Mera tjat om hojtyp!

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Har bara haft kort i 2 veckor, ha förståelse :confused:

Har insupit allt som jag har hittat om fighters, nu frågar jag er, ni allsmäktiga fighteråkare/byggare :Bugar , saknas det inte mellanregister om man bygger på sporthojar?

Ursäkta min okunskap, men alla "barn" (31-år) i början.

jimla skrev:
Har bara haft kort i 2 veckor, ha förståelse :confused:

Har insupit allt som jag har hittat om fighters, nu frågar jag er, ni allsmäktiga fighteråkare/byggare :Bugar , saknas det inte mellanregister om man bygger på sporthojar?

Ursäkta min okunskap, men alla "barn" (31-år) i början.

Tanken är väl god att man skulle bygga på något "nedtrimmat för mer mellanregister" hoj, men enligt min mening så har ingen fabrikant lyckats med annat än att plocka bort kicken på höga varv utan att öka bottendraget. Läs Hornet 900, Fazer 6, Z1000 och så vidare. Om du är ute efter bottendrag så skall du satsa på en fighter baserad på någon v-twin typ Aprilia Mille eller Suka TL1000S eller R.
Min gixxer 750 har inte något bottendrag att tala om, däremot så går den ganska bra på mellan och topp (årets underdrift:-).
Min personliga åsikt är att satsa på kubik, då får du automatiskt bra botten och mellanregister, R1 och Gixxer 1000 blir bra fighters för dom har ett härligt klipp i mellanregistret. Vill du ha botten med direktsvar på gasen så skall du köpa en motard istället :tummenupp

Man drevar hojen och slipper därmed köra på mellanvarv.

Ok, kanske inte helt korrekt men. Toppregistret flyttas ned i fart när man drevar om hojen.
Att ha en fighter som är drevad att toppa 260+ km/h är rent slöseri.
Bättre att ändra det så att den toppar kanske 230+ km/h.
Då får du effektpuckeln i lägre farter.
Du får piggare acceleration på köpet.

260+ är absolut inget jag är ute efter, men att slippa växla hela tiden i "normal" fart skulle vara helt ok.

Om man drevar cykeln, kan man flytta varvtalet neråt då :confused:

T.ex: 4000 rpm i 100 km/h istället för 4500 :va

jimla skrev:
260+ är absolut inget jag är ute efter, men att slippa växla hela tiden i "normal" fart skulle vara helt ok.

Om man drevar cykeln, kan man flytta varvtalet neråt då :confused:

T.ex: 4000 rpm i 100 km/h istället för 4500 :va

Även 230 är onödigt,
200 med kåplöst mer än ett ögonblick är olidligt.
Praktisk användbar högst marschfart är kring 180.

Om du vill ha lägre varv så peta bara i nästa växel.

Fzr 1000 med exup, och 5 ventiler per cylinder, då har du bottendrag så det räcker, .jag är fullt nöjd!!(gått från 500cc pararelltwin med liiite lägre bottedrag, storknade nästan på för hög växel)du kan peta i 5:an i 40 och dra...

har en gammal 600 som är drevad och den toppar väl kanske 200 när jag ligger på tanken. Å andra sidan är den ju grymt enkel att köra på bakhjul och annat med... Prioriteringen ligger ju givetvis på bakhjulet, det lilla jag kör på det, inte i toppfart. Jackan stryper mig ändå vid 150-170. Efter det håller hjälmen på att slita av mig huvudet, så satsa på större bakdrev!

Personligen tycker jag att det är roligare att köra en hoj som har sin effekt på lågvarv istället för på högvarv. tycker min banditmotor är en bra kompromiss.

gthyni skrev:
Även 230 är onödigt,
200 med kåplöst mer än ett ögonblick är olidligt.
Praktisk användbar högst marschfart är kring 180.

Om du vill ha lägre varv så peta bara i nästa växel.

Jag håller inte riktig med där, jag trodde det också innan jag började köra fajter men jag måste säja att den lilla vindavvisaren på min Acerbis Diamond funkar faktiskt förvånansvärt bra. Att ligga och marcha i 200 tycker jag funkar ganska bra, 230 med tankpress funkar också...260 var däremot j-vligt jobbigt :)
Jag kan tänka mej att om man kör med bara lampor eller en riktigt låg "fransk porrkåpa" att 160-180 är mer realistiskt... du kan ju få testa själv imorgon gthyni:-)

hoppas jag får mitt nya drivpaket i morgon!!!! beställde ett 16/44. hoppas det räcker :va förhoppningsvis räcker det för att den ska bli stygg? med mitt breda as till styre börjar fartvinden bli jobbig vid ca 160-180 (utan tankpress) fast jag byggde iofs fighter för att slippa den körställningen..... det är ändå bara skoj att åka fort korta sträckor och då det svänger!

lycka till med bygget /// mad :yoparty

Jag såg ett bygge i nå´n tidning, en kawa tror jag
där han hade en pepsiburk istället för exp.kärl.

:va Min fråga är: Har de flesta "RR","GRX", m.m cyklar
ett fult exp.kärl synligt om kåpan ryker eller var det ett
undantag?

Elgasen skrev:
Personligen tycker jag att det är roligare att köra en hoj som har sin effekt på lågvarv istället för på högvarv. tycker min banditmotor är en bra kompromiss.
Hur vet du de när du inte ens kört en hoj som har effektpuckeln på högvarv?

jimla skrev:
Jag såg ett bygge i nå´n tidning, en kawa tror jag
där han hade en pepsiburk istället för exp.kärl.

:va Min fråga är: Har de flesta "RR","GRX", m.m cyklar
ett fult exp.kärl synligt om kåpan ryker eller var det ett
undantag?

På Fireblade 00 - 03 så sitter exp. burken gömd under grenröret! Behövde inte göra nåt åt min.
Hela cykeln i sig är förträfflig när det gäller konvertering till fighter, tack och lov....

HanneZ skrev:
Hur vet du de när du inte ens kört en hoj som har effektpuckeln på högvarv?

Jag har bla testat Hornet 900 (ingen super effektpuckel, men mer än min hoj,) och den motorn tyckte jag ej var lika rolig som min, dock var chassiet betydligt lättare och roligare på hornet. men men... det är ju en smaksak som allt annat i världen.

*/ ?>
Back