Mer hästar i s1000rr?

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
pratade med min mekaniker idag angånde mer hästar.

Han ansåg att Akrapovic Racing Line Carbon, bättre luftfilter och ev pc5 med mapp.
Han menar att det endast skulle ge ca 5-6 hästar???
Det tycker jag verkar lite.
Akrapovic hävdar drygt 11 hästar som jag förstår det bara med avgassystemet.
Då jag söker mer hästar mer än 5-6 hästar så föreslog han kam och något skulle göras med toppen.
detta kanske skulle ge 20hk till.

vad kan man räkna med avgas,filter och pc5+mapp?
hur mycket till ger kam och vad man nu kan göra med toppen?
är det rätt väg att gå för att få lite mer hästar?

nu anklagar jag inte han överhuvudtaget utan undrar lite. till hans försvar har han aldrig skruvat s1000rr och vet ej hur mkt han har trimmat.

sen känns min rätt slö efter 290km/h sitter det någon fartspärr eller något annat skit.
när mean ser på filmer så når dom 300 otroligt snabbt, jag fastnar någonstans runt 294.
har försökt prova lite men inte hittat raksträcka lång nog än att fortsätta pressa.

det är en 2011 tysk import
 
Fan dreva då. Min sura förgasarretta al'a 01 höll 299 stumt från Gryttjom och ner mot Uppsalla när man skulle hem från skärmhoppat.
 
Ingenjör?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Akra Evolution/Racing line gir ca +6hk + ev. mapping. Porting av topp gir lite eller ingenting på denne modellen av S1000RR, kamaksler som finnes på markedet + 8-10hk og koster ganske mye
Jobbet hos AlphaRacing med første modellen , og vi hadde 197-199RWHP på Superstock/IDM versjon og 208-212RWHP på WSBK versjon
 
Att man når 300km/h mätarhastighet snabbt beror sannolikt på att det neddrevat.
Ett 4-1 system ger lite på toppen på bekostnad av lågvarv. Hel malplacerat på en gathoj tycker jag.
Topphastigheten är ju ganska ointressant i praktiken. Växla ner hojen i stället så att du oftare kör på högre växlar där lådan är mer tätstegad.
Tänk även på att många helsystem ger dig svartflagg på många banor.
 
Last edited:
Bmw S1000 RR har ju insprutningshästar = inte lika starka som förgasarhästar.
Konvertera till rejäla förgasarare så blir det fart på aset!
 
-Ja när den börjar tröttna redan vid 290 knyck måste det ju vara nåt fel på hojen :crash
 
Inget konstigt alls med att du bara får ut några få hästar. Originalavgassystem och ECU:er är i regel så pass välavstämda och tunade på en modern sporthoj att det inte finns mycket att tjäna med eftermarknads dito. De ingrepp du får göra för större effekt är att gå på motorns dimensionering (borr och slaglängd) samt kamaxlar och liknande, vilka sånna möjligheter som finns till S1000RR har jag ingen aning om dock.
 
Last edited:
-Ja när den börjar tröttna redan vid 290 knyck måste det ju vara nåt fel på hojen :crash

Var det inte i en annan tråd om bmw S 1000rr där det ansågs vara en utmärkt touring hoj det var väll ingen som vunnit något race någonsin med en s1000rr,

Sedan har väll jag inte blivit så ifrån axad som av just en BMW s1000rr :fakta
 
Bmw S1000 RR har ju insprutningshästar = inte lika starka som förgasarhästar.
Konvertera till rejäla förgasarare så blir det fart på aset!

Precis! :fakta passar rakt av från R1 98-01. nu när det är vinter så kan du fila lite på oljeringarna med om du vill få den rätt 2T-moppekänslan som bara finns i Yamahas motorer.... Tider det när man kopplingsjuckade DTn..eller var det R1.an....:va och vänder sig om medan oljedimman ligger tät...:yoparty

mvh
 
Tror det är dax för dig att byta hoj till Hayabusa eller kanske H2R då du verkar mest intresserad av toppfart och hk så kanske du skall skaffa en hoj som är till för det.
 
kanske det. vem gör sånt i sverige?

Om du vill ha turbo och köra jättefort några hundra meter innan renovering kan jag förmedla en kontakt där jag bor i Tyresö. Han har en gatureggad Suka till salu med uppmätta 463 hästar av Anderssons Turbo på bakdäcket. Skrytvärde 10/10, körsträcka 1/10, försäkringsklass 1/10 :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top