Mer jakt på "fartsyndare" på vägar med fartkameror

Nån kilometer längre fram svänger du ut från en korsning/rastplats och fortsätter din färd i laglig hastighet, nästa kamera registrerar fordon passerat, vad får du hastighet då.. 300km/h ?!
Nej, inte så länge ni inte är enäggstvillingar, och kör likadana bilar med samma regnummer:tummenupp

De har program som kan identifiera varje bil med läsbar skylt, grejen är att de behöver inte identifiera den direkt, den kan ta ett kort som datorn identifierar en stund senare, och räknar ut snittfarten med ett kort från en annan kamera!!

Men tänk vad kul att ta två tvillingar och två likadana bilar med samma nummer och göra som du sa, vad de skulle undra när man hade hållit över 300 med en gammal 240:cdevil

Och jag minns en med en traktor som hade åkt fast i en kamera i 160 nånting tror jag, om man tittade noga på bilden var det en sporthoj som precis skulle köra om:va

jak leste på sport hoj att någonn fåt en blickst i ögonen och det brännde i en halv timma!

...själv är jag mest less på att man skottar iväg miljarder på att "rädda" något hundratal liv när vi har tusentals som tar livet av sig varje år, massa tusen som röker, knarkar och super ihjäl sig men samtidigt så gott som omöjligt att komma in på akutpsyk eller få annan vård per omgående när man verkligen behöver det... Vi har tusentals heroinister men bara några hundra vårdplatser... Trots att tusentals dör av det tillåter vi rökning men hetsjagar varenda billist för att "rädda liv"...
Psykvården ja.... vilket skämt..
Bryt ett ben och du är gipsad inom ett par timmar...
Bli akut psykiskt sjuk och sök vård och du får kämpa i månader för att de ens ska titta på dig...
Jag har för mig att jag skrivit detta förut men jag tror att självmord är en alldeles för omfattande problematik att ta tag i, ska man börja gräva i dess bakomliggande mekanismer så måste man vända upp och ner på hela samhällsstrukturen, och se till hur hela det moderna industrisammhället är byggt och så långt är nog ingen beredd att gå för lite politisk good will. Det är smutsigt och tabu och hysch-hysch och inte något som någon vill tala högt om.

Trafikmiljön är så konkret och skön, med glasklara orsak-verkan samband. Bil kör fort in i bergvägg ----> föraren dör. Bilen kör sakta in i bergvägg ----> den oskadda föraren tackar euforiskt vägverket för 30-sträckan.

Dessutom vet ju alla att det bara är idioter som kör fort, jag brukar inte dras med uttrycket, men nog tusan är det politiskt korrekt att orera över döden på våra vägar samtidigt som man kastar en bekymmersam blick mellan buskögonbrynet och de nedhasade fyrkantiga glasögonen. Sen är det ju bra för miljön också.

/perris

jo men de kan inte göra fel det är hela övriga sverige som motarbetar dem. ;)
Om ni läser senaste "MC-folket" från smc så har de med en del utdrag ur en rapport angående nolldivisionen där det framkommer att det inte är något fel på deras arbetssätt eller metoder utan att det är alla andra som motarbetar dem....

:va

Hoppas jag kan få in de som tagit fram rapporten till mitt jobb, då kommer jag ju aldrig kunna göra fel :P

Jag hoppas verkligen inte de genomför detta, Återigen anser jag att de istället borde satsa på att få fler alkohol kontroller!

Är det var 5:e bilist de räknar med ska ha alkohol i blodet? Rätta mig om jag har fel... men jag har för mig att det va så, när jag läste teorin 03 (iof 5 år sen nu)

Lösningen är att montera alkolås i alla bilar.
Iaf i alla nybilar som säljs.
Tycker företagen borde ta ett ansvar där o se till att alla leasing/tjänstebilar får det monterat. Likaså alla hyrbilsföretag.
Många åkerier med tunga fordon har det ju redan.
Sen kan ju staten bidra till de privatbilister med gamla fordon som kan tänka sig ha det frivilligt.

50% av de som åker dit på fyllkörning är så kallad "dagen efter" körning..
Så låt bilen stå dan efter en fylla.

inte ens 10% kan relateras till olyckor där hastigheten varit orsak...

Har läst nånstans (Illustrerad Vetenskap typ) att människan är anpassad för en hastighet på ca 6-7km/h, vilket är normal gånghastighet.. När hastigheten fördubblas, typ börjar springa, så hinner inte hjärnan med att registrera allt och man gör lätt misstag som att snubbla..

Så visst kan för hög hastighet vara orskande till olyckor..
Kanske ofta i kombination med andra faktorer.

Och jag minns en med en traktor som hade åkt fast i en kamera i 160 nånting tror jag, om man tittade noga på bilden var det en sporthoj som precis skulle köra om:va

Sett den jag oxå.
Klockren!! :tummenupp

Last edited:
jo men de kan inte göra fel det är hela övriga sverige som motarbetar dem. ;)
Om ni läser senaste "MC-folket" från smc så har de med en del utdrag ur en rapport angående nolldivisionen där det framkommer att det inte är något fel på deras arbetssätt eller metoder utan att det är alla andra som motarbetar dem....

:va

Hoppas jag kan få in de som tagit fram rapporten till mitt jobb, då kommer jag ju aldrig kunna göra fel :P

Visst är det synd om det stackars vägverket med alla dessa människor som kör ihjäl sig bara för att sabotera deras fina nollfiktion.

Och av motkrafterna som förstör trafiksäkerhetsarbetet nämns SH, SMC handlare som säljer sporthojar och inte minst MC-åkare som tycker att regelverket är felaktigt. :va

Nu väntar vi bara på beslutet på skylt fram och ägaransvar.
Då hjälper inga neddragna kepsar eller spegelvisir.

Hälsningar
Skogö

jag är dålig på den där mekbiten så min skylt kommer nog lossna rätt så ofta, tja så kan det gå.... :tungan

Inte särskilt tunga böter för att sakna skylt, 400 spänn har jag för mig de kanske har höjt men ändå man slipper oroa sig för kameror.

Det kan de mycket väl göra..... De skulle t.ex kunna lagras centralt, och användas vid undersökningar långt efter fototillfället!

Som en liten upplysning, så är de här kamerorna tekniska vidunder, inte som de gamla skåpen med en radar och en stillbildskamera med fjärrutlösare i stort sett...

Bland annat på de nya kan de centralt ange ett regnummer på ett stulet fordon, och så fotar en kamera det om den får syn på det!

Och, då är frågan vad de tänkte använda den fantastiska funktionen till?
Skulle de spåra stulna 80 talsbilar?

Eller skulle skrupelfria anställda sälja info till kriminella? Eller skulle skrupelfria Vägverk sälja info till försäkringsbolag, advokater, företag eller skattemyndigheter? Listan på vilka fantastiska möjligheter som öppnar sig kan göras hur lång som helst:huvet

Möjligheten finns rent tekniskt i systemen ja. Dom kan ta bilder på varenda en och sen låta datorn räkna fram snitthastigheten. Det finns dock några saker som talar emot att detta skulle användas.
Dels måste man fotografera och lagra information om presumptivt oskyldiga trafikanter vilket är ett integritetsbrott. Dom måste ha tillstånd att lagra dom personuppgifterna och det är svårare än att få tillstånd för att lagra dom som bryter mot lagen vilket ju var ett problem som gjorde att kamerorna var avstängda hela första halvåret dom satt uppe.
sen kan det inte användas om det inte är en fartsträcka där det är samma begränsning hela vägen. Dom vet ju inte din faktiska hastighet på varje del av vägsträckan och det är en del av det dom måste veta för att lagföra. Det är samma regler som gör att dom inte utan vidare kan göra hastighetsmätning medelst efterföljande på vägar där hastighetsgränserna ändras.

Det står ju en skylt som säger att hastighetsöverträdelse medför registrering av personuppgifter vilket innebär att om du kör för fort så har du gett ditt medgivande till att dom registrerar dig. kör du inte för fort så har du inte godkänt lagring av dom uppgifterna. Alltså får dom inte fotografera dig.

Mitt tips är att dom inte får igenom den här grejen inom en närmare framtid. Liksom dom inte kommer att få igenom ägaransvar den närmaste tiden.

yepp det slutar väl med:
inga skyltar, alla hojers kör i svarta ställ, svarta hojar, svart hjälm ,svart visisr.. på en hoj man köpt svart och skenförsäkrat på moster Agda i jokkmokk:rolleyes:
Kan man inte gå ihop och samla in pengar och så anställer man några flitiga herrar för destruktion av dessa "Trafikfrämjande" kameror!
Tänk om ALLA som ville ha bort dessa mojänger skulle ge 100:-, RÄTT bra kassa att anställa folk för då, hehe! Lönen? självklart svart :D

Steffo_b: Nej än så länge har du rätt, men hur stor är chansen att det inte blir lagligt när VV säger att de vill ha det?

Se på England bara!!

PS. Vilken politiker skulle säga att de var för fler döda i trafiken och fler grova våldsbrott? Det är i nuläget detsamma som att vara emot ökad övervakning...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025