Mera tjat om garagevändning ;)

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Hej
Jag sitter och tränar garagevändning men får fan inte till det. Jag har fått in krypkörningen och samspelet med gas och koppling bra men när jag väl ska börja svänga så får jag inte kläm på tyngdpunkten. Jag lutar mig själv utåt och då lutar ju hojen inåt och jag får fan inte bort detta beteende!!!!! Någon som haft samma problem för jag blir fan galen snart. Det sista jag tänker på innan jag somnar och det första jag tänker på när jag vaknar är denna satans garagevändning som snart kommer bli min död :huvet :huvet :huvet

uzibabe skrev:
Hej
Jag sitter och tränar garagevändning men får fan inte till det. Jag har fått in krypkörningen och samspelet med gas och koppling bra men när jag väl ska börja svänga så får jag inte kläm på tyngdpunkten. Jag lutar mig själv utåt och då lutar ju hojen inåt och jag får fan inte bort detta beteende!!!!! Någon som haft samma problem för jag blir fan galen snart. Det sista jag tänker på innan jag somnar och det första jag tänker på när jag vaknar är denna satans garagevändning som snart kommer bli min död :huvet :huvet :huvet

Testa att göra den utan att luta alls. Jag fick lära mig GV utan att luta, bara sitta rakt upp.

uzibabe skrev:
Jag lutar mig själv utåt och då lutar ju hojen inåt och jag får fan inte bort detta beteende!!!!!

Exakt så blev jag instruerad av min trafiklärare att göra, för en massa år sedan... :tummenupp Det kändes litet avigt först, men eftersom svängradien ju faktiskt blir litet mindre när man lutar hojen inåt så gick det alldeles utmärkt efter litet (äh, mycket då!) nötande.

Alla sätt är bra, utom de dåliga. :)

uzibabe skrev:
Hej

ja luta går f*n inte ... som förre talare sa ... luta inte, sitt rakt upp med rak båge så är det skit enkelt :tummenupp

Det är precis det körskoleläraren säger åt mig att göra dvs hålla cykeln upprätt men jag lutar i alla fall mig själv utåt och hojen faller inåt :huvet
Det är inte det att jag lutar med flit utan jag vill ju hålla hojen rakt men när svängen börjar så får jag inte bort beteendet utan lutar mig utåt i alla fall....

När du börjar svängen, höj blicken från framdäcket där du förmodligen har den nu. Försök att titta dit du ska komma när svängen är klar :tummenupp

Det gör väl inget om hojen lutar inåt, bara du har kvar balansen.

Upp med blicken, hela tiden, och titta åt det hållet du är på väg.
Jag kan lova att det är blicken som du slarvar med

Prova ha hojen rakt när du börjar svänga. Då kommer hojen att luta utåt istället när du svänger, vilket du kompenserar genom att luta inåt lite. Känns mer naturligt tycker jag. Har du tur/är skicklig så kommer du inte att behöva luta alls.

JAg har precis tagit lappen och med GV färskt i minnet så fick jag ett tips som hjälpte mig.

Sitt rakt upp och titta otroligt viktigt titta hela tiden långt bort dit du ska, dvs fäst blicken hela tiden långt bort. så löste det sig av sig självt.

ett annat tips jag fick och det var av min körskolelärare och det var att jobba även med bromsen. Man får inte göra så men det blir lite stabilare. Jag frågade vad konsekvensen kunde bli han sade att jag kan få ett påpekande men inte under några omständigheter bil kuggad för det.

Under uppkörningen åt det ena hållet avände jag den tekniken och fick mycket ritigt ett påpekande men kunde 30 min senare åka därifrån med lappen.

Lycka till

Lilla gul :rofl

Blicken! Titta dit du ska.Gör du det så lutar du automatisk precis så du ska göra. Mycket svårare att köra om du tittar ner i backen eller på strecken du inte vill köra på utsidan av.

uzibabe skrev:
Det är precis det körskoleläraren säger åt mig att göra dvs hålla cykeln upprätt men jag lutar i alla fall mig själv utåt och hojen faller inåt :huvet
Det är inte det att jag lutar med flit utan jag vill ju hålla hojen rakt men när svängen börjar så får jag inte bort beteendet utan lutar mig utåt i alla fall....

med en båge på ca 200 kg är det nästan omöjligt att luta i så låga hastigheter utan att använda fötterna. Du skall ju nästan stå still när du svänger ... men betoning på nästan. :banana

Mitt tips, som jag själv fick, är att knipa ordentligt med benen och samtidigt vara "mjuk" i överkroppen.

Typ "trycka" hojen utåt med innerbenet.

Självklart är det tokviktigt att hålla upp blicken oxå men det har ju andra skrivit.

/Lucky9

Mitt bästa tips är blicken och att inte flytta tyngden framåt. Ha överkroppen en bit bak så kan du öht. inte luta så mycket att du trillar om du har balansen inne.

Lilla gul skrev:
ett annat tips jag fick och det var av min körskolelärare och det var att jobba även med bromsen. Man får inte göra så men det blir lite stabilare. Jag frågade vad konsekvensen kunde bli han sade att jag kan få ett påpekande men inte under några omständigheter bil kuggad för det.

Får man inte använda fotbromsen längre??
Jag lärde mig iaf göra gv med koppling gas och fotbroms. Ingen har påtalat något om detta förfarande.

Sitt rakt upp ELLER luta baken utåt/hojen inåt. Beror på vad som känns bäst för DIG.

Var lugn, spänn dig inte. Håll mjukt men bestämt med låren/knäna mot hojen och titta dit du ska men vrid inte för mycket på nacken, ska inte vara obekvämt. Ha fullt styrutslag och "känn balansen" med ytterhanden. Du kan tänka dig yttre hantaget som ett stöd. Pump GASA mycket, detta ger en gyrokraft som håller balansen uppe. Du ska INTE styra farten med gasen, det gör du med kopplingen! Få in en rytm i att gasa upp och ner så du inte tänker för mycket på det.

Bromsen får endast användas för att sänka farten/räta upp hojen. Du får inte ligga och pumpbromsa hela tiden, då blir du kuggad. Detta pga att du inte kan använda kopplingen rätt då.

Viktigaste är att visa självsäkerhet på hojen och att du verkligen är säker på den. Farten kan variera, men du ska kunna nästan stå stilla med balans.

Öva så pass mycket att du ärligt kan känna att du inte blir överaskad av hur hojens balanspunkt förändras, du ska kunna förutse hojens beteende.

Det finns minst två skolor av garagesvängen, har lärt mig båda men att sitta rakt upp fungerar bäst för mig på min hoj.
Lycka till.

så!!!!

asså, orkade inte läsa alla andras inlägg, så om det är sagt redan så skit i mitt inlägg....

olika tips nu!

*sitt rakt över hojjen, mjuk å avslappnad med ändå rakt å luta pytte lite frammåt för att komma närmare styret, ha bra blick uppåt, då får du kläm på om det börja luta i tid, annars stirrar man sig blind i backen... (fäst blicken på punkter)

* Luta INTE hojjen, köreskoleläraen sa att du tjänade sträcka i radien, "YEA RIGHT" han verkar var a en bra lärare! :tummenupp not! :rofl
du kanske tjänar max 2-3 centimeter, men det är skitsamma då du har 20 cm till godo, så ha hojjen rakt, då får du bäst tyngdpunkt, det är ju den du vill ha rak så du ballanserar hojjen genom hela vändningen, sen är det bara fullt styrutslag å gasa runt skiten! :yoparty

* sen hur man gör det? Ja du ballanserar hojjen mellan GAS o BAKBROMMS, när du känner att hojjen börjar tippa innåt, ja då möter du upp med gas, (håll kvar styret rakt) då kommer hojjen att tippa utåt, känner du att hojjen börjar luta utåt, ja då trycker du lite lätt med foten på bakbromsen, då kommer den sedan tipppa innåt!!!! DÄR HAR DU DET!!! så lätt är det.... :hihi

Asså, det är som balansgång, kan man det så är det skitlätt...!
Så allt du behöver göra är å träna träna å träna... å sen å träna oxå! :rofl

Sen när du väl kan det, så kommer du kunna det för alltid, men som sagt, ut å träna så kommer det sitta fint sen! lycka till!!! :tummenupp

sen om det finns amssa gökar som vill klagap å min stavning, go ahead, vem orkar bry sig i cyberspace! :banana

ändra...

hmm, skrev inte att du ska använda kopplingen....

Men jag menaed med att "gasa" så har du ju kopplingen intryckt hela tiden, så man kan säga att kopplingen blir som gasen nu, för det är ju den du släpper lite på när du ska gasa som jag uttryckte mig, läste igenom mitt inlägg, så det kanske var lite luddit, men det var nog det enda jag kände verkade oklart, annars verkar det vara en rätt fin förklaring! :D

good luck ya all....

Kul att se att det e fler som nöter med den där :)

Själv så flyttar jag mig något inåt och håller hojen rak på så sätt.
Knipa med benen fungerar väldigt bra!! men som sagt, är inte blicken uppe på horisonten och du inte har vridigt huvudet tillräckligt så lutar hojen inåt.

Lycka till!!

/AC

echo echooooo..... :7peta :hihi :tungan

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...