Mercedes W123 (76-85)

Har haft några C124 vilka jag var mkt nöjd med. Förutom baksätet, som ändå är helt ok för att vara en coupé, är den mer eller mindre lika praktisk som sedanen W124. Vilket iofs inte är så konstigt då det är samma bil fast med 8 cm kortare hjulbas och lägre tak. Vissa coupéspecifika delar kan dock vara mkt dyra som t.ex. samtliga rutor.

Stalltipset här är den fyrcylindriga 220-maskinen som är en vettig kompromiss mellan ekonomi och prestanda.

Jämfört med W123 är W124 en modernare konstruktion, på gott och ont. Kvalitet och gedigenhet anser jag vara i princip likvärdig.

W124-serien var den sista E-klassen konstruerad enligt den gamla hederliga skolan(läs: innan designchefen Bruno Sacco gick i pension). 1997 var bara 124-cabben kvar i produktion och de sista 124:orna lämnade bandet.

De sista mercedesmodellerna av denna skola var S-klass W140(och coupén C140) och SL-cabben R129. 1998 lämnade de sista 140:orna bandet och 2001 gick denna epok i graven i och med att de sista 129:orna lämnade bandet.

Det är väl ungefär så här jag ser på Mercedes själv. Var stort fan fram till dess modellerna post-Sacco kom. Kändes som om Mercedes förlorade lite av sin själ då.
Kan tänka mig att vissa C124-delar kan vara dyra, men det är ju en hobbybil vi pratar om så det är mindre viktigt. Väsentligt är ju att det håller ihop och funkar. Jag är inte nån framstående mek, tyvärr.
Fina ex lär väl knappast gå ner i pris framöver så det börjar nog bli läge att slå till. Alternativet är ju en R129. Hade såklart varit än mer intressant på många sätt. Jag har dock fått för mig att C124 är bilkultur när den är som bäst.:)
 
124 upplever jag faktiskt som sämre på fler punkter, givetvis bättre på vissa.
Men den är mycket mer svårmekad, även om den inte är svår, och mer småproblem, kvalitén är okej, men mycket har nog med att göra med att iom 124 började det komma in mer och mer elektronik som ger upp efter ett tag.

Ett typfel på 124 är kopplingscylindrarna.

Komforten är som en modern bil eller bättre.

Finns filmer på youtube där Fifth Gear kvalitetstestar en T124 :)
 
Det är väl ungefär så här jag ser på Mercedes själv. Var stort fan fram till dess modellerna post-Sacco kom. Kändes som om Mercedes förlorade lite av sin själ då.
Kan tänka mig att vissa C124-delar kan vara dyra, men det är ju en hobbybil vi pratar om så det är mindre viktigt. Väsentligt är ju att det håller ihop och funkar. Jag är inte nån framstående mek, tyvärr.
Fina ex lär väl knappast gå ner i pris framöver så det börjar nog bli läge att slå till. Alternativet är ju en R129. Hade såklart varit än mer intressant på många sätt. Jag har dock fått för mig att C124 är bilkultur när den är som bäst.:)


Faktum är att C124 är billiga i Sverige just nu = köpläge! De kostar klart mer i Tyskland. Dock är ofta de tyska bilarna i relativt bra skick(läs: rost). Som vanligt gäller att lägga på pengar och hitta ett så fint exemplar som möjligt, det blir fort dyrt att köpa billig gammelbil!

Om det handlar om en ren hobbybil så spelar motorvalet mindre roll för ekonomin. Sexa under huven ger en behagligare bil att åka i. Undvik helst 300CE-24 då denna maskin är en mindre bra konstruktion, satsa hellre på 300CE eller 320CE/E320 Coupé. Någon sportbil är det inte frågan om varför automatlåda är ett måste. 5-växlad automatlåda är ett plus, den fanns som tillval i 320. E36 AMG Coupé som fanns 1994-1996 är top of the line och är extremt ovanlig = samlarobjekt! Men de kostar tyvärr skjortan.

Förvisso ingen coupé, men ett annat stalltips är sedanen E420. Kostar bara en tredjedel att köpa jämfört med E500, men med V8 på 280 hk/400 nm(500 har 320 hk/470 nm) så är det inte sååå stor skillnad även om 500 går lite stabilare på vägen med sin breddade kaross. Fast det är ju inte lika fränt som att skryta med "500" utanför korvkiosken...
 
Last edited:
Här är en rask W123T jag lagt upp förut. Lite ecklitt med bensin, men när det är MB 560 V8 är det ju ok.

Dessutom har den ju den rätta MB-kulören, petroleumgrön!

http://www.youtube.com/user/TestdriverDE#p/u/2/DwLBbO9pjzI

http://www.youtube.com/user/TestdriverDE#p/u/3/Iry6S8TmuQI

Eftersom jag hyllat W123 för att vara lättmekad tidigare i tråden, så har jag dock en reservation. När man lämnar in en W123 för framvagnsinställning så är det viktigt att hitta ngn som kan detta. Personen får gärna vara över 50. Annars är risken stor att det blir helt galet. W123 har en ganska speciell framvagnskonstruktion, och ställs den in "som man gör på en volvo el saab" så känns bilen som en volvo eller saab.
 
Last edited:
jag har ju med en gammal W123.. En av dom bästa bilarna jag ägt. Törstig ja:) Men man åker fint:)
 
:skrämd
Här är en rask W123T jag lagt upp förut. Lite ecklitt med bensin, men när det är MB 560 V8 är det ju ok.

Dessutom har den ju den rätta MB-kulören, petroleumgrön!

http://www.youtube.com/user/TestdriverDE#p/u/2/DwLBbO9pjzI

http://www.youtube.com/user/TestdriverDE#p/u/3/Iry6S8TmuQI

Eftersom jag hyllat W123 för att vara lättmekad tidigare i tråden, så har jag dock en reservation. När man lämnar in en W123 för framvagnsinställning så är det viktigt att hitta ngn som kan detta. Personen får gärna vara över 50. Annars är risken stor att det blir helt galet. W123 har en ganska speciell framvagnskonstruktion, och ställs den in "som man gör på en volvo el saab" så känns bilen som en volvo eller saab.
 
Dåligt liv i tråden.

Här har vi en gammal klassisk bonnbil. Man blir ju tårögd.

http://www.blocket.se/varmland/Mercedes_240D_36620140.htm?ca=7&w=1

Här är en bildsekvens från (en Australiensare tror jag) som monterade en svensk STT turbosats till 240 D. STT delarna var begagnade och vissa delar saknades, som tex STT-plenumet. Graham dunkade i likhet med mig dit en EGT/boost-mätare när han ändå höll på. Skönt att ha koll när man drar släp etc. Så glad att jag hittade STT-satsen till min 300, funkar perfekt.
http://picasaweb.google.com/118439711238655582713/240DTurbo?gsessionid=YzwqYAn-4ZWrBQ8or0ZJBw#
 
Last edited:
Jag har problem med att min automatlåda slirar.
Den slirar på tvåan och backen. Dock så slirar den inte på tvåan när den är varm.
Den slirar inte så som en manuell bil gör, på andra växeln så kan man gasa mer att varvet ökar.
På backen så ökar varvet med mer gas fast man kommer inte snabbare framåt. Känns som mer typsikt beteende om den slirar.

http://www.youtube.com/watch?v=l0L4cZt3cfI

Finns det något sätt att rädda lådan? Annan olja eller något liknande.
 
Oh fan, jag hade en w123 300D... :) Riktig best. En liten såndär aluminiumburksbil som jag har och kör runt i nu (Toyota corolla) kom i närkamp med bakänden på min merca. Hela den andra bilden var mos där bilarna hade varit emot. Var inte ens en repa i lacken på min.

Och jävlar vad rymlig den var inuti. Enda bilen där jag kunde dra bak förarsätet så långt att jag inte längre nådde ratt/pedaler. (En hel jävla halvmeter fram till ratten) Helt sanslöst. :)

Måste nästan hitta nån sån best igen. (Satt ett monsterbatteri i min bil med som kunde veva runt motorn i nån halvtimme/timme. Vilket behövdes när det var -35)
 
Jag har problem med att min automatlåda slirar.
Den slirar på tvåan och backen. Dock så slirar den inte på tvåan när den är varm.
Den slirar inte så som en manuell bil gör, på andra växeln så kan man gasa mer att varvet ökar.
På backen så ökar varvet med mer gas fast man kommer inte snabbare framåt. Känns som mer typsikt beteende om den slirar.

http://www.youtube.com/watch?v=l0L4cZt3cfI

Finns det något sätt att rädda lådan? Annan olja eller något liknande.

Jag vet inte inget om Mercedes, men i min Caprice med 250 låda så räckte det att byta olja och filter. Den betedde sig som du beskriver.
 
Jag har problem med att min automatlåda slirar.
Den slirar på tvåan och backen. Dock så slirar den inte på tvåan när den är varm.
Den slirar inte så som en manuell bil gör, på andra växeln så kan man gasa mer att varvet ökar.
På backen så ökar varvet med mer gas fast man kommer inte snabbare framåt. Känns som mer typsikt beteende om den slirar.

http://www.youtube.com/watch?v=l0L4cZt3cfI

Finns det något sätt att rädda lådan? Annan olja eller något liknande.

Jag känner till flera som haft dessa symptom på sina W124. Den enda utvägen har varit att byta låda eller renovera. Tyvärr.
 
Jag har problem med att min automatlåda slirar.
Den slirar på tvåan och backen. Dock så slirar den inte på tvåan när den är varm.
Den slirar inte så som en manuell bil gör, på andra växeln så kan man gasa mer att varvet ökar.
På backen så ökar varvet med mer gas fast man kommer inte snabbare framåt. Känns som mer typsikt beteende om den slirar.

http://www.youtube.com/watch?v=l0L4cZt3cfI

Finns det något sätt att rädda lådan? Annan olja eller något liknande.

Förutsatt att du har ren olja, rätt oljenivå, inga vacuumläckor samt oskitigt filter, så kan du prova att ställa upp trycket i lådan. Det sitter ett plastlock med en vacuumslang på lådans vänstra sida under bilen. Ta bort locket genom att pressa ihop metallbenen som sticker ut. Sen vrider du plåtblecket som nu är synligt. Genom att skruva medsols så höjer du oljetrycket i lådan, så att den växlar hårdare. Ta ½ varv i taget och provkör emellan. Jag vill minnas att 2 varv är ca 1 bar. Akta tätningen i locket, så att du inte skapar en vacuumläcka
 
Fast det påverkar väl bara när lådan växlar? Dvs om det slirar en aning vid växlingarna. Jag uppfattade det inte som att det var dessa symptom som skruven beskrev. Fast det är ju i vilket fall snabbt fixat att testa :)

Med ett antal mil på nacken kan byte av olja/filter och vid behov också justering av trycket göra stor skillnad på hur lådan beter sig. Många slarvar med byte av olja/filter i lådan, det ska bytas varje 6000 mil!
 
oljan ser bra ut. nivån var okej, jag testade att fylla på lite utan resultat. igår ställde jag upp trycket enligt Jörgens instruktioner. det hjälpte tyvärr inte.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top