Mer hästar i s1000rr?

Det är inte ofta jag känner samma glädje som 2003-2005 men idag gör jag det.
Och jadå, jag minns skjutspinnarna.

Effekt är väl en produkt av vridmoment gånger varvtal + tusen andra faktorer. Så antingen höjer man vrid med turbo eller lustgas eller så höjer man varvtalet. Motorn exploderar till slut oavsett metod.

Man kan fundera på hur mycket vrid per liter man har, ligger man över 0,11Nm/liter så blir det dyra hästar att få ut mer vrid utan tvångsmatning har jag hört.

Men så finns det ju de som vet också, den skaran tillhör inte jag.
 
Det är inte ofta jag känner samma glädje som 2003-2005 men idag gör jag det.
Och jadå, jag minns skjutspinnarna.

Effekt är väl en produkt av vridmoment gånger varvtal + tusen andra faktorer. Så antingen höjer man vrid med turbo eller lustgas eller så höjer man varvtalet. Motorn exploderar till slut oavsett metod.

Man kan fundera på hur mycket vrid per liter man har, ligger man över 0,11Nm/liter så blir det dyra hästar att få ut mer vrid utan tvångsmatning har jag hört.

Men så finns det ju de som vet också, den skaran tillhör inte jag.

0,11Nm/liter av vad? Cylindervolym? Du vet att en modern sporthoj har runt 120Nm per 1000cc?
 
Verkar som just vridet för hojar utan turbo har inte ökat så värst mkt de senaste 30 åren. Min lätt moddade gamla FZR gav strax över 100 Nm i bänk och vad jag minns så gav min förra R1 inte mer när jag bänkade den.
 
100Nm är en mänsklig rättighet. 120 är jävligt bra.
Som riktmärke.

Det första man ska tänka på innan man börjar trimma är.... Är alla hästar hemma?
 
100 Nm? Det säger ju ingenting om man inte vet vid vilket varvtal. Varför bry sig öht om Nm?
En gammal tant kan utveckla 1000 Nm med en tillräckligt lång hävarm (lågt varvtal).

Dags att spåra ur tråden på riktigt! :D
 
100 Nm? Det säger ju ingenting om man inte vet vid vilket varvtal. Varför bry sig öht om Nm?
En gammal tant kan utveckla 1000 Nm med en tillräckligt lång hävarm (lågt varvtal).

Dags att spåra ur tråden på riktigt! :D

Fast det är väl Nm som säger allt om hur hojen är att köra, i och för sig är det som du säger att man vill ju se kurvan kopplat till varvtalet.
Men är det något man ska bry sig om så det väl vridmomentet, annars måste jag tillbaka till skolbänken :va
 
Vridmoment multiplicerat med varvtal är hästkrafter. Av det kan man se att massor av vridmoment som inte roterar inte gör nån nytta.
Hästkrafter flyttar fordon, vridmoment förstör saker. Alltså, mer varv är bra skit.
 
Fast det är väl Nm som säger allt om hur hojen är att köra, i och för sig är det som du säger att man vill ju se kurvan kopplat till varvtalet.
Men är det något man ska bry sig om så det väl vridmomentet, annars måste jag tillbaka till skolbänken :va

Det är effekten du känner i kroppen när du kör. Den är produkten av vrid och varvtal.
 
Det är effekten du känner i kroppen när du kör. Den är produkten av vrid och varvtal.

Sant.
Tänkte mest på att det är vridmomentet du mäter, och effekten räknas fram utifrån det.
Vridmomentskurvan säger en del om hur motorkaraktären kommer att upplevas, så helt oviktigt är det ju inte.
Men, helt rätt, det är ju utfört arbete per tidsenhet som roterar bakhjulet, och det du känner i kroppen, så mer varv är bra skit :)
 
Sant.
Tänkte mest på att det är vridmomentet du mäter, och effekten räknas fram utifrån det.
Vridmomentskurvan säger en del om hur motorkaraktären kommer att upplevas, så helt oviktigt är det ju inte.
Men, helt rätt, det är ju utfört arbete per tidsenhet som roterar bakhjulet, och det du känner i kroppen, så mer varv är bra skit :)

Den där kurvan med vridmoment på y-axeln har ju varvtal på x-axeln.
Känslan du upplever beror på vart på momentkurvan maxvridet ligger samt vart på effektkurvan maxeffekten ligger.
 
Den där kurvan med vridmoment på y-axeln har ju varvtal på x-axeln.
Känslan du upplever beror på vart på momentkurvan maxvridet ligger samt vart på effektkurvan maxeffekten ligger.

Ja, överens om det.
Och det kan ge rätt roliga tankar.
För om man "bromsar" fast till exempel en bil, så precis innan däcken släpper, och börjar spinna, så har man förmodligen ett ganska högt vridmoment, men utvecklar 0 hästkrafter på bakhjulen.
All effekt blir väme någonstans mellan vevaxeln och däcken :)
 
Ja, överens om det.
Och det kan ge rätt roliga tankar.
För om man "bromsar" fast till exempel en bil, så precis innan däcken släpper, och börjar spinna, så har man förmodligen ett ganska högt vridmoment, men utvecklar 0 hästkrafter på bakhjulen.
All effekt blir väme någonstans mellan vevaxeln och däcken :)

https://www.youtube.com/watch?v=oebzAIZEfxQ

Ungefär så?

On topic:
Har svårt att begripa att toppfart är viktigt på en mc, det är ju accet som är gött.
Att en S1000RR inte räcker till att acca med är ju tokigt. Dreva ned en kugg fram bara så känns det lite roligare igen.
 
Verkar som just vridet för hojar utan turbo har inte ökat så värst mkt de senaste 30 åren. Min lätt moddade gamla FZR gav strax över 100 Nm i bänk och vad jag minns så gav min förra R1 inte mer när jag bänkade den.

Så är det, fysiken sätter begränsningar. Som jag förstått det så är den främsta anledningen till de ökande effekterna att materialkunskapen ökat väsentligt sedan åttiotalet, grejerna tål helt enkelt att varvas mycket mer nu.
 
Det är effekten du känner i kroppen när du kör. Den är produkten av vrid och varvtal.

Det var lite detta mina ytliga tankar ville förmedla: blir kvoten 0,11 eller högre så får man nog satsa på varvtalshöjning snarare än att porta topp. Men återigen: jag KAN inget.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top