Mercedes c180 -94- ryckig gas

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Japp, jag kör en zigenarräzer.

1: Gasen på bilen är ganska svårarbetad och kräver att man vänjer sig lite. För det första så är pedalen lite seg, eller osmörjd kanske man skulle kunna säga, den går alltså i hack när man gasar.

2: Det är svårt/omöjligt att varva upp jämnt från tomgång till säg 3000 varv, motorn kommer väldigt snabbt och kan hoppa upp i 3000 när man ska släppa upp kopplingen. Den kräver alltså att man vänjer sig och "kan den"

Jag personligen tror inte att 1 och 2 hör ihop, känns som varvet kommer för mycket i proportion till hacken i pedalen. Bilen går hyffsat bra för åldern i övrigt men jag vill veta varför det är såhär. Osynkat insprut? vad kan det vara?

Zigenarräser is the shit!

Har en C280-94 själv, där är det ett skummt surrande ljud från motorn direkt man slår på tändningen, förslag?

Låter som ett relä alternativt pump som inte ger sig.
Efter några minuter blir det tyst och 5 sekunder senare sätter det igång igen.

Gasvajer som kärvar. kan även vara ex plast som den löper mot och slitit in sig i som ställer till det. Inte så vanligt men själva pedalen kan kärva, i övrigt skulle jag leta insugsläckage samt göra rent spjällhuset.

Har en C280-94 själv, där är det ett skummt surrande ljud från motorn direkt man slår på tändningen, förslag?

Det låter som en bränslepump som försöker bygga upp tryck i systemet, men ett läckage någonstans mot returen gör att den måste fortsätta pumpa?

TS: Skulle inte fel nr1 å 2 bero på samma vill du väl ändå inte ha kvar det första. Börja med det för det är enklast.
Lossa vajern fram å bak så har du ju svart på vitt vilket som kärvar. Vajern, pellen eller spjället.
Jag vågar sätta en hörntand på att vajern gnagt hål i höljet eller brustit i ett par kardeler som fnurrat upp sig i höljet.
Är det det senare kan man säkert få den där gummibandseffekten du verkar ha.

Jag gissar på spjälhuset.

Tja, lägg örat mot det och låt någon annan slå på tändningen.

Hur ser ett spjällhus ut?

Kan det vara en silvrig "box" med en mercedeslogga på?
Är helt vilse på bilmotorer.

Edit:
Ljudet kommer här under
engine.jpg

Last edited:
Nu brukar ju dom där kunna låta med endast tändning på även om dom är ok.

Går den riktigt i övrigt?

Den går fint!

Bara det däringa ljudet så gör att man blir lite rädd att den inte ska starta en dag när man är 50 mil inne i skogen :hihi

Den går fint!

Bara det däringa ljudet så gör att man blir lite rädd att den inte ska starta en dag när man är 50 mil inne i skogen :hihi

Ljudet du hör är nog att den försöker hålla tomgång, vilket den har svårt med utan att motorn är igång.

Ljudet du hör är nog att den försöker hålla tomgång, vilket den har svårt med utan att motorn är igång.

Påtal om tomgång, den är ojämn på tomgång, kanske hörihop med spjällen?

1000varv, 1000varv,1000varv, 300varv, 1500varv, 1000varv,1000varv,1000varv,300varv, 1500varv, etc
Den liksom halvdör för att sen hosta igång på högre varv, speciellt varm.

Påtal om tomgång, den är ojämn på tomgång, kanske hörihop med spjällen?

1000varv, 1000varv,1000varv, 300varv, 1500varv, 1000varv,1000varv,1000varv,300varv, 1500varv, etc
Den liksom halvdör för att sen hosta igång på högre varv, speciellt varm.

Ja, det kan höra ihop, ibland kan det vara andra faktorer som t.ex tjuvluft som gör att spjället inte hänger med riktigt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park