Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Antingen antänds bränsleblandningen eller så gör den inte det. När den inte antänds både känns och hörs det. Blandningen kan inte antändas bättre eller sämre annat än självförvållat dvs via detonation (för högt cylindertryck under själva förbränningen som skapar flera sponana antändningar där flamfronterna krockar med varandra istället för att förbrännas från ett enda ställe) eller knackning (självantändning före själva gnistan pga t.ex. överhettat tändstift eller avgasventil).
Det här med de eftermarknadgrejer som finns som tänder fler gånger.
Tänder starkare.
Tändstift med 4 gnistor osv.
är det bara bull alltihop?
Jag undrar vad flera gnistor på samma ställe skulle kunna tillföra, de tänder där det redan vart en gnista å antänt gasblandningen redan.
De e bättre att det tänder samtidigt på flera olika ställen i förbränningsrummet typ Twinspark. Men mekaniskt sätt så blir tändstiftplasering oftast en kompromiss vart de kan få plats mellan ventiler. Och så finns det ju önskan om att förbränningsrummet skall ha en bra utformning.
SAAB testade juh tex att använda kolven som mottagare "elektrod" där de skulle få en gnista att hoppa över från en elektrod i förbränningsrummets övre del.
De verkade ju inte att fungera så bra eftersom de inte används nu.
Så de e e iaf något motortillverkare testar olika metoder![]()
Det här med de eftermarknadgrejer som finns som tänder fler gånger.
Tänder starkare.
Tändstift med 4 gnistor osv.
är det bara bull alltihop?
Gnistan hoppar till den elektrod som det är minst motstånd till.
Dvs du får inte fyra gnistor för att det är fyra elektroder.
starkare gnista är eftersträvansvärt när man har högoktaniga bränslen, högkompade motorer eller motorer med höga laddtryck annars är det inte nödvändigt.
Får man ingen gnista pga av för hög kompression lär man använda prylar som ger en högre spänning (och energi) för att orka skapa en gnista. Har man ingen blowout är det bortkastade pengar att köpa ett högeffekts tändsystem....
Kan du förklara blowout?
Nu när vi ändå är inne på det, vad spelar gnistgapet för roll egentligen? Jag inbillar mig att stort gap är bra för att gnistan når mer gas då, men de är antagligen helt uppåt väggarna?Det är när cylindertrycket är så pass högt att den spänning och ström som krävs för att skapa en gnista inte räcker till. Har man ett komp lägre än 12:1 brukar originaltändingen räcka, annars kanske man lär minska gnistgapet från 0.70 till 0.50 mm. I felsökningssyfte kan man minska gapet ända ned till 0.30 mm.
Nu när vi ändå är inne på det, vad spelar gnistgapet för roll egentligen? Jag inbillar mig att stort gap är bra för att gnistan når mer gas då, men de är antagligen helt uppåt väggarna?![]()
Främsta syftet med flera gnistor är väl att förhindra att nitromotorer hydrar? Det finns bara en tändpunkt som är rätt. Har det inte tänt då, så går motorn ändå som en påse bajs. Flerstiftskonstellationer ger flamfronntskrockar. Ett centralt placerat stift av god kvalitet (gärna iridiumstift eller annat mumbo-jumbo, ety dessa skuggar gnistan mindre och har ett bredare temperaturområde = sotar ej lika lätt = okänsligare) ordentligt anslutet (tändkabeln är absolut viktigast, så att den inte läcker ström) till en tändspole som får säkerställd matning från en rätt inställd tändning, så funkar det. Spolen anslutning är extra viktig om du verkligen har CDI-tändning. Dessa (Capacitor Discharge Ignition) ger en tändpuls på sisådär 200 volt som transformeras upp av spolen till tillräcklig spänning för en gnista (sisådär 20 kilovolt). "Vanliga" tändsystem (brytare och deras modernare variant TCI (Transistor Controled Ignition) ) ger batterispänning (oftast 12 - 14,7 volt) till spolen, vilket bygger upp ett magnetfält. När brytaren eller transistorn bryter strömmen kolappsar spänningsfältet och ger en gnista. Tror jag.
Och där har vi förmodligen orsaken till att dom flästa trimmade raggarbilar har en MSD 6 box på framskärmen.Orginalbrytarna duger inte längre, och CDI tändning är ju inte så dumt.MSD 6 boxarna är den vanligaste och en av dom billigaste CDI boxarna för eftermontering som finns (finns ju ioförsej billigare kopior nu för tiden).Angående flera gnistor än en vid varje tändtillfälle så är det ju givetvis rätt att om det är som det ska så tänder det på första och dom andra inte behövs, men alla som hört en trimmad motor bludra och ruska och skvätta oförbränd bensin genom rökrören på tomgång förstår ju att allt inte är som det ska på dom varvtalen.När man sen ska gasa så har stiften slagit igen och motorn misständer även på dom varv motorn skulle ha gått bra med torra stift...Bättre då att ha ett tändsystem som knattrar på som en pinnsvets och bränner av blandningen fast blandningsförhållandet är åt helvete...
Dom flesta multi spark boxar bränner av 3-5 gnistor på låga varv och 1-2 gnistor på högre varv.En motor med bra tomgångsegenskaper har nog ingenting att vinna på en MSD box jämfört med vilket tädsystem som hälst som klarar av att andtända bränsleblandningen vid varje tändpunkt.
Främsta syftet med flera gnistor är väl att förhindra att nitromotorer hydrar? Det finns bara en tändpunkt som är rätt. Har det inte tänt då, så går motorn ändå som en påse bajs.
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |