Mera frågor om ventiltick

Nu går jag bet.. Har försökt dra avgassystemet mer, men det sitter ordentligt. Lyssnat med mejsel från det att motorn var kall tills den var ordentligt varm.
Svaga tick från ventilkåpan på de ställen där ventilerna sitter innanför. Rasslar en hel del från kopplingskorgen, men det är väl fullt normalt?

Med örat låter det som sagt som att ticket kommer från ventilerna, med mejseln hittar jag det inte nånstans. Och tidigare har det avhjälpts med ventiljustering = borde vara ventilerna? Då var visserligen kammar och vippor kassa, de är nu nya.
Jag har fått uppfattningen att tickandet förvärras då man kör på 6'ans växel och på motorväg, och tidigare var det då alltså en ventiljustering som gällde.

:huvet :huvet :huvet :huvet

Plockat bort ventilkåpan igen. Igen ventiljustering behövs. Inga större märken på slitage. Kört på startmotorn och det kommer lika mycket olja överallt.

Varför förvärras detta när jag kör på 6:ans växel på motorvägen? 100-140 och då är väl varvtalet runt 6000 har jag för mig. Det är alltså ljudet som blir högre (nej, hörs inget just då, men sen när man kör saktare). Och det fortsätter vara sämre flera dagar senare också.

scud skrev:
2126558 Plockat bort ventilkåpan igen. Igen ventiljustering behövs. Inga större märken på slitage. Kört på startmotorn och det kommer lika mycket olja överallt.

Varför förvärras detta när jag kör på 6:ans växel på motorvägen? 100-140 och då är väl varvtalet runt 6000 har jag för mig. Det är alltså ljudet som blir högre (nej, hörs inget just då, men sen när man kör saktare). Och det fortsätter vara sämre flera dagar senare också.

För att det inte är ventilrelaterat utan har med växellåda,koppling eller drivpaket att göra skulle jag tro.

Långa farbron skrev:
2126627 För att det inte är ventilrelaterat utan har med växellåda,koppling eller drivpaket att göra skulle jag tro.
Okej. Det låter ju även utan växel i, så drivpaketet kan man räkna bort, och antagligen växellådan också.. kopplingen kvar då.. Vad i den kan ge upphov till tickande ljud? När jag lyssnade på kåpan vid kopplingskorgen så rasslade det en del, men det lär ju va helt normalt.

Jag körde 900:an tidigare och höll på och rev och slet i den eftersom jag blev nojig pga allt tickande och skramlande, precis som du. Det skulle kollas ventilspel och den ena med det femte,
Min erfarenhet är att det är komplett waste of time. :huvet
900an låter och ska låta som ett tröskverk, bland annat pga kamkedjan.
Min skramlade framförallt när den var kall och sedan lugnade den ner sig något.
Jag tror att du kan vara helt lugn så länge du inte kör som en galning, byter din olja och stämplar fint i serviceboken. :krama :Rockbanan

Det är nog som dom flesta säger. Det ska rassla och låta! Min gsxr rasslar som en stenkross! Bara hissa trottlarna och inte bekymra sig! :tummenupp

Ja, det lutar ju givetvis helt åt det hållet, att gasa o va glad.
Men ljudet ökar ju och dessutom på ena sidan? Får väl köra så länge det inte låter heeeelt galet.. :3freak

Ljunghusen skrev:
2129087 Jag har fått tickande ljud (på ena sidan) av taskigt insugsgummi
Okej, min följer varvatalet och det kanske det kan göra då.. Du menar att det läckte in luft?

Det är väl bara gasa och va glad dårå.
Men jag tycker det låter mer när motorn är varm, ochg det är ju lite skumt. Vill bara slippa få nerslitna kammar och vippor igen, får köra nån/nåra månader och sedan plocka ner och inspektera.

scud skrev:
2135400 Det är väl bara gasa och va glad dårå.
Men jag tycker det låter mer när motorn är varm, ochg det är ju lite skumt. Vill bara slippa få nerslitna kammar och vippor igen, får köra nån/nåra månader och sedan plocka ner och inspektera.

kör hela sommarn.. När det blir blött o kallt så riv isär motorn och kolla över allt.. Byt lager mm.. Så!! Nu har du något att se fram imot i vinter när plånboken e full igen.... :fyllisar

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg