Mercedes A-klass

Oj nån som känner sig lite lättkrenckt..
Ja då ska jag genast sluta kommentera orelevanta bilfrågor på ett sporthoj forum.
 
Oj nån som känner sig lite lättkrenckt..
Ja då ska jag genast sluta kommentera orelevanta bilfrågor på ett sporthoj forum.

Nej då, att du hittar på att jag är (lätt)kränkt säger inget om mig, men mer om dig, speciellt med hänsyn till dina tidigare inlägg.

Men visst, vi kan "diskutera" vidare...
Hur är en fråga på "Överflödiga diskussioner" orelevant?
Är denna tråd mer orelevant än övriga trådar i "Överflödiga diskussioner"?

Hur givande skulle du anmält gradera dina egna tre inlägg på en skala 1 - 10 ?...

(Tror du att mitt bemötande mot dig hade varit annorlunda, likt mitt bemötande av andras inlägg, om du uttalat dig annorlunda?...)

"Forum: Överflödiga Diskussioner
Det s.k "OT" (off topic) forumet är till för diskussioner som inte passar i MC-diskussionsforumet.
"
 
Tyvärr dras A-klassens bensinmotorer med samma problem som de flesta andra tillverkares - de har DI-motorer (även kallat GDI) vilka sotar igen spridare och insugsventiler.
De lider även av kamkedjeproblem och turboproblem. Nya är de fina men över 10k mil not so much. Tittade själv på en CLA200 Shooting Brake (A-klass och CLA är samma bil, bara olika karosser) men avstod pga de problemen den dras med.

MBs små dieselfyror, beroende lite på årsmodell, är tillverkade av Renault. Måste vara kul att betala för tysk premium och få fransk kvalitet.
 
Tyvärr dras A-klassens bensinmotorer med samma problem som de flesta andra tillverkares - de har DI-motorer (även kallat GDI) vilka sotar igen spridare och insugsventiler.
De lider även av kamkedjeproblem och turboproblem. Nya är de fina men över 10k mil not so much. Tittade själv på en CLA200 Shooting Brake (A-klass och CLA är samma bil, bara olika karosser) men avstod pga de problemen den dras med.

MBs små dieselfyror, beroende lite på årsmodell, är tillverkade av Renault. Måste vara kul att betala för tysk premium och få fransk kvalitet.

Intressant. Finns det tillsatser för att sota ur, eller skulle motorn behöva rivas då?

Eller kan man ”gasa ur” dem som på det glada åttiotalet?

Hade inte min mer än ett par år, så kom inte över 10,000mil. Hade dock noll problem under tiden jag hade den. C63:an var däremot på verkstan för småfix och mjukvaruuppdateringar varannan vecka...

Till OP; jag körde den som sagt inte så pass långt, men skulle inte tveka på att köpa en nyare begagnad idag. Helst en faceliftad med sexigare instrumentering. Den äldre hade blåtandsintegrering, men idag hade jag saknat CarPlay, alternativt en bättre GPS. Baksätet är OK för vuxna i några timmar, även om man bäst åker två i bilen, alternativt med barn bak.

CLA må vara ”samma” bil, men jag skulle personligen inte vilja sitta bak. Taket och bakre stolpen går ner för tvärt för normallånga, så man ser i princip inte ut.

A-klassen kändes relativt sportig, även om motorn var något klen. Sportversionen är att föredra. Tyckte själv den gick minst lika bra som AMG:n, undantaget motorn då givetvis.

Med 4x4 och en större spis måste den vara förbannat rolig. Kanske nutidens GTi?
 
Intressant. Finns det tillsatser för att sota ur, eller skulle motorn behöva rivas då?

Eller kan man ”gasa ur” dem som på det glada åttiotalet?
Standardmetoden för att sota ur en bensinmotor är att tanka så mycket E85 det går, sedan dra en fullgasrepa på motorvägen.
 
Intressant. Finns det tillsatser för att sota ur, eller skulle motorn behöva rivas då?

Eller kan man ”gasa ur” dem som på det glada åttiotalet?

Standardmetoden för att sota ur en bensinmotor är att tanka så mycket E85 det går, sedan dra en fullgasrepa på motorvägen.

Går inte att gasa ur dem på något sätt. Eftersom spridarna sitter rakt in i cylindern, ungefär brevid tändstiftet, går baksidan av insugsventilen torr. Det finns inget bränsle som tvättar ventilen då den bara matar insugsluft. Tillsammans med återcirculerande vevhusventilation trycks olja in tillsammans med insugsluften vilket förvärrar problemet. Enda som fungerar är mekanisk/manuell rengöring, tex blästring med valnötsskal eller dränka med diverse kemikalier.

Problemet gäller de flesta tillverkare då det är ett genomgående designfel på DI-/GDI-systemet, för att man vill plocka ut mer effekt ur en liten motor och lägre förbrukning/utsläpp.
En del tillverkare börjar titta på återgå till traditionella PI-system. Bla Toyota/Lexus med sina D-4S insprut, där man har dubbla spridare, en direkt in i cylindern (DI) och en sittandes på insugsrör (PI), där de arbetar varannan cykel, just för att insugsventilerna inte ska sota och skada tätningarna.
 
När gjorde Renault en dålig motor?

Fransmännen har alltid varit väldigt duktiga på maskinella komponenter. Elsystem och rostskydd kanske inte så högt fokus men mekaniskt är de oftast mycket slitstarka och välkonstruerade.


Buy quality, cry once
 
Räknas tex att Captur och Megane släppte ut nästan 20 gånger mer NOx än uppgivet?
 
Kemikalier fungerar förmodligen dåligt det med, sett något test och visst såg man väl konturerna av ventilen lite bättre men långt ifrån något vidare resultat. Däremot finns det kit så att det ska gå att blästra på plats fast även det känns något tveksamt för slutresultatet men eftersom problemet kvarstår så lär det väl få duga för dom flesta.

Har för mig att det finns något magiskt blästermedel där kornen blir till vatten vid rengöring efteråt, om något blir kvar vill säga från den samtida blästring/sug-operationen.
 
För att sota ur en motor så funkar vanligt vatten.. en dusch spruta med fin dimma sprayas in i insuget med motorn på 2-2500rpm. Vatten omvandlas till vatten ånga och precis som allt annat som tvättas med ånga blir det väldigt rent.
 
För att sota ur en motor så funkar vanligt vatten..

Intressant men skeptisk, har inte hört om den tekniken tidigare. Har du någon länk till där de bekriver tillvägagångssättet?

Gasdrivna gevär som AR-15 lider av samma problem och då man rengör dessa betydligt oftare än insuget på bilen så har man byggt upp en hel del empiri. Vatten skulle definitivt inte fungera i geväret, iaf inte utan större volym och tryck motsvarande en högtryckstvätt. Trycksatt vatten är inget man vill ha in i cylindern och omvänt, en tunn dimma likt daggen en sommarmorgon skulle inte påverka sotskorporna det minsta. De påminner om stenarna som frugan hackar ut ur ugnen vid storstädning av köket.

Dessutom måste partiklarna som släpper ta vägen någonstans. Flagorna kan skada kolvtopp, cylinderväggar och inte minst sätter igen katalysatorn. Vid blästring dammsugs resterna åtminstone.
 
Last edited:
Intressant men skeptisk, har inte hört om den tekniken tidigare. Har du någon länk till där de bekriver tillvägagångssättet?

Gasdrivna gevär som AR-15 lider av samma problem och då man rengör dessa betydligt oftare än insuget på bilen så har man byggt upp en hel del empiri. Vatten skulle definitivt inte fungera i geväret, iaf inte utan större volym och tryck motsvarande en högtryckstvätt. Trycksatt vatten är inget man vill ha in i cylindern och omvänt, en tunn dimma likt daggen en sommarmorgon skulle inte påverka sotskorporna det minsta. De påminner om stenarna som frugan hackar ut ur ugnen vid storstädning av köket.

Dessutom måste partiklarna som släpper ta vägen någonstans. Flagorna kan skada kolvtopp, cylinderväggar och inte minst sätter igen katalysatorn. Vid blästring dammsugs resterna åtminstone.
Jag kollade en film på hur man gör rent mitt senaste gevär efter jag köpte det.
Tänkte nästan sälja det.
Apropå AR.

Och nej, de sade inget om vatten i filmen.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
För att sota ur en motor så funkar vanligt vatten.. en dusch spruta med fin dimma sprayas in i insuget med motorn på 2-2500rpm. Vatten omvandlas till vatten ånga och precis som allt annat som tvättas med ånga blir det väldigt rent.
Glöm det, när vi blästrar insug med valnötsskal så är det jävlar i min själ en smet fetare än marmelad man jobbar bort.
 
Går inte att gasa ur dem på något sätt. Eftersom spridarna sitter rakt in i cylindern, ungefär brevid tändstiftet, går baksidan av insugsventilen torr. Det finns inget bränsle som tvättar ventilen då den bara matar insugsluft. Tillsammans med återcirculerande vevhusventilation trycks olja in tillsammans med insugsluften vilket förvärrar problemet. Enda som fungerar är mekanisk/manuell rengöring, tex blästring med valnötsskal eller dränka med diverse kemikalier.
Sitter EGR på de flesta bensinmotorer sedan mitten av 90-talet. Det är där sotet kommer från, inte vevhusventilationen. Om den trycker ut så mycket olja genom vevhusventilationen att den sotar, ja då är sotet det minsta av dina motorproblem.
På motorer som körs korta sträckor kalla (många bilar i Sverige) innehåller avgaserna mycket delförbrända eller oförbrända långkedjade kolväten samt sotpartiklar, som går i retur till insuget via EGR och avlagras på vägen.
Eftersom DI-motorer ofta använder mycket EGR får de också mer problem med sot.

E85 kan nästan inte sota alls, även när det går fett. Istället blir det mycket få långkedjade kolväten i avgaserna. Kvar är vattenånga och kanske någon liten alkohol. De tvättar snarare än sotar.
 
Korrekt med EGR, jag tänkte rätt men skrev fel.
Däremot spelar bränsle ingen roll på en DI-motor, då bränslet inte kommer i kontakt med ventilen.
 
Var förbi Mercedes (Hedin), BMW (Holmgrens) och Audi (Atteviks) idag med en polare.

Provkörde en CLA 200 (automat) samt en 1-serie (manuell), klockan blev för mycket för att hinna med att provköra en A3 Sportback.

Polaren och hans familj har en BMW X1 samt en Audi A1, båda på privatlease varav Audin snart går ut. Han var nog ganska inställd på en BMW 1-serie, men provkörningen fick nog över honom till Mercedes :)
De har dessutom en kampanj på CLA Shooting Brake just nu (till 14 april om vi inte blev felinformerade), så priset blev riktigt bra (billigare än om jag skulle välja att leasea en ny A-klass eller CLA med de tillval jag önskar mig).

Känner mig cementerad hos Mercedes, lutar nog numera mer åt CLA än A, men prisnivå och därmed årsmodell återstår att se. Jag har ingen brådska med att byta, så kanske jag kan invänta en härlig kampanj jag med.

.

Vad gäller AR och krutrester m.m.
Bästa knepet på en AK5 som få känner till, i synnerhet rekryter, är saliv och en tändsticka på pistonhuvudet - något man fick slita med i 10-15 minuter blev helt plötsligt smidigt arbete på 2-3 minuter :tummenupp

Sen hur man ska få in saliv och en tändsticka in i en motor... det överlåter jag till er andra :tungan ;)
 
Det finns ingen perfekt bil. Och du kommer inte kunna ha en nyare bils fördelar (förbrukning och creature comforts) utan att samtidigt ta eventuella nackdelar.

Alla som klagar på nyare (inte volvo/mitsubishi 2001) direktinsprutade bensinare har inte stått och försökt HC justera förgasare för att din jävla fiat 127 fick för sig att börja gå så fett på väg till jobbet (6km) att det rann soppa ur avgasröret. Fuck you weber <3
 
Tror vatteninsprutning skulle funka bra. Här man blåst en topplockspackning så brukar ju den cylindern som haft läckage var i princip sotfri.
 
Korrekt med EGR, jag tänkte rätt men skrev fel.
Däremot spelar bränsle ingen roll på en DI-motor, då bränslet inte kommer i kontakt med ventilen.
Som jag sa i tidigare inlägget: Sotpartiklarna kommer från de recirkulerade avgaserna. Kör man E85 så innehåller inte avgaserna några sotpartiklar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top