Mer Gnista...?

Nja, Nitrometanol brinner ju ganska långsamt, det tänder i 25 grader eller nåt sånt där. Det är en lång gnista det... :) Eller en jäkla massa korta... Sen håller det på och självantänder en stund, har jag hört. Över ett varv på vevaxeln påstod en speaker en gång. Hur fasen det går till fattar inte jag, men det skulle kunna förklara de meterlånga eldsflammorna ur piporna.

Det lägre energiinnehållet hos nitrometan i förhållande till bensin kompenseras av det högre oktantalet, samt det stora syreinnehållet. Det är därför nitromotorer ofta varvar desto lägre. Nitroflamfronten propagerar långsammar än i bensinmotorn, därqav det lägre varvtalet.
Ballt är det iaf!

[YOUTUBE-ID]GpSObv5vhtU&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Stort avstånd i gnistgapet ger en effektivare gnista men om du tex har lite felbestyckad i något effektområde är det mycket lättare att släcka stiftet.

Kort gnistgap ger mindre drag i gnistan men den är mycket svårare att släcka.


Titta tex på bilvärlden, där 0,7 var standard i många år till saab kom med sina direktspoletändningar på turbobilarna och satta 1.1 i gnistgap.
Jo, jag är med så långt att det krävs högre spänning för att få gnistan att hoppa längre, men spänningen är väl konstant när den väl kommer fram till stiftet? :va
 
Jo, jag är med så långt att det krävs högre spänning för att få gnistan att hoppa längre, men spänningen är väl konstant när den väl kommer fram till stiftet? :va


Spänningen är förhoppningsvis hög när den kommer fram till stiften, tänk så här:

Du har säkert någon gång provat en maskin med ett stift i tändhatten liggandes på toppen och kollat om det är gnista.
Gör det testet med stiftet i ett glas med vatten :va Lite grovt men en överdos bensin får egenskaper ungefär som vatten. Bensinångor däremot är lättantända.
Ju torrare luften är ju lättare hoppar gnistor, bränsleblandning är inte torrt.
 
Nja, Nitrometanol brinner ju ganska långsamt, det tänder i 25 grader eller nåt sånt där. Det är en lång gnista det... :) Eller en jäkla massa korta... Sen håller det på och självantänder en stund, har jag hört. Över ett varv på vevaxeln påstod en speaker en gång. Hur fasen det går till fattar inte jag, men det skulle kunna förklara de meterlånga eldsflammorna ur piporna.

Jodå. Men om en cylinder inte tänder, så fylls den med nitrometan (vilket inte går att komprimera) och sju cylindrar trycker på. Det är därför man har fångremmar på topparna.... Att cylindrarna fylls beror på att nitrometanet har eget syre med sig men lågt energiinnehåll, så man stoppar i massor av nitro till lite luft. Spektakulärt och dyrt. [YOUTUBE-ID]lzPCk2lt2_4[/YOUTUBE-ID]
 
Jodå. Men om en cylinder inte tänder, så fylls den med nitrometan (vilket inte går att komprimera) och sju cylindrar trycker på. Det är därför man har fångremmar på topparna.... Att cylindrarna fylls beror på att nitrometanet har eget syre med sig men lågt energiinnehåll, så man stoppar i massor av nitro till lite luft. Spektakulärt och dyrt. [YOUTUBE-ID]lzPCk2lt2_4[/YOUTUBE-ID]
Det ser ju ut som att det mesta av motorn hoppar av och åker förbi dragstern :skrämd
 
*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top