Mercedes W123 (76-85)

Mercedes läcker inte olja, det kallas Aktivt rostskydd.

Det tyckte inte SBP när det droppade lite pga trasig packbox... nåja, det är inget som några timmar med en lyft, inte kan åtgärda. Man kan ju annars kladda på hela underredet med olja och sen köra dammig grusväg. Så gjorde ju folk alltid förr (och det maskerar alla småläckage effektivt).
 
Tillbringade helgen i garaget och gjorde en översyn av takluckan på min 1980 300TD
Lucken var helt funkis, men gummilisterna visade ålderstecken liksom även filtlisterna på sidorna. Tog isär luckan och rengjorde och smorde upp med rätt fett. Handlade som vanligt originaldelar av Gordon på MB-Independent. Fick även lite goda råd av Gordon.
Den främre gummilisten, även kallas 3-timmarslisten, tog mycket riktigt ca tre timmar att montera :D

Men nu blev bilen mycket tystare och luckan glider mycket lättare.

Före, gamla lister, skenor och vindavvisare demonterad.
image.jpg

Efteråt, allt monterat.
image.jpg

Mycket fin kvalité på dessa handbyggda webasto-luckor som sitter på W123.
Nu åker hon nyvaxad in i vintergaraget igen med nybytt olja, filter och bränslefilter. Skönt att ha västtyskan helt klar till våren.
 
Last edited:
Hejsan! Även jag har införskaffat tyskt kvalitetsstål! Den ska snart besiktas, har lyckats fixa det första felet att signalhornet inte fungerare. Det lättaste vad jag trodde först, halvljuset på ena sidan som inte fungerar. Har bytt ut mot ny lampor, men fungerar fortfarande inte. Helljuset fungerar fortfarande på samma lampa. Har lossat kontakterna och rengjort så gott det går vilket bör vara mer än tillräckligt.

Lossar jag kontakten från lampan mäter jag 12V på den gula kabeln som ska leverera ström till halvljuset. Kopplar jag sedan in kontakten i lampan igen blir det inte längre några 12V på samma kontakt. Det tycker jag är konstigt. Någon som har någon idé vad som kan spöka?

Här är en bild på skönheten!:kär
w123.jpg

Har inte fått Haynes-boken än så måste ställa en till fråga! Ser ni den svart slangen från bromsvätskebehållaren. Den som sitter fast med ett buntband. Vad är syftet med den slangen?
bromsar.jpg
 
Hejsan!
Lossar jag kontakten från lampan mäter jag 12V på den gula kabeln som ska leverera ström till halvljuset. Kopplar jag sedan in kontakten i lampan igen blir det inte längre några 12V på samma kontakt. Det tycker jag är konstigt. Någon som har någon idé vad som kan spöka?
H]
Inte alls konstigt.
Det är ett mätproblem.
Har du t ex en vansinng resistans nånstans på vägen till halvljuslampan på, säg 1000 ohm, så kommer inte halvljuslampan att lysa - men voltmetern kommer fortfarande att visa 12V!
Vid tillfällen som detta kommer en testmejsel med inbyggd (glöd)lampa väl till pass.
Lampan tar såpass mkt ström att "störande resistansen" märks och lampan kommer inte att lysa.
http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/matinstrument/provlampa-6-24-volt-pa278146sv..

Kollat i säkringsdosan? Har ett par ideer där..
 
Förra helgen väcktes min 1980 300TD Turbo ur vinterdvalan och togs på premiärtur i vårsolen!

image.jpg

image.jpg
 
Last edited:
Den förser kopplingshuvudcylindern med bromsvätska.

Tackar då vet jag bättre. Får kapa av ändan som är väldigt sprucken och sätta dit med slangklämma. Hoppas jag inte behöver lufta systemet bara!

Inte alls konstigt.
Det är ett mätproblem.
Har du t ex en vansinng resistans nånstans på vägen till halvljuslampan på, säg 1000 ohm, så kommer inte halvljuslampan att lysa - men voltmetern kommer fortfarande att visa 12V!
Vid tillfällen som detta kommer en testmejsel med inbyggd (glöd)lampa väl till pass.
Lampan tar såpass mkt ström att "störande resistansen" märks och lampan kommer inte att lysa.
http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/matinstrument/provlampa-6-24-volt-pa278146sv..

Kollat i säkringsdosan? Har ett par ideer där..

Yes! Det var säkringen som var boven. Bytte ut säkringen och slipade rent kontaktytorna. Nu funkar den igen! Tack!
 
Eftersom jag har en diesel valde jag den sistnämnda. Är nöjd med den. När jag behövt djupare information från FSM går det alltid att ladda hem och skriva ut.
Kan inte ta ställning till den förstnämnda. Har inte den.

Kan informera att det mer eller mindre är exakt samma bok.

Har lite oljedropp från oljetråget så tänkte byta tråget och packningen (hård fibertyp) i helgen. Är det bästa att köra med flytande packningsmassa/silikon på båda sidor av packningen?
 
Kan informera att det mer eller mindre är exakt samma bok.

Har lite oljedropp från oljetråget så tänkte byta tråget och packningen (hård fibertyp) i helgen. Är det bästa att köra med flytande packningsmassa/silikon på båda sidor av packningen?

Ok!

Jag skulle spraya packningsklister på båda sidor av den packningen, för säkerhets skull. Alternativt strycka ett tunt tunt skikt med hylomar eller liknande ickehärdande massa.

Innan jag återmonterade tråget skulle jag även kolla att dess packningsyta är plan. Ibland har folk dragit åt för hårt och deformerat trågets fläns. Isf få man rikta.

Kolla även att båda packningsytorna är ordentligt rengjorda. Passa även på att att kolla att oljepumpens sugsil är ren från skräp som tappats ned i motorn. Man ska alltid räkna med att en idiot kan ha ägt bilen.
 
Last edited:
Ok!

Jag skulle spraya packningsklister på båda sidor av den packningen, för säkerhets skull. Alternativt strycka ett tunt tunt skikt med hylomar eller liknande ickehärdande massa.

Innan jag återmonterade tråget skulle jag även kolla att dess packningsyta är plan. Ibland har folk dragit åt för hårt och deformerat trågets fläns. Isf få man rikta.

Kolla även att båda packningsytorna är ordentligt rengjorda. Passa även på att att kolla att oljepumpens sugsil är ren från skräp som tappats ned i motorn. Man ska alltid räkna med att en idiot kan ha ägt bilen.

Tack för tipsen! Tråget ska inte återmonteras. Passade på att besöka MB independent och införskaffade ett nytt. Skaffade Permatex blåa packningssilikon vilket bör kunna duga.
 
I tisdags var det kontrollbesiktning av min 1980 300TD. Blankt papper som vanligt. Jämnare bromsvärden än det brukar vara på moderna bilar noterade den äldre besiktningsmannen, inte helt utan förtjusning.:)

image.jpg
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Visningar: 184
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top