Mera tjat om garagevändning ;)

Mitt tips är endast blicken, titta åt det håll du ska och titta aldrig ner i backen! Börjar du tänka för mycket på hur du ska sitta o vrida o vända så blir det nog bara fel.

Jag vet inte om det är ok att luta hojen, men att luta enbart hojen betyder inte att man kör för fort, det är först när man lutar både hojen och kroppen som man kör för fort.

Man får nog ha väääldigt breda däck och luta vääääldigt mycket för att man ska spara in några eventuella centimetrar!

Min körskolelärare sa åt mig att det kan vara ok att dutta till på fotbromsen nån gång. Absolut inte ligga med den på hela tiden, på min uppkörning blev en kille kuggad för att hans bromslyse lös genom hela svängen!

/ Hannes

En grej till som underlättar och var helt avgörande för mig. Innan du kör in i rutan så kör en bit bort från den. sen kryper du hela vägen fram till rutan. på så sätt har du ballansen redan innan.

The Saint skrev:
En grej till som underlättar och var helt avgörande för mig. Innan du kör in i rutan så kör en bit bort från den. sen kryper du hela vägen fram till rutan. på så sätt har du ballansen redan innan.

Det där känner man igen ;)

Psykologisk uppeppning hinner man med på den biten också :)

Jag fick ett litet tips om att man kan presis innan man svänger vrida styret åt höger snabbt(om man ska svänga vänster) för att få en bättre vinkel dvs öppna vinkeln genom vändningen av samma anledning som man inte ska gå för nära första konan vid manöverbanan.

Annchua skrev:
Så har jag med fått lära mig :)
Bakbromsen används om hojen håller på och tippar utåt, eller för att få ned farten, men då ska även gasen slås av. Tippar man inåt, gasa då lite och var beredd att slå av för att använda bakbromsen. Jag hoppas att detta funkar för mig, det märker vi snart ;)

Verkar som om man lär ut garagevändningen på många olika sätt överallt i landet! Uzibabe, kör du med skola eller privat??

/AC

Kör både privat och på skola men ska köra upp på skolans hoj :yoparty

För mig är garagevändningen rena gamblingen, ibland funkar den perfekt och ibland inte. Måste hänga på psyket, får hoppas att man har turen på sin sida under uppkörningen.

Den är den enda som gör mig orolig inför uppkörningen :mad:
Ett tips som fick mig att klara den är att flytta dig lite i sadlen:tummenupp

Last edited:
Med risk för att tjata...
Höj blicken så hittar du balansen och löser vändningen.

När du åker in i "rutan", med slir på kopplingen, så skall du fixera på ett mål bortom själva rutan, i normal ögonhöjd. Väl inne i rutan så vänder du huvudet fortfarande med blicken högt över asfalten, åt det håll som du skall svänga åt. Försök hitta saker att fixera blicken på och snegla aldrig ned mot asfalten. (Oroa dig inte för att missa rutan eller konerna, perifieriseendet är tillräckligt)
När du vrider huvudet, så hänger överkroppen med, och svängen kommer av sig själv.

Testade detta på skoj häromveckan, och det fungerar fortfarande trots att det var några år sedan man höll på med detta sist...

Lycka till :tummenupp

Hade väl ungefär samma problem med att hojen föll inåt i början av svängen. Löste sig när jag fick tipset att jag skulle ha lite mera driv precis när jag lade om styret.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti