Mer Gnista...?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag tror jag har läst nånstans att man kan få bättre gnista genom att sätta i en bättre CDI box. Stämmer det och ger det nån märkbar skillnad?
 
Nya tändspolar ger möjligtvis bättre gnista och sen finns det ju tändboxar till bilar som gnistar flera gånger i följd men till hoj har jag nog inte hört om..
 
Antingen antänds bränsleblandningen eller så gör den inte det. När den inte antänds både känns och hörs det. Blandningen kan inte antändas bättre eller sämre annat än självförvållat dvs via detonation (för högt cylindertryck under själva förbränningen som skapar flera sponana antändningar där flamfronterna krockar med varandra istället för att förbrännas från ett enda ställe) eller knackning (självantändning före själva gnistan pga t.ex. överhettat tändstift eller avgasventil).
 
Det här med de eftermarknadgrejer som finns som tänder fler gånger.
Tänder starkare.
Tändstift med 4 gnistor osv.

är det bara bull alltihop?

Antingen antänds bränsleblandningen eller så gör den inte det. När den inte antänds både känns och hörs det. Blandningen kan inte antändas bättre eller sämre annat än självförvållat dvs via detonation (för högt cylindertryck under själva förbränningen som skapar flera sponana antändningar där flamfronterna krockar med varandra istället för att förbrännas från ett enda ställe) eller knackning (självantändning före själva gnistan pga t.ex. överhettat tändstift eller avgasventil).
 
Det här med de eftermarknadgrejer som finns som tänder fler gånger.
Tänder starkare.
Tändstift med 4 gnistor osv.

är det bara bull alltihop?

Jag undrar vad flera gnistor på samma ställe skulle kunna tillföra, de tänder där det redan vart en gnista å antänt gasblandningen redan.
De e bättre att det tänder samtidigt på flera olika ställen i förbränningsrummet typ Twinspark. Men mekaniskt sätt så blir tändstiftplasering oftast en kompromiss vart de kan få plats mellan ventiler. Och så finns det ju önskan om att förbränningsrummet skall ha en bra utformning.

SAAB testade juh tex att använda kolven som mottagare "elektrod" där de skulle få en gnista att hoppa över från en elektrod i förbränningsrummets övre del.
De verkade ju inte att fungera så bra eftersom de inte används nu.

Så de e e iaf något motortillverkare testar olika metoder :)
 
JA eller så vart NGK sura på dem.

Finns många bra lösningar som aldrig kommer till produktion eller slutar tillverkas av flera olika själ...

Nej jag har ingen aning om vad dessa saker skall förbättra bara förundrad att det finns så mycket av det om det inte hjälper något alls.


Jag undrar vad flera gnistor på samma ställe skulle kunna tillföra, de tänder där det redan vart en gnista å antänt gasblandningen redan.
De e bättre att det tänder samtidigt på flera olika ställen i förbränningsrummet typ Twinspark. Men mekaniskt sätt så blir tändstiftplasering oftast en kompromiss vart de kan få plats mellan ventiler. Och så finns det ju önskan om att förbränningsrummet skall ha en bra utformning.

SAAB testade juh tex att använda kolven som mottagare "elektrod" där de skulle få en gnista att hoppa över från en elektrod i förbränningsrummets övre del.
De verkade ju inte att fungera så bra eftersom de inte används nu.

Så de e e iaf något motortillverkare testar olika metoder :)
 
Det här med de eftermarknadgrejer som finns som tänder fler gånger.
Tänder starkare.
Tändstift med 4 gnistor osv.

är det bara bull alltihop?

Gnistan hoppar till den elektrod som det är minst motstånd till.
Dvs du får inte fyra gnistor för att det är fyra elektroder.

starkare gnista är eftersträvansvärt när man har högoktaniga bränslen, högkompade motorer eller motorer med höga laddtryck annars är det inte nödvändigt.
 
en såndär box som gör flera snabba tändningar på varandra då? Samma sak där att högt tryck / komp kan det ge bättring?

Högoktanigt som i vad då? Etanol eller ännu högre?

Gnistan hoppar till den elektrod som det är minst motstånd till.
Dvs du får inte fyra gnistor för att det är fyra elektroder.

starkare gnista är eftersträvansvärt när man har högoktaniga bränslen, högkompade motorer eller motorer med höga laddtryck annars är det inte nödvändigt.
 
Får man ingen gnista pga av för hög kompression lär man använda prylar som ger en högre spänning (och energi) för att orka skapa en gnista. Har man ingen blowout är det bortkastade pengar att köpa ett högeffekts tändsystem.

Tändstift med två eller fyra elektroder är bara ett försäljningstrick. Vill du vara anal som Prostock-byggare för bil i USA är, indexera dina tändstift så att flamutbredningen blir optimal dvs öppningen för gnistgapet är riktad in mot mitten av förbränningsutrymmet.

Som sagt, en gnista antänder bränsleblandningen och en icke-gnista antänder inte bränsleblandningen, det finns inget mellanting annat än detonation och knackning.

På min lustgasade hoj kunde jag köra utan sidoelektrod (bortbränd pga för klen bränsleblanding) då mitt Dyna-system med blå spolar fortfarande kunde skapa en gnista mellan mittelektrod och gängringen som gjorde att hojen fortfarande gick utan problem. Den kunde vara lite svårstartad, det var det enda tecknet på att stiften hade gjort sitt.
 
Får man ingen gnista pga av för hög kompression lär man använda prylar som ger en högre spänning (och energi) för att orka skapa en gnista. Har man ingen blowout är det bortkastade pengar att köpa ett högeffekts tändsystem....

Kan du förklara blowout?

Har själv fått en Kawa 550 som sköt och misstände på högvarv att funka med bättre tändspolar. Inbillar mig att det berodde på att motor pga portning, bättre avgassystem, andra förgasare och luftfilter fick högre fyllnadsgrad än originaltändningen klarade att slå blixtar igenom.

Rätt/fel?
 
Kan du förklara blowout?

Det är när cylindertrycket är så pass högt att den spänning och ström som krävs för att skapa en gnista inte räcker till. Har man ett komp lägre än 12:1 brukar originaltändingen räcka, annars kanske man lär minska gnistgapet från 0.70 till 0.50 mm. I felsökningssyfte kan man minska gapet ända ned till 0.30 mm.

Cylindertrycket är som högst vid varvtalet för maximalt vridmoment där chansen för misständningar är som störst om man har trubbel med tändingen.

Vanligaste felen är annars rutten tändkabel, rutten tändhatt eller koksat/sprucket tändstift på lite äldre hojar. Koksade stift gör man "rent" mha blå (inte gul) gassvetslåga, dvs gör isolatorn körsbärsröd så att kokset bränns bort.

Har man en antik motor med brytarspetsar gäller helt andra premisser då man även måste räkna med brytarfladder och uppladdningstid (EMK) för spolen.
 
Last edited:
Trimning av bågar vet jag inte mycket om, men MSD boxar (multi spark discharge, eller vad det nu står för) till trimade V8:or är bra av flera anledningar.
Trimade förgasarmotorer brukar ha en tendens att gå riktigt ruttet på lågvarv, rent utav misstända, pga. av att vassa kammar i kombination med stora förgasare gör att motorerna drar i sej stora mängder ofulständigt förgasad bensin på dom varven.Om man då låter tändstiftet spruta ett sjujävla gnisträgn kan man få det att tända endå, fast blandningen är långt ifrån optimal.Dels gör det att man kanse kan få en någorlunda stabil tomgång på 1000rpm på en motor som kanse hade behövt 1500rpm med traditionell tändnig, och dels gör det att stiften förhopningsvis inte har slagit igen när man väl har kommit upp på dom varv motorn väl har börjat gå rent.
Dessutom, när man trimmar en V8 från 60-talet så måste man ju i vilket fall som hälst byta ut orginaltändnigen mot nått bättre, och då kan men ju lika gärna kasta på en MSD box som nått annat...

På en mordern MC tvivlar jag på att det skulle vara nån förbettring...
 
Främsta syftet med flera gnistor är väl att förhindra att nitromotorer hydrar? Det finns bara en tändpunkt som är rätt. Har det inte tänt då, så går motorn ändå som en påse bajs. Flerstiftskonstellationer ger flamfronntskrockar. Ett centralt placerat stift av god kvalitet (gärna iridiumstift eller annat mumbo-jumbo, ety dessa skuggar gnistan mindre och har ett bredare temperaturområde = sotar ej lika lätt = okänsligare) ordentligt anslutet (tändkabeln är absolut viktigast, så att den inte läcker ström) till en tändspole som får säkerställd matning från en rätt inställd tändning, så funkar det. Spolen anslutning är extra viktig om du verkligen har CDI-tändning. Dessa (Capacitor Discharge Ignition) ger en tändpuls på sisådär 200 volt som transformeras upp av spolen till tillräcklig spänning för en gnista (sisådär 20 kilovolt). "Vanliga" tändsystem (brytare och deras modernare variant TCI (Transistor Controled Ignition) ) ger batterispänning (oftast 12 - 14,7 volt) till spolen, vilket bygger upp ett magnetfält. När brytaren eller transistorn bryter strömmen kolappsar spänningsfältet och ger en gnista. Tror jag.
 
Det är när cylindertrycket är så pass högt att den spänning och ström som krävs för att skapa en gnista inte räcker till. Har man ett komp lägre än 12:1 brukar originaltändingen räcka, annars kanske man lär minska gnistgapet från 0.70 till 0.50 mm. I felsökningssyfte kan man minska gapet ända ned till 0.30 mm.
Nu när vi ändå är inne på det, vad spelar gnistgapet för roll egentligen? Jag inbillar mig att stort gap är bra för att gnistan når mer gas då, men de är antagligen helt uppåt väggarna? :)
 
Nu när vi ändå är inne på det, vad spelar gnistgapet för roll egentligen? Jag inbillar mig att stort gap är bra för att gnistan når mer gas då, men de är antagligen helt uppåt väggarna? :)


Stort avstånd i gnistgapet ger en effektivare gnista men om du tex har lite felbestyckad i något effektområde är det mycket lättare att släcka stiftet.

Kort gnistgap ger mindre drag i gnistan men den är mycket svårare att släcka.


Titta tex på bilvärlden, där 0,7 var standard i många år till saab kom med sina direktspoletändningar på turbobilarna och satta 1.1 i gnistgap.
 
Främsta syftet med flera gnistor är väl att förhindra att nitromotorer hydrar? Det finns bara en tändpunkt som är rätt. Har det inte tänt då, så går motorn ändå som en påse bajs. Flerstiftskonstellationer ger flamfronntskrockar. Ett centralt placerat stift av god kvalitet (gärna iridiumstift eller annat mumbo-jumbo, ety dessa skuggar gnistan mindre och har ett bredare temperaturområde = sotar ej lika lätt = okänsligare) ordentligt anslutet (tändkabeln är absolut viktigast, så att den inte läcker ström) till en tändspole som får säkerställd matning från en rätt inställd tändning, så funkar det. Spolen anslutning är extra viktig om du verkligen har CDI-tändning. Dessa (Capacitor Discharge Ignition) ger en tändpuls på sisådär 200 volt som transformeras upp av spolen till tillräcklig spänning för en gnista (sisådär 20 kilovolt). "Vanliga" tändsystem (brytare och deras modernare variant TCI (Transistor Controled Ignition) ) ger batterispänning (oftast 12 - 14,7 volt) till spolen, vilket bygger upp ett magnetfält. När brytaren eller transistorn bryter strömmen kolappsar spänningsfältet och ger en gnista. Tror jag.

Och där har vi förmodligen orsaken till att dom flästa trimmade raggarbilar har en MSD 6 box på framskärmen.Orginalbrytarna duger inte längre, och CDI tändning är ju inte så dumt.MSD 6 boxarna är den vanligaste och en av dom billigaste CDI boxarna för eftermontering som finns (finns ju ioförsej billigare kopior nu för tiden).Angående flera gnistor än en vid varje tändtillfälle så är det ju givetvis rätt att om det är som det ska så tänder det på första och dom andra inte behövs, men alla som hört en trimmad motor bludra och ruska och skvätta oförbränd bensin genom rökrören på tomgång förstår ju att allt inte är som det ska på dom varvtalen.När man sen ska gasa så har stiften slagit igen och motorn misständer även på dom varv motorn skulle ha gått bra med torra stift...Bättre då att ha ett tändsystem som knattrar på som en pinnsvets och bränner av blandningen fast blandningsförhållandet är åt helvete...

Dom flesta multi spark boxar bränner av 3-5 gnistor på låga varv och 1-2 gnistor på högre varv.En motor med bra tomgångsegenskaper har nog ingenting att vinna på en MSD box jämfört med vilket tädsystem som hälst som klarar av att andtända bränsleblandningen vid varje tändpunkt.
 
Finns ju en så kallad BHP Tändförstärkare. Dock vad jag har hört är det bara bullshit. Men inte tror jag det blir sämre. Finns till både 2 takt och 4 takt.
 
Och där har vi förmodligen orsaken till att dom flästa trimmade raggarbilar har en MSD 6 box på framskärmen.Orginalbrytarna duger inte längre, och CDI tändning är ju inte så dumt.MSD 6 boxarna är den vanligaste och en av dom billigaste CDI boxarna för eftermontering som finns (finns ju ioförsej billigare kopior nu för tiden).Angående flera gnistor än en vid varje tändtillfälle så är det ju givetvis rätt att om det är som det ska så tänder det på första och dom andra inte behövs, men alla som hört en trimmad motor bludra och ruska och skvätta oförbränd bensin genom rökrören på tomgång förstår ju att allt inte är som det ska på dom varvtalen.När man sen ska gasa så har stiften slagit igen och motorn misständer även på dom varv motorn skulle ha gått bra med torra stift...Bättre då att ha ett tändsystem som knattrar på som en pinnsvets och bränner av blandningen fast blandningsförhållandet är åt helvete...

Dom flesta multi spark boxar bränner av 3-5 gnistor på låga varv och 1-2 gnistor på högre varv.En motor med bra tomgångsegenskaper har nog ingenting att vinna på en MSD box jämfört med vilket tädsystem som hälst som klarar av att andtända bränsleblandningen vid varje tändpunkt.

Dessutom brukar gamla våttor ha halvpissiga tändförställningsanordningar som gör att man för optimal tändpunkt på högvarv får försaka lämplig tändpunkt lågvarv , vilket tillsammans med lång duration (som icke går att kompensera med tillräcklig höjning av kompressionsförhållandet samt ger pulser i förgaseriet som fetar ordentligt) ger ojämn gång som orsakar att tändförställningen fladdrar och tänder lite hipp som happ. Been there, done that.
 
Främsta syftet med flera gnistor är väl att förhindra att nitromotorer hydrar? Det finns bara en tändpunkt som är rätt. Har det inte tänt då, så går motorn ändå som en påse bajs.

Nja, Nitrometanol brinner ju ganska långsamt, det tänder i 25 grader eller nåt sånt där. Det är en lång gnista det... :) Eller en jäkla massa korta... Sen håller det på och självantänder en stund, har jag hört. Över ett varv på vevaxeln påstod en speaker en gång. Hur fasen det går till fattar inte jag, men det skulle kunna förklara de meterlånga eldsflammorna ur piporna.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top