som kan hantera hojen.

Det vet jag väll.Är vägen bara tillräkligt krokig så kör jag fortare med diesel Volvon än vad jag gör med 600an...
Så länge man nån gång kan ge fullgas så kommer jag att eftersträva mera effekt, så är det bara.
Entusiastbilen jag har är en Cheva -60 med enkretstrumbromsar och fjädring som är så mjuk att rökrören tar i backen om man svänger lite för tvärt.Den sitter det en vässad 454 i, på en kurvig väg hänger jag nog inte med en vässad EU-moppe med den.Några planer på att förbättra väghåningen och bromsarna har jag inte, men lite mera pulver i maskinen skulle ju inte skada...

Det vet jag väll.Är vägen bara tillräkligt krokig så kör jag fortare med diesel Volvon än vad jag gör med 600an...
Så länge man nån gång kan ge fullgas så kommer jag att eftersträva mera effekt, så är det bara.
Entusiastbilen jag har är en Cheva -60 med enkretstrumbromsar och fjädring som är så mjuk att rökrören tar i backen om man svänger lite för tvärt.Den sitter det en vässad 454 i, på en kurvig väg hänger jag nog inte med en vässad EU-moppe med den.Några planer på att förbättra väghåningen och bromsarna har jag inte, men lite mera pulver i maskinen skulle ju inte skada...
Du ska antingen skippa hojar helt eller skippa hojkort och pyssla med dragracing enbart, om nu bara massor med effekt är det enda viktiga. Fundera en sväng på det här med varför vi har minneslund här också som sagt...

pop.gif

För 30 papp finns en massa roliga sporthojar från sena 90talet. Skippar vi 600or skulle jag välja mellan

cbr900 (så sen du får för pengarna, 929/954or är dyrare men bättre)
r1 (tyvärr ganska populär bland vurpfuckon, kolla extra noga, speciellt att tvåan ej hoppar ur, risk för hög oljeförbrukning)
gsxr750 (98->, hittar du 00-> för priset så är det bara att handla)
zx9 (den som kom 98->, den innan väger 30-40 kg mer)
gsxr1000 är nog tyvärr över budget

Skulle INTE köpa zx7, gsxr1100, var ganska tunga och omoderna och i mitt tycke överprisade, fast gsxr1100 är gjuten om du senare tänker kombinera med stressfläkt (lägg på 30 papp till innan du fått ordning på allt :-) )

Men vad fan...du har inte kortet alltså?

Börja med att ta det, och sedan kommer du inse att kurvor är hela grejen med motorcyklar, och har det som skön motpol till den feta jänkarn'. :D Rattlås kan man köra med vinkelåttan, de är ju bra på sådant.

Men börja med kortet, så trillar säkert poletten ned snart, det tråkigaste med hojkörning är att vrida rulle rakt fram (det är jättefräckt första gångerna, sedan är det bara en transport till nästa kurva).

Last edited:
Ska du ha hyfsat pigg motor och samtidigt svängigt chassi till bra pris så skulle jag nog rekommendera GSX-R 750 SRAD. -96 och framåt. Kom med sprut -98. Jäkligt rolig hoj.

Nedan gör jag som många andra som rekommenderar hojar, dvs. rekommenderar en sådan hoj som man själv har ;) :
Vill du ha pulver och kanske inte så jättemycket chassi så är det ju GSX-R 1100 som gäller. Det går så klart att svänga och knäskrapa med en sådan också, men den är tyngre att hantera än moderna sporthojar. Och har du lärt dig köra fort i kurvorna med en gammelhoj så är det lätt som en plätt med en modern hoj som faktiskt har bromsar och bra chassi :tungan
Jag har bytt till andra gaffelfjädrar och gixxer 1000 bakdämpare och en massa annat smått och gott och det gjorde underverk för väghållningen. Nu är det bara andra bromsar som ska på.
GSX-R 1100 86-88 väger 197 kg torr enligt tillverkaren, sen blir de tyngre. Min vägde 213 kg med full tank och turbokit på när jag skulle regga den med turbo. Hyfsat om man jämför med moderna hojar (som inte väger 170 kg som det står i reklamen...). De brukar ju hamna på runt 190 kg när tidningarna väger dem.
Så om du vill ha mycket effekt, inte så mycket chassi till en billig peng så, gammelgixxer 1100. -86-92. Går att hitta en halvsliten för 15-20000. Sen lägger du resterande 10-15000:- på att handla turbogrejor och bygga ett turbokit. Mitt första turbobygge på en sådan hoj gick på 17000, och då handlade jag en del grejor som egentligen inte behövdes.
250+ hk på slangen är inga bekymmer med grejor för under 15000:- om du bygger själv.

Nu kommer jag säkert att få en massa mothugg om att "svänga e livet", "det går inte att svänga med en turbohoj" mm mm, men det skiter jag i. Klart det går att svänga med en turbohoj. Prova och se :) Gasen är ingen on/off-brytare, det går att reglera (därav namnet "gasreglage").

Last edited:
Skynda Långsamt, du kommer inte ifatt någon i rullstol

GSXR-750 utan tvekan mest för pengarna , både rakt och kurvigt enl mitt tycke

Alla ni med pekpinnar, får man inte välja själv vad man tycker om?

Klart han ska ha kk. Det är väl inget snack om den saken!?

Att han sen inte har kommit på att det är kul att svänga klarar han säkert av på egen hand.

Yamaha, Suzuki och Honda har varsin modell på 1100cc. Ta den som du tycker är snyggast.

Finns även Kawasaki ZX9-R från -94. Den är oxå mosig, precis som Cbr 900rr -97.

Sökte på sporthoj på blocket, pris upp till 30k.

Lycka till!

Polaren har en Blade från 95 som du säkert kan få till en bra peng, han kör numera glidare så den står mest bara.

Det smäller till bra för en liten slant!

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back