Mer hästar i s1000rr?

Har du bytt till alpluft i däcken?
Som nämnts tidigare, kolvuppstuttsarfjädrarna kanske börjar bli slitna?
Och glöm för bövelen inte passagerarpinnarna, kom dock inte ihåg om dom ska vara uppe eller nere. Någon som kommer ihåg?
 
Tilläggas bör då att det kommer att ha negativ effekt på hållbarheten om man går på så drastiska metoder.

Spelar det någon roll vilken olja man kör på i så fall :va
Jag har hört att Biltemas olja inte fungerar lika bra som SBK Räcing, hade visst något att göra med att lamellerna kunnde ätas upp om man körde passivt?
Eller så beror hela det här inlägget bara på att jag just nu har lite dålig arbetsdisciplin.....???
 
Spelar det någon roll vilken olja man kör på i så fall :va
Jag har hört att Biltemas olja inte fungerar lika bra som SBK Räcing, hade visst något att göra med att lamellerna kunnde ätas upp om man körde passivt?
Eller så beror hela det här inlägget bara på att jag just nu har lite dålig arbetsdisciplin.....???

Rätt olja är A och O i en så pass vältrimmad motor, och ännu hellre om den ska trimmas ytterligare. Biltemas duger bra för alla med paralelltwin, men S100RR är ju en radfyra och då ska det stå 4-stroke på förpackningen. SBK racing är budgetvarianten och det billigaste man kan ge sin hoj som klarar lamellkravet. Själv kör jag bara på Motuls 300V som är baserad på ricinoljederivat och dessutom den enda olja som fått jenkaferomoner för extra snärtig fjortisdoft.
 
Nu börjar det likna något, massa bra tips :fakta Slick 50 var poppis i moppeåldern o skulle ge massor med extra pållar, säkert 10-15 i en beemer 1000:tummenupp eller var det bara för 2t?
 
Glöm inte aerodynamik.

Diskhandskar och latexdräkt ger säkert någon kilometer på toppen.
 
Glöm inte aerodynamik.

Diskhandskar och latexdräkt ger säkert någon kilometer på toppen.

Alla vet att iklädd endast badbyxor och platt på tank och sadel är snabbast.
 
Var det inte i en annan tråd om bmw S 1000rr där det ansågs vara en utmärkt touring hoj det var väll ingen som vunnit något race någonsin med en s1000rr,

Sedan har väll jag inte blivit så ifrån axad som av just en BMW s1000rr :fakta

-Jo det vill jag också minnas att jag läst nåt om. Han har kanske bara glömt haka av sidoväskorna och toppboxen.. borde ju göra lite skillnad på toppfarten ? :hihi
 
Detta spårade ju lite :näsblod

Lite?!

Även om jag är delaktig i spårningen så är jag lite förvånad att det inte stoppats, med tanke på att det ändå postats i Teknikforumet och det brukar vara rätt mycket ordning och reda här.
 
Lite?!

Även om jag är delaktig i spårningen så är jag lite förvånad att det inte stoppats, med tanke på att det ändå postats i Teknikforumet och det brukar vara rätt mycket ordning och reda här.

Synd, det hade varit intressant om dom som faktiskt vet något hade delat med sig av vad som lönar sig att gör med en modern literklubba utom turbo och full WSBK. Där var något seriöst svar i början men sen tog det stopp.
 
Indeed!

Nej men det korta svaret för mer hästar är som alla andra motorer.

Pengar. Kasta pengar på skiten.
Custom headers + avgas.
Maxportad top.
Standalone sprut.
En jävligt duktig snubbe på dynon.
Viktminskning (byt allt till titan, kolfiber / billet alu)
Eventuellt överladdning om det inte duger.

Oavsett snackar vi ju pengar upp mot 60k på bara sakerna jag nämt. Exklusive överladdning.
 
Synd, det hade varit intressant om dom som faktiskt vet något hade delat med sig av vad som lönar sig att gör med en modern literklubba utom turbo och full WSBK. Där var något seriöst svar i början men sen tog det stopp.

Det enkla och ganska tråkiga svaret på det är nog tyvärr att det inte finns så mycket man kan göra.
Det finns egentligen två huvudsakliga sätt att öka effekt i en motor.
Antingen ökar man genomlupen cylindervolym genom att förbättra fyllnadsgrad, öka vartvalet eller borra upp cylindrarna.
Eller så justerar man tändförställningen (tidigare tändning) så att man utnyttjar den luft/bränsleblandning man får in lite effektivare.
Justera tändsförställningen finns det inte så mycket att hämta i eftersom moderna sugmotorer är ganska bra optimerade där redan.

Att öka fyllnadsgraden innebär att ändra dimensioner i insuget så att man optimerar i det avseendet men det sker i så fall på bekostnad av att man tappar effekt någon annanstans i registret. Vanligen optimerar man för högre varvtal för att få högre toppeffekt vilket i så fall sker på bekostnad av lägre varvtal. Ska man få någon effekt att tala som så resulterar det i att användbart register blir väldigt smalt och det innebär tyvärr dålig körbarhet.
Borra upp cylindrar och byta kolvar är ju ett ganska stort jobb.
Kvar finns att öka varvtalet vilket i sig kan kräva omdimensionering av insug mm men det påverkar också kraven på hållfasthet på vevstakar och vevaxel bland annat och en modern högvarvig motorcykelmotor ligger redan på så höga varv att det blir problematiskt. Dessutom har man begränsningen att man måste hålla kolvhastigheten under flamfrontens hastighet vid förbränningen. Annars tappar man rejält i verkningsgrad. Och även där ligger man i många fall redan ganska nära gränsen för vad som är praktiskt.

Du har ju dessutom det lilla abret att en modern supersport är ganska hårt optimerad vad gäller vikt. Man har sparat all vikt man kan på alla komponenter så långt man kan utan att straffa driftsäkerheten alltför mycket. Det betyder att ökar man effekten så kan man ganska fort få problem med att saker börjar haverera.

det finns en anledning att även en tävlingshoj som man trimmat så hårt man vågar inte har så högre effekt än dom har. Tillförlitligheten sjunker till den nivå att även om motorn inte behöver hålla mer än ett race så kommer man inte längre.

Det finns en anledning till att Jörgens HD inte har en enda del av originalmotorn kvar. Det finns inte tillräckligt mycket att göra på en sugmotor för att man ska kunna trimma speciellt mycket.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top