mer effekt?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Har funderat lite över det här med trimmning... det känns som att det inte finns något "mitt emellan". Antingen så är det avgasystem + powercommander och luftfilter, eller så är det turbo. Finns det inget där emellan? Om ni förstår vad jag menar..?

shoei skrev:
2216525 Har funderat lite över det här med trimmning... det känns som att det inte finns något "mitt emellan". Antingen så är det avgasystem + powercommander och luftfilter, eller så är det turbo. Finns det inget där emellan? Om ni förstår vad jag menar..?

Borra motorn... och ovanstående.

Ok.. det är ju ganska stora ingrepp det där.. inget man gör själv. Det finns inga mer "bolt on" grejer som man kan sätta dit?

shoei skrev:
2216700 Ok.. det är ju ganska stora ingrepp det där.. inget man gör själv. Det finns inga mer "bolt on" grejer som man kan sätta dit?
Kamaxlar är "bolt-on" kan man säga men kanske inget som du kan göra.

du letar efter saker som Helsystem, PCIII osv hehe :D

shoei skrev:
2216700 Ok.. det är ju ganska stora ingrepp det där.. inget man gör själv. Det finns inga mer "bolt on" grejer som man kan sätta dit?

Finns väl big bore kit?

Nja, det finns väl inget som bara e bolt-on utan kräver viss (mer lr mindre) arbete för att fungera bra...

Men det är väl mer fråga om hur mkt det får KOSTA kontra effekt o hur körbart det blir.

(om man ska trimma dvs...)

.../Yoshi

Har du redan tröttnat på 150 kusar? :)

Var din bänkad med SAE hästar?

Jag tänkte på om helsystemet gör så stor skillnad..?

Satsa på Turbo då kan du pysa med båda leksakerna :tummenupp

ORS skrev:
2216712 Lustgas :yoparty :yoparty :yoparty

Någon som har det, funkar det bra?

Ingen ketshup effekt?

Anderzzon skrev:
2216725 Har du redan tröttnat på 150 kusar? :)

Var din bänkad med SAE hästar?

Jag tänkte på om helsystemet gör så stor skillnad..?

Satsa på Turbo då kan du pysa med båda leksakerna :tummenupp

Någon som har det, funkar det bra?

Ingen ketshup effekt?

Nej inte tröttnat, men det är ju alltid kul med mer :)
Kostar lite för mkt med turbo.. sen känns det som att den blir lite opålitlig med en sån, som att den kan braka ihop när som helst. Men det kanske bara är nåt jag har fått för mig ( ? )

Kommer inte ihåg vad det står på pappret, men den bänkades först med orgnialsystemet och sen med helsystemet. Kommer inte ihåg siffrorna för orginal mer än att jag minns att jag räknade om det och fick ca 150 i motorn. Med helsystemet (och PC3) var det som sagt 151,4 på bakhjulet, och det blir drygt 170 i motorn.
Så visst gjorde det skillnad :)
Fungerar volvon fortfarande bra föresten?

Det verkar som att jag får hålla mig ett tag till.. sen kanske det blir att lämna in den till någon som kan göra något av det ni föreslog. Tack för hjälpen i alla fall.

shoei skrev:
2217204 Nej inte tröttnat, men det är ju alltid kul med mer :)
Kostar lite för mkt med turbo.. sen känns det som att den blir lite opålitlig med en sån, som att den kan braka ihop när som helst. Men det kanske bara är nåt jag har fått för mig ( ? )

Kommer inte ihåg vad det står på pappret, men den bänkades först med orgnialsystemet och sen med helsystemet. Kommer inte ihåg siffrorna för orginal mer än att jag minns att jag räknade om det och fick ca 150 i motorn. Med helsystemet (och PC3) var det som sagt 151,4 på bakhjulet, och det blir drygt 170 i motorn.
Så visst gjorde det skillnad :)
Fungerar volvon fortfarande bra föresten?

Det verkar som att jag får hålla mig ett tag till.. sen kanske det blir att lämna in den till någon som kan göra något av det ni föreslog. Tack för hjälpen i alla fall.

Jao så är de alltid hehe :)

Ok det gör så pass, jag tänkte på skillnaden med slip-on lr helsystem.. Min är bänkad med SAE

Jo de e sant, turbo är väl inte det pålitligaste att sätta på något som inte är byggt för det..

Jaja volvon går som en klocka, satt i avskärmningsplåt till luftfiltret osv. Hur mår din?

Vi får ta å gasa lite nån helg :tummenupp

Hej!
HK/krona så är väl turbo oslagbart, sen att trimma en sugmotor så går den bra mycket hårdare hela tiden mot en turbo motor som bara får slita hund när det gasas.

mvh Micke.

Anderzzon skrev:
2217550 Jao så är de alltid hehe :)

Ok det gör så pass, jag tänkte på skillnaden med slip-on lr helsystem.. Min är bänkad med SAE

Jo de e sant, turbo är väl inte det pålitligaste att sätta på något som inte är byggt för det..

Jaja volvon går som en klocka, satt i avskärmningsplåt till luftfiltret osv. Hur mår din?

Vi får ta å gasa lite nån helg :tummenupp

Är hemma nu så jag har papprena här.. ser inte att det står SAE någonstans. Det står STD torque på ett ställe iaf :) ?

Nej precis.

Min mår hyffsat.. turbon är ju fortfarande halvdan, har ju inte bytt än:/ Men jag behandlade lädret och tvättade den i helgen iaf :)
Det får vi absolut göra!

BikerMike skrev:
2217669 Hej!
HK/krona så är väl turbo oslagbart, sen att trimma en sugmotor så går den bra mycket hårdare hela tiden mot en turbo motor som bara får slita hund när det gasas.

mvh Micke.

Det har du rätt i. Det gav en tankeställare... Tror jag låter den vara som den är nu då, och så får man se om man skaffar turbo någon gång i framtiden. Eller så köper man en till och kör turbo på den :)

En modern sporthojsmotor är bra konstruerad och högtrimmad redan från början, (utom då vissa
miljökompromisser, t.ex. ljudnivå), så det går inte att ta dom så mycket längre utan stora ingrepp
och stora kostnader. Redan byta avgassystem är rätt dyrt per hk. 20 % mer effekt kostar säkert
stora pengar.
/u

Räkna på 1000:- per hästkraft på att trimma sugmotorer. Det är ganska lika för bilar som för hojjar. Tänk på att det är ungefär samma trimningsgrad på din hoj som på en rätt biffig sportbil...

Kompressormata kanske ? Annars är väl gas det billigaste, V-Max hojjar brukar ha bolt-on har jag för mig :P

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back