Mest bus för minst peng - tipstråd!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag vet att det är en omöjlig kombination men jag letar efter den bästa lösningen. Alternativet är att stå utan.

Jag ska inom snar framtid starta ett företag och vet därmed att det kommer att tryta ordentligt i kassan. MEN kan man för en rimlig slant (15-30 000) få en hoj som i sin tur är billig att försäkra men upplevs som rolig att köra så är jag väldigt öppen för förslag. Är rätt så sugen på en motard. Men ser hellre att hojen inte kostar mer än 20 lax och då blir det svårt.

Kan man slanga med den så är det ett plus, men inte nödvändigt.

Billig i försäkring är ett krav.

Kul på bana är oxå ett plus!

Ja, man kan väl inte få allt med en sån här hoj men kom igen med lite bra förslag

Mark som känner sig vilsen i hojdjungeln

PS: Har tidigare haft en gixxer 750 från 96.

Jag tycker personligen att min cbr 600F 1988 streetfighter är FÖRBANNAT mycket kul för en liten penning, försäkringen är skrattretande och i streetfighter utförande med lite omdrevning, jajävlar den blir kul :)
Men visst, den är ju inget man ligger o kryssar i 220+ med på motorvägen...

Annars är det väl gamla 80 tals GSX-R750 men de verkar ju bli dyrare o dyrare ju mer tiden går...
Alternativt gsx600/750f från suzuki.

Min sparbössa:

attachment.php

ps.
Man kan slanga ALLT!!!!

Last edited:
Jag vet att det är en omöjlig kombination men jag letar efter den bästa lösningen. Alternativet är att stå utan.

Jag ska inom snar framtid starta ett företag och vet därmed att det kommer att tryta ordentligt i kassan. MEN kan man för en rimlig slant (15-30 000) få en hoj som i sin tur är billig att försäkra men upplevs som rolig att köra så är jag väldigt öppen för förslag. Är rätt så sugen på en motard. Men ser hellre att hojen inte kostar mer än 20 lax och då blir det svårt.

Ja, man kan väl inte få allt med en sån här hoj men kom igen med lite bra förslag

Här får du mycket prestanda för pengarna
http://www.blocket.se/vi/10594193.htm?ca=20_s

Om du vill slanga så skulle jag satsa på en äldre offroad och dreva ned den.

Jag tycker personligen att min cbr 600F 1988 streetfighter är FÖRBANNAT mycket kul för en liten penning, försäkringen är skrattretande och i streetfighter utförande med lite omdrevning, jajävlar den blir kul :)
Men visst, den är ju inget man ligger o kryssar i 220+ med på motorvägen...

Annars är det väl gamla 80 tals GSX-R750 men de verkar ju bli dyrare o dyrare ju mer tiden går...
Alternativt gsx600/750f från suzuki.

Min sparbössa:

attachment.php

ps.
Man kan slanga ALLT!!!!

Att ligga och kryssa i 220+ känns inte alls viktigt. Eftersom jag är mer inställd på motard och dess komfort är jag inte så kräsen.

En gammal streetfighter är inte alls så dumt. Vad har du för försäkring på den?
Hur är det egentligen med motorerna, ska dom hålla för 6000 mil om dom är servade?!
Min gamla hoj hade motorproblem och det sög verkligen. Vill helst slippa det men man kan ju aldrig vara garanterad.

Ska minsann tänka över det här med streeter noga.

http://www.blocket.se/vi/10836857.htm?ca=4_s
en sån e ganska kul.. sen om de följer med isdäck mmm så är de ju ett +.
den går inte för 28 tusen :)

Här får du mycket prestanda för pengarna
http://www.blocket.se/vi/10594193.htm?ca=20_s

Om du vill slanga så skulle jag satsa på en äldre offroad och dreva ned den.
Eftersom jag inte alls KAN slanga så är det inte nåt jag kommer att sakna om det inte går på nästa hoj heller. MEN hade jag köpt en motard så kan man ju lära sig.

Jag vet i princip inget om tvåtaktare. Lust att fylla i lite frågetecken ang. hojen du tipar om. Den ser riktigt fin ut!

Varför är den så billig?
Motoreffekt? (på ett ungefär)
Toppfart?
Vikt?
Hur är det med service?
Motor - är den känd för mkt fel eller är det en bra motor precis som vilken 4-taktare som helst!?

Jag vet ingen annan som kör tvåtakt. Inte så "inne" här i Gbg direkt. Men jag är inte rädd för att prova på nåt nytt. All fakta om tvåtaktare blev intressant helt plötsligt :)

Jag har precis köpt en Fireblade -95a. Killen körde den från tyskland till Sverige, jag reggade in den och hela kalaset gick på 24 000.

Försäkringen(trygghansa) på mig inne i Malmö ligger på 5350 hel/hel, 3770 halv/hel och 2200 trafik/hel.

Bra hoj med mycket kraft och låga ägandekostnader....

Bifogat

• IMG_0046 (Medium).jpg
    IMG_0046 (Medium).jpg
    93.1 KB · Visningar: 178
Eftersom jag inte alls KAN slanga så är det inte nåt jag kommer att sakna om det inte går på nästa hoj heller. MEN hade jag köpt en motard så kan man ju lära sig.

Jag vet i princip inget om tvåtaktare. Lust att fylla i lite frågetecken ang. hojen du tipar om. Den ser riktigt fin ut!

Varför är den så billig?
Toppfart?
Vikt?
Hur är det med service?
Motor - är den känd för mkt fel eller är det en bra motor precis som vilken 4-taktare som helst!?

Jag vet ingen annan som kör tvåtakt. Inte så "inne" här i Gbg direkt. Men jag är inte rädd för att prova på nåt nytt. All fakta om tvåtaktare blev intressant helt plötsligt :)

En 2-takt har fördelen att man kan få ut mycket effekt ur en liten motor och på så sätt få mycket effekt och låg vikt. Nackdelen med att köra en 2-takt på gata är att komporten ofta blir lidande pga motorkaraktär och den råa gången. 2-taktaren behöver även en del extra kärlek vad det gäller kolvbyten och underhåll. Alltså inget man kör på europasemester med.

Rgv:n brukar kosta strax under 20000kr, varför denna är billig vet jag inte. Kanske är det snart dax för lite översyn av kolvar???

Uppskattningsvis ligger effekten på ca 55-60hk (effekten känns ofta mer i en 2-takt pga ett kort effektregister)

Toppfarten borde väl ligga på drygt 200km/h

Fzr, 600, 1000, cbr 600, gsx-r 750, gpz/gpx.

Alla ligger bra i pris, hög effekt, billig försäkring, riktiga väg o kurvmaskiner dock att dom är äldre.
Slanga ? Det hänger inte på hojen, det hänger enbart på dig!Det går från en 125cc till triumph custom 2,3 liters med rätt teknik.

Last edited:
http://www.blocket.se/vi/10321942.htm?ca=15_s
Denna framstår som rätt så dyr i jämförelse till den andra.
Var den för 10k billig och denna bara prisvärd? det är ju bra skick ser det ut som.

Jag vill ha en hooooooj!

:hojraket

Jag har precis köpt en Fireblade -95a. Killen körde den från tyskland till Sverige, jag reggade in den och hela kalaset gick på 24 000.

Försäkringen(trygghansa) på mig inne i Malmö ligger på 5350 hel/hel, 3770 halv/hel och 2200 trafik/hel.

Bra hoj med mycket kraft och låga ägandekostnader....

Ja, det var ju inte alls farligt med en 900 spis i. Hur många hk har den? Borde ju gå bra mkt bättre än min sura 750 ;)

Hur kom du i kontakt med killen som körde hojen?

En 2-takt har fördelen att man kan få ut mycket effekt ur en liten motor och på så sätt få mycket effekt och låg vikt. Nackdelen med att köra en 2-takt på gata är att komporten ofta blir lidande pga motorkaraktär och den råa gången. 2-taktaren behöver även en del extra kärlek vad det gäller kolvbyten och underhåll. Alltså inget man kör på europasemester med.

Rgv:n brukar kosta strax under 20000kr, varför denna är billig vet jag inte. Kanske är det snart dax för lite översyn av kolvar???

Uppskattningsvis ligger effekten på ca 55-60hk (effekten känns ofta mer i en 2-takt pga ett kort effektregister)

Toppfarten borde väl ligga på drygt 200km/h

EDIT: Hojen för 10 000 är såld hann jag precis höra innan "säljaren" slängde luren i örat på mig. FukCo!

Jag vet en som tittade på just den där hojen lite tidigare i vintras och då kom hon fram till att den eg. bara var värd 8 tusen. Jag har riktigt dålig koll så jag hoppas att du har rätt.

Hur ofta behöver man byta kolvar, dyra?
Kan man göra sånt själv? :va
Om inte, vad kostar det hos en verkstad?
Kan du höfta ur dig ungefär vad försäkringen kan kosta? :rolleyes:

Blir servicen så dyr att det äter upp den ekonomin som ser så bra ut om man bara tittar på inköpspriset?

Tack som fan för alla bra förslag och svar på mina frågor! :Bugar

Last edited:
Ja, det var ju inte alls farligt med en 900 spis i. Hur många hk har den? Borde ju gå bra mkt bättre än min sura 750 ;)

Hur kom du i kontakt med killen som körde hojen?

Tror att det borde vara någonstans runt 130 hk, vikten är dock liten, 210 kg fulltankad o klar!!!

Killen finns på mobile.de, pm:a så får du sidan, han har ganska många hojar och var helt ärlig när jag köppte denna, jag blev till och med förvånad över skicket, trodde det skulle vara mycket värre...

Tror att det borde vara någonstans runt 130 hk, vikten är dock liten, 210 kg fulltankad o klar!!!

Killen finns på mobile.de, pm:a så får du sidan, han har ganska många hojar och var helt ärlig när jag köppte denna, jag blev till och med förvånad över skicket, trodde det skulle vara mycket värre...

You got mail :)

ZX6R från 98 o framåt är inte dum. Bör gå att hitta för 20.000 och uppåt.

Köp min. Silvertejp medföljer, och den är jättesnabb! Behöver lite kolvringar och kanske lite puts och studs på cylindrarna bara.

Hur ofta behöver man byta kolvar, dyra?
Kan man göra sånt själv? :va
Om inte, vad kostar det hos en verkstad?
Kan du höfta ur dig ungefär vad försäkringen kan kosta? :rolleyes:

Blir servicen så dyr att det äter upp den ekonomin som ser så bra ut om man bara tittar på inköpspriset?

Tack som fan för alla bra förslag och svar på mina frågor! :Bugar

Vet inte vad kolvarna kostar, men gissar på max en tusenlapp stycket. Bytesintervallerna ligger kanske på 1000mil landsvägskörning. OBS! Jag gissar bara. Självklart går det att byta kolvarna själv, skulle du vilja lämna bort så rör det sig nog om 2h på en verkstad.
För mig som bor i Halmstad och är berättigad en 24+försäkring hos bilsportochmc tror jag försäkringen skulle gå på 2000kr halv/helår och 4000kr hel/helår.

Varför är den så billig?
Toppfart?
Vikt?
Hur är det med service?

Fråga Gert han har en RGV! :)

Jag tycker det luktar blårök......

Ja, nu jag är säker, det luktar blårök, 3% oljeblandning och lite lagom trimmat = äkta glädje till en liten peng !!!!

Att ligga och kryssa i 220+ känns inte alls viktigt. Eftersom jag är mer inställd på motard och dess komfort är jag inte så kräsen.

En gammal streetfighter är inte alls så dumt. Vad har du för försäkring på den?
Hur är det egentligen med motorerna, ska dom hålla för 6000 mil om dom är servade?!
Min gamla hoj hade motorproblem och det sög verkligen. Vill helst slippa det men man kan ju aldrig vara garanterad.

Ska minsann tänka över det här med streeter noga.

har samma hoj som superbee och den är riktigt billig att äga jag är 18 år och betalar 3000 spänn om året i försäkring, hojen köpte jag för 10 lök och den har gått nästa 8k mil nu och låter hur fint som helst gamla hondor är svåra att få död på:tummenupp

Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back