Mera tjat om garagevändning ;)

Lilla gul skrev:
JAg har precis tagit lappen och med GV färskt i minnet så fick jag ett tips som hjälpte mig.

Sitt rakt upp och titta otroligt viktigt titta hela tiden långt bort dit du ska, dvs fäst blicken hela tiden långt bort. så löste det sig av sig självt.

:fakta

Garagevändningen var länge sedan men jag märker vid 180-graders vändningar på parkeringar etc att kanske 90% handlar om att man har blicken långt fram i tänkta riktningen. En helt överjävulsk skillnad i kontroll faktiskt. Vartefter man rullar så rullar även blicken framåt. Eventuella markeringar i backen som man skall vara innanför har man i ögonvrån eller bara tittar till för en tiondel eller så. Huvudet upp och vrid det till ändstoppen precis som med styret. Allt blir helt plötsligt lätt.

brinckis skrev:
med en båge på ca 200 kg är det nästan omöjligt att luta i så låga hastigheter utan att använda fötterna.

Äh. :7peta
När jag övningskörde i trafikskola -85 hade de en CB125TD som elevhoj. Jag hade (förstås) problem att fixa garagevändningen, särskilt på det sätt läraren ville, alltså genom att luta hojen inåt en hel del. Då visade han hur det skulle gå till, krypkörande med sin GL1100 i 125:ans ruta, lutande inåt utav bara h-e... Den mannen var inte riktigt som han skulle på andra vis, men köra hoj kunde han. Och luta gick fint. :D

Last edited:
Kan ni bestämma er.. får man eller får man inte luta hojen inåt i garagevändningen på uppkörning?!

cRoC skrev:
Kan ni bestämma er.. får man eller får man inte luta hojen inåt i garagevändningen på uppkörning?!

DU FÅR LUTA HUR MYCKET DU VILL!
sådär, då har vi det i klartext.
DU FÅR INTE ANVÄNDA BROMSEN HUR MYCKET DU VILL!
såder, ännu mer i klartext.

bra med klartext tycker jag, vad tycker ni?

Micke på Anitas körskola i Västertorp lär ut att man ska ha tyngden på det 'inre sitbenet'. Det leder till att hojen är aningen lutad utåt men att du har perfekt balans. Förutom att han såvitt jag vet har fått flera rekommendationer i detta forum är han även lärare på kurser för andra körskolelärare så han lär ha rätt bra koll!

Blicken är också viktig såklart.

Lycka till!

Nacka skrev:
Blicken är också viktig såklart.

Ja det är den. Och nu skall farbror berätta varför.

Eftersom 2-hjulingar måste ballanseras(så man inte faller), kan man inte bara vrida på ratten dit man skall - som på en bil.(jo det går men man faller utåt) Om man skall korrigera kursen, måste man ha styrt åt motsatt håll och vid en tidigare punkt. Om siktfältet är för kort, har man redan passerat punkten där man skulle ha gjort sin input. Ju kortare sikt i färdriktningen man har, desto smalare tillgängligt område att placera hojen på.

(Stämmer även i hög fart och förmodligen är det skälet till diverse avåkningar)

#Olsson# skrev:
Ja det är den. Och nu skall farbror berätta varför.

Eftersom 2-hjulingar måste ballanseras(så man inte faller), kan man inte bara vrida på ratten dit man skall - som på en bil.(jo det går men man faller utåt) Om man skall korrigera kursen, måste man ha styrt åt motsatt håll och vid en tidigare punkt. Om siktfältet är för kort, har man redan passerat punkten där man skulle ha gjort sin input. Ju kortare sikt i färdriktningen man har, desto smalare tillgängligt område att placera hojen på.

(Stämmer även i hög fart och förmodligen är det skälet till diverse avåkningar)

men vi tjötar ju om garagevändningen juuu :gråta

Tusen tack alla ni som gett tips det är guld värt ska ni veta. I helgen blir det nöta nöta nöta och åter nöta kan jag lova för på måndag på körlektionen då ska jag fan sätta den där jävla garagevändningen annars jävlar :huvet

uzibabe skrev:
Tusen tack alla ni som gett tips det är guld värt ska ni veta. I helgen blir det nöta nöta nöta och åter nöta kan jag lova för på måndag på körlektionen då ska jag fan sätta den där jävla garagevändningen annars jävlar :huvet

kör du upp på din yamaha?!

Blicken ...Allt sitter i blicken, Den ska upp upp upp

Gjorde det misstaget i början med men när man väll hittade en punkt att titta på långt borta, satt den varje gång :)

Ett gott tips jag fick och gillade var att flytta ut häcken ngt fr det hållet som man ska svänga, dvs om du svänger till H ska häcken vara ngt mer till V än normal. På så sätt omfödelar du vikten ngt. Sen kan man ju oxå lägga mera vikt på benen som stöder mot fotpinnen, dvs H sväng, vikten på v fot. På detta sätt lägger du lite mer vikt långt ner på cyckeln. Detta gör dock endast en ytterst liten inverrkan, men det kan vara det som skiljer succe fr fjasko.

Är alla på sporthoj.com helt glasögonbefriade? :) Jag har tjocka flaskbottnar och om jag vrider huvudet och tittar dit jag ska så ser jag bara en suddig röra. Mina glasögon tar nämligen slut om man tittar så långt ut i ögonvrån. Vad göra? (Trots mitt handikapp har jag faktiskt fixat garagevändningen ett par gånger!)

trixet e att sitta rakt på hojen ,rak i rygen, raka armar förutom den ena såklart, testa sedan om du skall till vänster pressa vänster knä mot tanken lite lagom ""så reser sig hojen upp"", för mycket press på tanken o du trillar åt höger ,,o du kan köra med fulltutslag i snigelfart lätt

glöm inte o vrid huvet innan du svänger dvs titta tidigare dit du skall en du svänger blev lite luddigt dära kanske
öva sig..

vågen skrev:
DU FÅR LUTA HUR MYCKET DU VILL!
sådär, då har vi det i klartext.
DU FÅR INTE ANVÄNDA BROMSEN HUR MYCKET DU VILL!
såder, ännu mer i klartext.

bra med klartext tycker jag, vad tycker ni?

Lutar man hojen för mycket inåt går garagevändningen för fort! :fakta

Man får ju dock inte använda bakbromsen samtidigt som man gasar, så att man sitter och reglerar farten på så vis, utan ska man bromsa då ska man slå av gasen och bromsa, hitta läge med kopplingen och gasa igen.

/nyvaken AC

Annchua skrev:
Lutar man hojen för mycket inåt går garagevändningen för fort! :fakta

Man får ju dock inte använda bakbromsen samtidigt som man gasar, så att man sitter och reglerar farten på så vis, utan ska man bromsa då ska man slå av gasen och bromsa, hitta läge med kopplingen och gasa igen.

/nyvaken AC

Exakt! Jag fick lära mig att man får använda bakbromsen hur mycket man vill, SÅ LÄNGE DET ÄR ETT SAMSPEL MELLAN GAS, KOPPLING OCH BAKBROMS! Dvs. inte reglera farten endast med bromsen, utan snarare för att få ned den.

mankan skrev:
Exakt! Jag fick lära mig att man får använda bakbromsen hur mycket man vill, SÅ LÄNGE DET ÄR ETT SAMSPEL MELLAN GAS, KOPPLING OCH BAKBROMS! Dvs. inte reglera farten endast med bromsen, utan snarare för att få ned den.

Så har jag med fått lära mig :)
Bakbromsen används om hojen håller på och tippar utåt, eller för att få ned farten, men då ska även gasen slås av. Tippar man inåt, gasa då lite och var beredd att slå av för att använda bakbromsen. Jag hoppas att detta funkar för mig, det märker vi snart ;)

Verkar som om man lär ut garagevändningen på många olika sätt överallt i landet! Uzibabe, kör du med skola eller privat??

/AC

uzibabe skrev:
Hej
Jag sitter och tränar garagevändning men får fan inte till det. Jag har fått in krypkörningen och samspelet med gas och koppling bra men när jag väl ska börja svänga så får jag inte kläm på tyngdpunkten. Jag lutar mig själv utåt och då lutar ju hojen inåt och jag får fan inte bort detta beteende!!!!! Någon som haft samma problem för jag blir fan galen snart. Det sista jag tänker på innan jag somnar och det första jag tänker på när jag vaknar är denna satans garagevändning som snart kommer bli min död :huvet :huvet :huvet
Testa att vrida på huvudet med en gång när du påbörjar svängen, åt det håll du skall svänga ut åt, och titta inte ner i marken utan håll blicken högt.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti