Mer jakt på "fartsyndare" på vägar med fartkameror

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Hörde just på Rapport att på vägar med fartkameror ska VV ska komma åt "problemet" med att folk bromsar in innan kameran för att sen gasa på igen genom att sätta upp mätinstrument som mäter hur fort du kör mellan mätpunkterna...

Detta innebär ju att vissa sträckor som har en jävla massa kameror måste köras i 90 och 70, hela vägen!

De hoppas att ha detta igång nästa år.

Tur att man ALDRIG kör för fort då...:rolleyes:

Det innebär inte att sätta upp något, det innebär att aktivera en funktion som var inbyggd från leverans!! Detta var naturligtvis planerat från början, även om det aldrig skulle gå, eftersom sån övervakning är mer eller mindre olaglig i Sverige, som trots allt fortfarande gör anspråk på att vara en demokrati...

Och för att kunna bevisa att du hållit för hög medelfart, så måste varje kamera ta ett kort på alla som kör förbi (eller en viss procent, om det är det man beslutar), och det betyder att hur lagligt du än kör, så kommer du att övervakas, och fråga mig inte hur det ska gå i mörkret, ska de blåsa av en blixt i ögonen på alla som kör förbi?

Men har de definitivt sagt att det ska bli verklighet, eller pratar Vägverket fortfarande bara om det?

Och för att kunna bevisa att du hållit för hög medelfart, så måste varje kamera ta ett kort på alla som kör förbi (eller en viss procent, om det är det man beslutar), och det betyder att hur lagligt du än kör, så kommer du att övervakas, och fråga mig inte hur det ska gå i mörkret, ska de blåsa av en blixt i ögonen på alla som kör förbi?

Men har de definitivt sagt att det ska bli verklighet, eller pratar Vägverket fortfarande bara om det?
Hmm, det har du verkligen rätt i, de kan ju inte fota ALLA tycker man ju...:va MEN de sa att det skulle bli verklighet till nästa år, fast det kanske är skrämselpropaganda!

Hmm, det har du verkligen rätt i, de kan ju inte fota ALLA tycker man ju...:va MEN de sa att det skulle bli verklighet till nästa år, fast det kanske är skrämselpropaganda!

Det kan de mycket väl göra..... De skulle t.ex kunna lagras centralt, och användas vid undersökningar långt efter fototillfället!

Som en liten upplysning, så är de här kamerorna tekniska vidunder, inte som de gamla skåpen med en radar och en stillbildskamera med fjärrutlösare i stort sett...

Bland annat på de nya kan de centralt ange ett regnummer på ett stulet fordon, och så fotar en kamera det om den får syn på det!

Och, då är frågan vad de tänkte använda den fantastiska funktionen till?
Skulle de spåra stulna 80 talsbilar?

Eller skulle skrupelfria anställda sälja info till kriminella? Eller skulle skrupelfria Vägverk sälja info till försäkringsbolag, advokater, företag eller skattemyndigheter? Listan på vilka fantastiska möjligheter som öppnar sig kan göras hur lång som helst:huvet

Det kan de mycket väl göra..... De skulle t.ex kunna lagras centralt, och användas vid undersökningar långt efter fototillfället!

Som en liten upplysning, så är de här kamerorna tekniska vidunder, inte som de gamla skåpen med en radar och en stillbildskamera med fjärrutlösare i stort sett...

Bland annat på de nya kan de centralt ange ett regnummer på ett stulet fordon, och så fotar en kamera det om den får syn på det!

Och, då är frågan vad de tänkte använda den fantastiska funktionen till?
Skulle de spåra stulna 80 talsbilar?

Eller skulle skrupelfria anställda sälja info till kriminella? Eller skulle skrupelfria Vägverk sälja info till försäkringsbolag, advokater, företag eller skattemyndigheter? Listan på vilka fantastiska möjligheter som öppnar sig kan göras hur lång som helst:huvet
Jag hoppas verkligen inte de genomför detta, Återigen anser jag att de istället borde satsa på att få fler alkohol kontroller!

Är det var 5:e bilist de räknar med ska ha alkohol i blodet? Rätta mig om jag har fel... men jag har för mig att det va så, när jag läste teorin 03 (iof 5 år sen nu)

Storebror ser dig...

Jag tycker vi kan såga ner varenda stolpe som en liten hint om vad vi tycker om denna övervakning. Det finns andra saker man bör lägga sin energi på för att minska olyckor.

Fast skrämselpropaganda brukar fungera - se bara hur bra man lyckades med tv-pejling-kampanjen för snart 30 år sedan. Fejk så det stod härliga till, men folk köpte det och tv-licenserna flöt in.

Jag har inte ens någon påse...
Men jag avskyr att vara övervakad hela tiden, oavsett om jag gör något fel eller inte. Snart är det är ju bara att konstatera att George Orwell var en optimist :gnissla

Om de nu skulle övervaka mig så är jag rädd för att jag inte ens skulle få köra bil i tv-spel. Mitt mjöl är definitivt inte så rent.

Å jag är så trött på allt tjat om att fartkameror räddar liv. Statistiken i år blev ju inte så bra trots att de satte upp gott om "livräddare" förra säsongen också.

Hur mycket annat, vad som helst bra, hade inte SVerige kunnat göra för dessa pengar? Vet ej hur mycket kamerorna kostar, men om dom är sånna tekniska under som beskrevs måste dom kosta endel pengar :näsblod

Storebror storebror här i landet där vi bor....

/Emigranten i vaggan

Last edited:
Om de nu skulle övervaka mig så är jag rädd för att jag inte ens skulle få köra bil i tv-spel. Mitt mjöl är definitivt inte så rent.

Å jag är så trött på allt tjat om att fartkameror räddar liv. Statistiken i år blev ju inte så bra trots att de satte upp gott om "livräddare" förra säsongen också.

...själv är jag mest less på att man skottar iväg miljarder på att "rädda" något hundratal liv när vi har tusentals som tar livet av sig varje år, massa tusen som röker, knarkar och super ihjäl sig men samtidigt så gott som omöjligt att komma in på akutpsyk eller få annan vård per omgående när man verkligen behöver det... Vi har tusentals heroinister men bara några hundra vårdplatser... Trots att tusentals dör av det tillåter vi rökning men hetsjagar varenda billist för att "rädda liv"...
Psykvården ja.... vilket skämt..
Bryt ett ben och du är gipsad inom ett par timmar...
Bli akut psykiskt sjuk och sök vård och du får kämpa i månader för att de ens ska titta på dig...

...själv är jag mest less på att man skottar iväg miljarder på att "rädda" något hundratal liv när vi har tusentals som tar livet av sig varje år, massa tusen som röker, knarkar och super ihjäl sig men samtidigt så gott som omöjligt att komma in på akutpsyk eller få annan vård per omgående när man verkligen behöver det... Vi har tusentals heroinister men bara några hundra vårdplatser... Trots att tusentals dör av det tillåter vi rökning men hetsjagar varenda billist för att "rädda liv"...
Psykvården ja.... vilket skämt..
Bryt ett ben och du är gipsad inom ett par timmar...
Bli akut psykiskt sjuk och sök vård och du får kämpa i månader för att de ens ska titta på dig...

Behöver inte stämma...när jag bröt foten fick jag först sitta i ca 4h och vänta, nähä, sen var det stängt så jag fick gå med bandage över helgen. Sen på måndan var det ca 6h till, tills dom kom fram till att det inte kunde göras på det sjukhuset (kungsbacka) så jag fick åka till varberg dagen efter (dom hade redan stäg) och vänta ca 8h till innan jag fick lite jeffla gips.... :gnissla :huvet

100.000 människor i sverige dör varje år
500 dör i trafiken varje år, 50% i alkhoholrelaterade olyckor ungefär... inte ens 10% kan relateras till olyckor där hastigheten varit orsak...

Hur många tusen tar sitt eget liv varje år i Sverige?
Borde vi inte lägga miljarder på att få folk att må bra istället för att övervaka oss och trycka ner svensson i sulorna ännu mer ?

PS

Ponera att jag passerar en vägkamera i laglig hastighet, kameran registrerar att ett fordon passerat.
Nån kilometer längre fram svänger du ut från en korsning/rastplats och fortsätter din färd i laglig hastighet, nästa kamera registrerar fordon passerat, vad får du hastighet då.. 300km/h ?!

Jag fattar inte hur det är tekniskt möjligt att lösa alla olika situationer... för att kunna bevisa nånting måste kameran ta kort på varje bil som åker förbi och ha en AI som är smart nog att kunna identifiera varje bil, lycka till. :huvet

Last edited:
Jag fattar inte hur det är tekniskt möjligt att lösa alla olika situationer... för att kunna bevisa nånting måste kameran ta kort på varje bil som åker förbi och ha en AI som är smart nog att kunna identifiera varje bil, lycka till. :huvet

Såna system finns - vägtullarna kollar varenda skylt (både bak och fram) och kan även läsa skyltar som är nedsmutsade (till en viss gräns). Fartkamerorna har motsvarande kapacitet.

Men även om de nu noterar en hög snitthastighet - vad ska de göra åt det ? Döljer man ansiktet så vet de i alla fall inte vem som kört. Man behöver ju inte ens bromsa ner för en fartkamera. Problemet är snarare just övervakningen - det registreras att just detta fordon är ute och rör på sig, tidpunkter och exakt var. Ett sådant system kan missbrukas. Det här är bara början...

Eftersom det genomsnittliga sh-miffot i normala fall propagerar för övervakningssamhälle, kameror och allsköns nätövervakning eftersom vederbörande minsann har rent mjöl i påsen så känns den här tråden ganska bra.

Lätt, påtagligt och allmänt oomtyckt, finfint exempel som till och med en 5-åring kan relatera till.

har du någon länk eller hade de kallat in dig för personligt samtal?

De var ju på Rapport skrev jag ju:fakta :)

EDIT: Å' så hittade du en länk på DN, Dutti!

Hursom kan jag bara hålla med om att man börjar känna sig som i G. Orwells
"1984", övervakad, jämt och ständigt... Viss övervakning tycker jag är bara bra, för att minska våld osv, men detta är bara ett sätt att kunna slå trafikanter på mer pengar i böter.

Gotland var en härlig frizon på mina första lelleträffar, men nu är det poliser som fan där under Lelleveckan, undrar varför:rolleyes: De får gärna kolla nykterheten, men de behöver väl inte stå med laser över hela ö-djävul'n!

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...