Mest fördelaktiga f-premie av 600-hojarna?

• Thread starter Thread starter blr
  • Start date Start date

blr

Med hjärnan i behåll
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
kraschad :(
Hur står det till där egentligen? Över lag då vill säga. Vilken hoj är billigast att försäkra? Skiljer det väldigt mycket? Tänker på cbr600rr, r6, zx6r och gsxr600 årsmodell 04-08.

Mvh.

Har för mig att Bilsport & Mc inte försäkrar sporthojar, men är inte 100% säker.

Edit: Kan vara så att dom vill att man ringer istället om det gäller en sporthoj.

de bolag man måste ringa kan ge dig allt från ett drömpris till ett ocker-pris...

ex. ringde IF för om min gixxer....fick först svaret: den var ju billigare än din R1... 1179kr/mån..

när jag ska ställa på den så ringer jag igen... 1400kr...JA JA tar väl de...

får hem fakturan... 1660kr/mån.:va :va

så ring runt... grejen e ju den att du lär ju acceptera budet när du får det...för det e inte säkert att du får det igen..

Last edited:
Bilsport och MC försäkrar inte supersporthojar. Tror inte det skiljer mycket mellan dom hojar du nämner. Dom är ju relativt likvärdiga.
Har en cbr600rr och efter att ha kollat runt så var Folksam billigast. IF:s hondaförsäkring näst bäst.

När jag kollade upp min 675a förra året så var den billigast. Dock kollade jag bara upp R6an och CBR600RR. Dom 2 kostade drygt 20k medans 675an går på 15k hel/helår.

Ingen av de du räknade upp tror jag är så himla billiga, inga sporthojar är väl det iof... Men när jag ringde runt fick jag rätt okej premie på en 848 på folksam. 13500:- hel/hel om man gått SHK.

Glöm inte att kolla med Salusansvar. De är överlägset billigast på min ZX6-R visserligen en 00a. Men tror det är genomgående...en polare har sin CBR 1000 rr där oxå.

När jag kollade upp min 675a förra året så var den billigast. Dock kollade jag bara upp R6an och CBR600RR. Dom 2 kostade drygt 20k medans 675an går på 15k hel/helår.

Det är lite lustigt det där med 675:an - den räknas inte som "Supersport" hos vissa bolag. Kolla t e x Triumphs märkesförsäkring hos IF, ca 10.000kr/år

Vad gäller de japanska hojarna så lär det inte skilja många hundralappar i premie mellan fabrikaten. Allt beror på den historiska skadestatistiken på den aktuella modellen, vilket tydligen uppdateras månadsvis hos bolagen.

GSXR600 va billigast på folksam smc försäkring efter sporthojskursen med 11500kr helår helförsäkring och R6an som jag sen köpte kostar mig 14500kr helår helförsäkrad dock går det inte att ställa av hojjen genom den försäkringen.

Tack för alla svar.
Tänkte på detta med åretruntförsäkringar och att det ej går att ställa av.
Det är väl bara att göra ett tillfälligt ägarbyte då?

Tack för alla svar.
Tänkte på detta med åretruntförsäkringar och att det ej går att ställa av.
Det är väl bara att göra ett tillfälligt ägarbyte då?

Ja det går!

Betalar 13200:- halv/helår på min zx6r 2005 som går att ställa av hos folksam.

triumph daytona 675 är billigast av r hojarna i 600 klassen hos folksam

Det är lite lustigt det där med 675:an - den räknas inte som "Supersport" hos vissa bolag. Kolla t e x Triumphs märkesförsäkring hos IF, ca 10.000kr/år

Glöm inte att dem har 25000:- i självrisk på vagnskadan:näsblod

Endast kategori "Sport plus" har 25000:- i självrisk, övriga modeller är 6000:-. Daytona 675 är INTE klassad som "Sport plus" utan endast "Sport".
Till skillnad mot honda-försäkringen hos IF där både 600 och 1000cc sporthoj räknas under samma kategori, och därmed 25000 i självrisk för båda två.

Jag har en Daytona 675 och jag fick min helårsförsäkring för 14900kr Helförsäkring. Går som sagt inte ställa av på vintern. Detta är via IF, (dvs triumphs märkesförsäkring)

En rätt kul grej var när jag ringde runt och kollade med folksam vad en helårsförsäkring skulle gå på hos dem. Då skrattar säljaren till lite och säger att den blir ganska dyr, varpå han säger att helårsförsäkring hamnar på 130.000kr / år på mig, 24 år i centrala göteborg.

Jag tackade för hans tid och sa "tack men nej tack, jag kan köpa 2 likadana hojjar på ett år för det priset".

Haha :)

Veteranhoj är coolt....
1600:-/år helförsäkring

Trajja ÄR billigt!
TT600 = 9840:- (Zon 1 och 2) hel/hel
eller så tar du en sporhojskurs och tar folksams SMC-försäkring för 7200:- hel/hel.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!