Mer jakt på "fartsyndare" på vägar med fartkameror

Jag tror jag fan åkte fast i nått liknande idag:mad:

Var påväg in till Gävle för å handla lite. Å på vägen dit blir det just ett 70 parti med fartkameror. Självklart så bromsade jag ju ner vid den vanliga fartkameran men sen gasa man ju på igen.
Å tro på fan att ni jävel har satt upp en sånn där kameravagn vid den andra kameran(som tar vid motsatt riktning). Jag såg aldrig att det blinkade eller nått men jag körde för fort. Låg kanske 80 - 85 på 70 väg.

Hur lång tid tar det att få hem nå skit om man har åkt fast?

Blääääääääää! :huvet :huvet

Det står ju en skylt som säger att hastighetsöverträdelse medför registrering av personuppgifter vilket innebär att om du kör för fort så har du gett ditt medgivande till att dom registrerar dig. kör du inte för fort så har du inte godkänt lagring av dom uppgifterna. Alltså får dom inte fotografera dig.

Mitt tips är att dom inte får igenom den här grejen inom en närmare framtid. Liksom dom inte kommer att få igenom ägaransvar den närmaste tiden.
Lätt fixat. Bara att ändra texten på skyltarna till "Genom att köra på den här vägen godkänner du lagring av personuppgifter, ger Tingvall full tillgång till din fru, att dina barn tas som livegna till nästa vägarbete, samt att vägverket äger din själ", eller något liknande.

Steffo_b: Nej än så länge har du rätt, men hur stor är chansen att det inte blir lagligt när VV säger att de vill ha det?

Se på England bara!!

PS. Vilken politiker skulle säga att de var för fler döda i trafiken och fler grova våldsbrott? Det är i nuläget detsamma som att vara emot ökad övervakning...

Tja. Visst finns det en liten risk men jag tror faktiskt inte det. Saken är ju just den att om dom börjar registrera för att räkna ut medelhastigheter så måste du registrera personuppgifter på personer som är oskyldiga och dessutom inte gett sitt medgivande och det finns ett ganska starkt skydd mot det i lagen i Sverige. I England har man inte samma skydd. Där har dom kameraövervakning inne på arbetsplatserna också där dom spelar in för att kunna identifiera om någon maskar. Jag tror att vi är ganska långt ifrån det sammhället i Sverige.

För övrigt skulle det i alla fall inte lösa problemet med att över 70% av alla bilder på fortkörare får slängas eftersom det inte går att identifiera föraren pga våt vindruta eller otydligt av andra skäl.
Enligt Grundlagen får du ju inte lagföra någon som inte brutit mot lagen.

Du får alltså inte ge en förare böter om du inte vet att det är just den personen som körde bilen vid tillfället. Och grundlagen tror jag inte att dom ger sig på i första taget.

Jag tror jag fan åkte fast i nått liknande idag:mad:

Var påväg in till Gävle för å handla lite. Å på vägen dit blir det just ett 70 parti med fartkameror. Självklart så bromsade jag ju ner vid den vanliga fartkameran men sen gasa man ju på igen.
Å tro på fan att ni jävel har satt upp en sånn där kameravagn vid den andra kameran(som tar vid motsatt riktning). Jag såg aldrig att det blinkade eller nått men jag körde för fort. Låg kanske 80 - 85 på 70 väg.

Hur lång tid tar det att få hem nå skit om man har åkt fast?

Blääääääääää! :huvet :huvet

Om det inte blixtrade så tog den ingen bild och du är home free.
Jag har för mig att varje kamera är påslagen i snitt 2 minuter under ett dygn eller så. Dom kan inte hantera fler bilder än så. Så man ska egentligen ha otur om man ska fastna.
Annars tar det väl normalt ca 2 veckor innan brevet kommer har jag hört.

Lätt fixat. Bara att ändra texten på skyltarna till "Genom att köra på den här vägen godkänner du lagring av personuppgifter, ger Tingvall full tillgång till din fru, att dina barn tas som livegna till nästa vägarbete, samt att vägverket äger din själ", eller något liknande.

Sant. Dock så tror jag inte att det är fullt så enkelt. Dom kan dessutom inte fånga några brottslingar eller liknande på det som man inte redan kan ta med dagens användande av systemet. Det är ju bara fartsyndare och jag är lite tveksam till att datainspektionen ger tillstånd till den registreringen då man anser att det är integritetskränkande då det då går att registrera resvanor för medborgare som inte gjort sig skyldiga till lagbrott.

Jag tror helt enkelt att sannolikheten för att det ska införas är ganska liten.
Självklart försöker dom ju lobba sig blåa för att uppnå det. Dom vill ju se ut som om dom gör något.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...